YouTube gaat Netflix met dit concept achterna

Innovatie
Innovatief? Niet echt. Slim? Wellicht.

Videoplatform YouTube is al langere tijd bezig om hun oude verdienmodel – advertenties voor het afspelen van een filmpje – wat aan te scherpen. Een premium-variant van YouTube was daarbij de oplossing, al zit lang niet iedereen daarop te wachten. Wellicht dat interactieve content, groot gemaakt door Netflix, wel meer geld in het laatje brengt.

Een speciaal team is namelijk bezig met het ontwikkelen van shows waarbij de kijker zelf keuzes moet maken, zo meldt Bloomberg. Het concept werd groot toen Netflix afgelopen decemeber met de Black Mirror-spin-off Bandersnatch kwam en nu wil YouTube voortborduren op dat succes.

Hoewel het platform nog steeds miljarden binnenharkt aan advertentie-inkomsten, schuurt het ook altijd bij het bedrijf. Veel YouTubers klagen dat het steeds moeilijker wordt om geld via het platform te verdienen terwijl het bedrijf zelf ook vaak wat kritiek te voortduren krijgt.

Interactieve shows is daarmee het eerste idee van het platform dat enigszins logisch is. YouTubers zijn doorgaans immers vooral kwaad op hun indirecte werkgever en met deze move lijkt Google’s bedrijf nauwelijks kwaad te kunnen doen.

Wat het concept verder precies is, weten we nog niet. Originele content is een beetje een ondergeschoven kindje voor YouTube en om Originals ook nog eens interactief te maken, zou klauwen met geld kosten. Je hebt immers veel meer content nodig dan dat een gemiddelde kijker te zien krijgt. Ook hebben we nog geen informatie over het hoe, wat, wanneer en hoezo.

Lees ook: Dit is de nieuwe interactieve show van Netflix

Eén reactie

  1. … Maar Youtube had jaren geleden al annotaties waar dit goed mee mogelijk was.
    (al waren dat wel meerdere video’s die naar elkaar linken, ipv 1 lange interactieve video) Al het werkt(e)…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *