Zeven dingen over Zalando die je moet weten

Zalando-beursgang
Vandaag gaat de kledingsite Zalando naar de beurs in Duitsland. Maar wat is dat eigenlijk voor een toko?

De oprichters
Zalando is een Duitse online schoenen- en kledingverkoper, het is zelfs de grootste schoenenverkoper van Europa. Het bedrijf werd in 2008 opgericht door David Schneider en Robert Gentz. Een grote aandeelhouder in het bedrijf is Rocket Internet, een Duits e-commercebedrijf. Rocket Internet is opgericht door drie Duitse broers: Marc, Oliver en Alexander Samwer. Geboren in respectievelijk 1970, 1972 en 1975. Ze worden wel de ‘kloonkoningen’ van Europa genoemd; ze verzinnen zelf niks, maar kopiëren succesfomules zoals die van eBay en Zappos.

In 2009 werd het marktgebied van Zalando uitgebreid met Oostenrijk en Zwitserland, in 2010 werden er mode en kleding aan het assortiment toegevoegd. Ondertussen ontwikkelde Zalando een eigen collectie. In 2011 was de omzet gegroeid naar maar liefst 510 miljoen euro.

Zalando-oprichters

Het bedrijf heeft een miljardenomzet. Én een miljoenenverlies: sinds de oprichting in 2008 is het bedrijf niet winstgevend geweest. Tot nu? Want op 28 augustus maakte het bedrijf voor het eerst een winstgevend resultaat bekend, dat op groepsniveau om 10 miljoen euro per maand gaat. Net op tijd voor de beursgang dus.

Waarde
De waarde van Zalando wordt nu geschat op maximaal 5,6 miljard euro. Maar dat kan ineens veranderen, zodra de aandelen verhandeld gaan worden.

Slavernij
Niet alleen bedrijven als Amazon maken zich schuldig aan slavernij om producten zo goedkoop mogelijk te maken. Ook Zalando schijnt niet bepaald zachtzinnig met haar werknemers om te gaan. Zo berichtte het Belgische De Morgen over de embarmelijke toestanden waarin arbeiders in het verdeelcentrum van de schoenengigant moeten werken. Er is één toilet voor honderden werknemers, die 7 euro bruto (!) per uur verdienen. Ook worden ze bij het minste of geringste afgesnauwd door hun meerderen.

De reclames zijn bloed-irritant
Bij het woord Zalando horen we in ons achterhoofd altijd het geluid van schreeuwende vrouwen, die als gekken naar de Zalandobezorger toe komen gerend. De reclames van het bedrijf zijn misschien bloed-irritant, ze blijven wel in je geheugen hangen. Dat is ook bekend, want in de landen waar Zalando actief is, zegt 80 tot 90 procent van de bevolking het merk te kennen. Als opfrisser: dit is één van de ergste.
[gv data=”ZnR9kGlpzUI”][/gv]

De reden van het succes
Er zijn verschillende redenen te bedenken waarom Zalando het zo goed doet. Te beginnen bij de duidelijk vertaling. Hoewel Zalando inmiddels in meer dan 14 landen actief is, is de dienst altijd goed vertaald. Ook is er altijd een lokale klantenservice aanwezig, evenals een PR-campagne die zich focust op de cultuur in het desbetreffende land.

Bovendien is het bedrijf niet snel tevreden. De reden dat Zalando zo snel gegroeid is, is ook te danken aan de actieve manier waarop de winkel zich wil blijven veranderen en uitbreiden. Inmiddels verkopen ze lang niet alleen schoenen, en wil de firma ook naam maken als mode-specialist. Ook het feit dat derden hun goederen aan kunnen bieden op Zalando, heeft voor heel wat geld gezorgd. Deze grote merken zijn voor een groot deel afhankelijk van het succes van het bedrijf.

Ze hebben een eigen techblog
Een paar keer per maand houdt het techblog van Zalando je op de hoogte van vernieuwingen bij het bedrijf op technologisch gebied. Zo bespreken ze hoe ze hun mobiele app hebben gelanceerd, en hoe het ‘Where Is My Order’-systeem in elkaar steekt. Benieuwd hoe dat eruit ziet? Bezoek hier tech.zalando.com.

En Instagram account
Ook via Instagram kun je op de hoogte worden gehouden van de nieuwste producten van Zalando. Daar zie je tal van foto’s van modellen voorbij komen, evenals nieuwe kleding en (nautuurlijk) schoenen die binnenkort in de webwinkel te vinden zijn. Bekijk hun http://instagram.com/zalando_official

Eén reactie

  1. Het punt slavernij is genoeg reden om Zalando lekker links te laten liggen. Keer een docu gezien over mensen uit Polen die daar kwam werken.
    Maar zolang een bedrijf goedkope troep verkoopt en een instgram account heeft, lijkt het weinig uit te maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *