Zakelijke markt Google Maps staat op springen

Google Maps helpt je van de drugs af
Nieuw prijsbeleid, altijd leuk.

Als consument maken we maar wat graag gebruik van Google Maps. De handige navigatie-app lijkt het meest up-to-date in vergelijking met alternatieven, en werkt uitermate soepel. Ook bedrijven zijn natuurlijk erg geïnteresseerd om gebruik te maken van Maps op haar site of app, laat staan intern gebruik te maken van live-informatie en dergelijken. Het nieuwe prijsbeleid van Google Maps zorgt echter voor paniek.

Op elf juni werd het nieuwe prijsbeleid al door Maps bekendgemaakt, maar vandaag gaat het pas écht van kracht. Heb je als bedrijf landkaarten op je site(s) of app(s), dan ben je verplicht om een betaalaccount aan te maken. Bij iedere opvraag die een gebruiker doet, gaat de teller lopen. Ook medewerkers op intranetten zorgen voor extra kosten.

Zo moet vervoersbedrijf Metlink uit Nieuw-Zeeland niet meer 1.000 dollar maar 30.000 dollar per maand betalen vanwege Google Maps-diensten. Het ziet ernaar uit dat vooral locatie- en route-informatieorganisaties de dupe zijn. Waar men eerst kon kiezen voor Maps Standaard of Premium, moet men nu voor elke kaartweergave betalen.

Maak je gebruik van een statische kaart, dan ben je nog altijd het goedkoopst uit. Een dynamische kaart met icoontjes en Street View gaat je echter heel wat geld kosten. Het is nog maar de vraag of bedrijven dit blijven pikken, aangezien alternatieven als TomTom Maps, HERE en Open Streetmaps er een stuk aantrekkelijker op zijn geworden na deze tariefswijziging.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *