Ziek: kernramp wordt computergame (trailer)

Chernobylite-Tsjernobyl-kernramp-game
Tsjernobyl exclusion zone wordt decor voor sci-fi horror game.

Het Poolse ‘The Farm 51’ baarde in 2015 opzien met een VR-game die zich afspeelde in de exclusion zone rond het Oekraiense Tsjernobyl. Daar explodeerde in 1986 de gelijknamige kerncentrale. De ongekende ramp die dit tot gevolg had leidde tot duizenden doden en honderdduizenden gewonden. Na de ramp werd besloten dat de kerncentrale permanent gesloten en ontmanteld moest worden. Ook werd er een zogenoemde exclusion zone ingericht van 30 km2, waar tot op de dag van vandaag dodelijke hoeveelheden radio-actieve straling worden gemeten.

Deze exclusion zone is uitsluitend toegankelijk voor onderzoekers, die onder strikte voorwaarden en met beschermende kleding en middelen, soms het gebied in mogen. De Poolse filmmaatschappij wist begin jaren ’10 opzien te baren door toegang te krijgen en een enorme hoeveelheid materiaal vast te leggen voor de VR-game ‘Get Even’, die later een British Academy Games Award nominatie zou krijgen.

Nu kondigt dezelfde filmmaatschappij een nieuwe game aan die zich ook afspeelt in Tsjernobyl. Deze keer koos men voor een shooter game die een kruising is tussen science fiction en horror: Chernobylite. Je kruipt voor deze game in de huid van een fysicus die ten tijde van de ramp in het hart van de kerncentrale aan het werk was. Nu ga je na 30 jaar terug naar de exclusion zone om jouw achtergebleven vriendin te zoeken.

Je kunt in de gratis game zelf jouw wapens kiezen, verdienen en verbeteren (het is niet bekend of voor upgrades betaald moet worden). Ook kun je zelf kiezen of je met andere spelers samenwerkt of hen juist gaat beconcurreren. Om alles nog zenuwslopender te maken wordt je in Chernobylite regelmatig geconfronteerd met de horror die 30 jaar radio-actieve straling teweeg kan brengen. Tot slot zijn de verhaallijnen zo geprogrammeerd dat je wel bij jouw koers moet blijven en steeds wordt uitgedaagd om nieuwe oplossingen te verzinnen. Er is wederom gebruik gemaakt van de vele duizenden echte beelden om de game zo realistisch mogelijk te maken.

Uiteraard willen we je de trailer (die als schokkend ervaren kan worden) niet onthouden.

[gv data=”A0AxALRWDkE”][/gv]

Ons gevoel is wat dubbel. Aan de ene kant vraag je jezelf af of het wel gepast is om de locatie van zo’n tragedie voor entertainment te gebruiken. Aan de andere kant is het thema uitnodigend en is de Chernobylite game, te oordelen op basis van de trailer, veelbelovend. Hoe men reageert zien we in de herfst van dit jaar, want dan moet de game uitkomen en zal blijken of de game een concurrent is voor Shooters als Apex Legends en Fortnite.

Nog geen reacties

  1. Beste robertkroes, besteed eens een beetje meer aandacht aan je stukjes (niet de eerste met opzichtige fouten). Niet alleen zit er een slordigheidsfout “nu ga je na 30 terug…”, maar ook schijn je compleet onkundig te zijn over de nogal epische S.T.A.L.K.E.R. games, waarvan de eerste 12 jaar geleden uitkwam en daarna volgden er nog drie. “too soon?” is een legitieme vraag, maar in dit geval is het duidelijk te laat om die vraag te stellen.

    • @okeribok, dank voor jouw oplettendheid. De typefout is inmiddels aangepast. Ik was inderdaad niet bekend met de S.T.A.L.K.E.R. games. Uiteraard heb ik me na jouw tip daarover alsnog ingelezen. Ik denk dat er toch een klein verschil zit tussen een game die op een scenario is gebaseerd of een game die zich afspeelt in de feitelijke exclusion zone. Overigens was het niet mijn bedoeling om de vraag ’too soon’ te stellen. Meer om het tweeslachtige gevoel te duiden dat bij mij (en volgens vele fora ook veel anderen) opkwam. Kan je wel games situeren op een plek die zoveel dood en verderf gezaaid heeft, terwijl het aan de andere kant een zeer mooie game lijkt te worden? Dank voor de feedback, dat houdt ons scherp.

  2. “Het Poolse ‘The Farm 51’ baarde in 2015 opzien met een VR-game die zich afspeelde in de exclusion zone rond het Oekraiense Tsjernobyl. Daar explodeerde in 1986 de gelijknamige kerncentrale.”

    Slechts één van de vier reactoren, niet de hele centrale.

    “De ongekende ramp die dit tot gevolg had leidde tot duizenden doden en honderdduizenden gewonden.”

    Officiële dodental is 4000 indirect. Er zijn zo’n 300 brandweerlieden en andere hulpverleners ‘gewond’ geraakt in de vorm van acute stralingsziekte, waarvan er 28 overleden in de maanden na de ramp. Actuele cijfers zijn er officieel niet, maar Chernobyl officials schatten dat er zo’n 40.000 slachtoffers zijn tot nu.

    “Na de ramp werd besloten dat de kerncentrale permanent gesloten en ontmanteld moest worden.”

    Chernobyl 1, 2 en 3 hebben nog jarenlang energie geproduceerd, de laatste heeft tot 2000 geproduceerd en is vorig jaar pas ontmanteld.

    “Ook werd er een zogenoemde exclusion zone ingericht van 30 km2,”

    De exclusieve zone heeft een straal van 30km, niet oppervlak, het gebied is groter dan 280.000 hectare.

    “waar tot op de dag van vandaag dodelijke hoeveelheden radio-actieve straling worden gemeten.”

    Niet meer dan gemiddeld tijdens een intercontinentale vlucht in een passagiersvliegtuig.

    “Deze exclusion zone is uitsluitend toegankelijk voor onderzoekers, die onder strikte voorwaarden en met beschermende kleding en middelen, soms het gebied in mogen.” Er wonen nog altijd zo’n 100 locals die nooit vertrokken zijn en zo’n 800-1000 arbeiders in de verschillende de dorpjes.

    Overigens is het gebied gewoon toegankelijk voor iedereen met een paspoort die bereid is wat formuliertje voor de Oekraïense overheid in te vullen en een gids te huren. Zelf in augustus nog gedaan.

    Als je probeert een doen senario te schetsen voor de game, zorg dan ook dat het duidelijk is en verkoop het niet als de feitelijke situatie in Chernobyl, Oekraïne.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *