Zo beoordelen critici de seizoensopener van GoT

Game of Thrones met onze oude vriend, Ned Stark
‘Dragonstone’ knalt binnen en zet gelijk de toon voor een seizoen dat hoe dan ook legendarisch gaat worden.

De eerste aflevering van het op één na laatste seizoen van de hitserie Game of Thrones knalde binnen als de kaskraker die het is. Nu George R.R. Martin’s boeken en de serie van elkaar afdrijven, was het toch wel spannend voor de fans om te zien welke kant de makers in wilde gaan. ‘Dragonstone’ blijkt als vanouds bloederig, verrassend en episch te zijn. Dit is wat critici ervan vonden.
Oh, SPOILER ALERT… natuurlijk.

[gv data=”1Mlhnt0jMlg”][/gv]

Forbes
“De seizoensopener van Game of Thrones begon een beetje verwarrend. Lord Walder Frey sprak zijn vele nazaten en verre familieleden toe. Ik dacht dat het een flashback was. Maar dan begint Frey steeds vreemdere dingen te zeggen. Hij noemt zijn mannen dapper. Ze hebben immers een zwangere vrouw en een moeder van vijf kinderen vermoord.”

“Op dat moment realiseerde ik me dat het geen flashback was. Het was Arya Stark met een magisch masker op, terwijl ze alle aanwezigen vergiftigt en de naam Frey uit de geschiedenisboeken verwijdert. Wat een glorieuze manier om het zevende seizoen te starten.” En man, wat was het een monsterlijke opening. We zagen Arya immers vorig seizoen de titel ‘No One’ weigeren waarna ze Walder Frey’s keel doorsneed. Wat blijkt? Ze pakt het groots aan. Heel groots.

Independent
Hoewel Independent de selecte momenten geweldig vond, kaart het medium ook aanhoudende problemen van de serie aan. “Er waren wel wat problemen met de voorspelbaarheid van de aflevering – Ik had een “Ze gaat sowieso ‘Shall we begin?’ zeggen,”-momentje, momenten voordat Daenerys de aflevering inderdaad afsloot met de woorden “Shall we begin?” Okay, die geef ik je Independant, maar zeg eens, zagen jullie ook Ed Sheeran’s cameo aankomen? Huh?

“Het was fantastisch om de show weer te kunnen zien en het zag er mooier uit dan ooit door het verhoogde budget per aflevering. Toch voelde ‘Dragonstone’ een beetje alsof het een lijstje afwerkte. Ik hoop dat de serie – terwijl het uitloopt op de boeken – nog steeds kan shockheren terwijl we naar het climactische eindgevecht in het noorden toewerken.”

IGN
“‘Dragonstone’ zet de toon subliem neer voor Game of Thrones’ zevende seizoen met heerlijke wraak, een nieuwe alliantie, een dramatische (stille) thuiskomst en een verrassend goede sequentie over The Hound terwijl hij verzoening zoekt voor zijn oude leven. Er zijn zoveel conflicten in Westeros dat de (relatief) gemakkelijke taak die Daenerys ooit had (vanwege haar gigantische leger en de draken) is veranderd in een behoorlijke onderneming. Wat alles des te lekkerder maakt is het feit dat slechts een paar Westerosi iets weten over de ware gevaren vanuit het noorden.”

Zoals we eerder al in de voorbeschouwing beschreven, is winter eindelijk gearriveerd in het verdeelde Westeros. Al vanaf de eerste aflevering van seizoen 1 wachten fans op de onvermijdelijke aanval van de Night King en nu lijkt er eindelijk beweging in die belofte te komen. ‘Welke gevaren komen er vanuit het oorden,’ vraag je je af? Nou, fucking zombie reuzen.

The Washington Post
De Washington Post – naar mijn mening een uitstekend medium omtrent reviews – zoekt een vergelijking op in hun review van ‘Dragonstone’. “In tegenstelling tot Arya, die veel kwaad doet in een zoektocht naar wat zij denkt dat goed is, verzoent Sandor zijn zondes zo goed als hij kan. Wanneer hij, Thoros of Myr en Beric Dandarrion neerslaan in het huis waar Sandor een familie beroofde terwijl hij aan het vluchten was met Arya, vinden ze de lijken van die familie. De dochter was vermoord door de vader die zelfmoord pleegde om zijn kind en hemzelf te behoeden van verhongering.”

“Nadat hij ze een fatsoenlijke begrafenis heeft gegeven, klungelt Sandor nog met een gebed. Zijn ruige “Het spijt me dat jullie dood zijn. Jullie verdienden beter,” is eloquenter dan mijn mooiste woorden en tevens meer waar.” En zo introduceert ‘Dragonstone’ de door wraak verblindde moordmachine Arya en de door berouw en geloof getroffen ex-moordmachine Sandor Clegane.

En wat vond jij? Was ‘Dragonstone’ de welkome re-introductie van een altijd geweldige serie of begint de kwaliteit een beetje af te brokkelen? Wat vind jij van Arya’s transformatie naar familiemoordende wreker en Sandor’s (hoogstwaarschijnlijke) transformatie naar gelovige goeddoener? Oh, en hoe bruut is Jon als King in the North? Laat het weten de in comments!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *