Zeven prachtige webdesigns voor toekomstige nieuws-sites

Snow Fall
Kranten hebben het zwaar, vaak door het gebrek aan innovatie (en visie). Maar sommige titels herontdekken zichzelf en komen met inspirerende manieren om nieuws te presenteren. We zetten de zeven mooiste op een rijtje.

De designs die we hieronder bespreken zijn vaak responsive (zodat de layout zich aanpast aan de grootte van je scherm) en worden gemaakt in combinatie met een journalistieke productie. Daarbij wordt de -doorgaans lange- tekst ondersteund door multimedia. Denk aan filmpjes, geluidsfragmenten, datavisualisaties, kaarten, bewegende achtergronden en bijzondere navigatiemogelijkheden.

1. Snow Fall
Dit is het meest bekende voorbeeld van toekomstige nieuws-sites, uit december 2012: Snow Fall. Het verhaal gaat over een groep skiërs en snowboarders die overvallen werd door een lawine. Het verhaal wordt prachtig geïllustreerd door animaties, slide-shows en video’s. Deze productie van The New York Times leverde een Pulitzerprijs op, en zorgde dat vele andere media ook zoiets wilden maken. Maar dat kost ook wat, het schijnt dat er een team van minstens 11 man aan heeft gewerkt, voor vier maanden lang.

2. A Swing of Beauty
Een interessant verhaal over de slagtechniek van de 20-jarige Bryce Harper. De betreffende tekst van The Washington Post wordt aangevuld met relevante grafieken, statistieken en video.

3. Firestorm
Een ander bekend voorbeeld is Firestorm, een productie die The Guardian in mei 2013 publiceerde over een verwoestende bosbrand op Tasmanië. Het gaat over de familie Holmes, die één van de bosbranden overleefde door in het water te schuilen. Schrijver Jon Henley en filmmaker Laurence Topham kwamen met een prachtige multimediaproductie, waarbij zowel tekst, video, audio en fotografie werd ingezet. De Nederlander Daan Louter (22) was verantwoordelijk voor het ontwerp van Firestorm.

4. Newsweek
Newsweek Magazine heeft te maken met een dalende oplage en heeft begin dit jaar een nieuwe site gelanceerd. Op deze speciale site (mag.newsweek.com) staan diverse inhoudelijke/kwalitatieve artikelen waarbij tekst, foto en video worden gecombineerd tot één. Zie bijvoorbeeld dit artikel over Obama en Guantánamo Bay, of dit artikel over immigratie. Er zijn geen advertenties aanwezig, men wil uiteindelijk toe naar betaalde content.

5. NRC
Ook de Nederlandse krant NRC wilde graag een digitaal uithangbordje en toonde in juni van dit jaar een verhaal over De dag dat Berry van Aerle Europees kampioen werd. Het was geen eenmalige actie, daarna volgden namelijk nog een Lehman Brothers special en een artikel over de geroofde Kunstalwerken.

6. De chocola raakt op
Ook de Volkskrant kon niet achterblijven en toonde onlangs een special over chocola via www.dechocolaraaktop.nl. Geld zat daar.

7. Michael Jordan has not left the building
Tot slot een artikel over de 50e verjaardag van Michael Jordan. Het stuk is gemaakt door ESPN in 2009, wat kan worden aangemerkt als het eerste voorbeeld van soortgelijke artikelen.

BONUS: Google Venice
Google maakte via Maps/Streetview een online belevenis die je meeneemt langs de belangrijke momenten in de geschiedenis van Venetië. Op deze manier bekijk je hoe de stad in de loop van de eeuwen is veranderd. Naast het indrukwekkende ontwerp is dit ook een signaal dat Google zich steeds vaker als uitgever presenteert?

Eén reactie

  1. Het idee om inkt op papier te drukken en dat papier door de voordeur of brievenbussen van abonnees stoppen is ronduit belachelijk, maar daar verdienen ze anno 2013 simpelweg nog het meest aan. Vandaar dat er maar weinig geïnnoveerd wordt op het enge internet. Durf niet te zeggen of dit soort scroll-artikelen nou het antwoord zijn, innovatief en gaaf is het iig wel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *