Zo bespaart Apple op materiaal voor de iPhone XS Max

Apple is efficiƫnt bezig
Apple bespaart eindelijk wat geld op een relatief oude functie.

Smartphones draaien allemaal om efficiƫntie. Je moet immers een relatief gigantische rekenkracht waarborgen op een zo klein mogelijk oppervlak zodat er zoveel mogelijk ruimte is voor andere componenten. Apple lijkt het met de iPhone XS Max verrassend efficiƫnt aangepakt te hebben.

De immens populaire iPhone XS Max is zonder meer fysiek de grootste iPhone die Apple ooit heeft uitgebracht en dat brengt natuurlijk allemaal kosten met zich mee. Het scherm is groter dus duurder, er is een grotere batterij nodig (duurder, maar in dezelfde configuratie als de iPhone X) en de hoeveelheid non-elektronische materialen zoals de behuizing is natuurlijk ook een stuk groter.

Maar achter het display is iets geks aan de hand, mant hoewel de XS Max vanzelfsprekend veel meer kost wat betreft materialen, is het 3D Touch-systeem van Apple een stuk efficiƫnter geworden, zo meldt TechInsights op basis van hun eigen teardown.

De drukgevoelige functie van iPhones is namelijk met minder componenten gerealiseerd ondanks het feit dat 3D Touch net zo goed werkt als bij de iPhone X. Dat scheelt Apple rond de $10 dollar aan materiaalkosten. Maar ondanks deze besparingen krijgt de aankomende iPhone XR geen 3D Touch, zoals blijkt uit onze uitgebreide vergelijking.

Verder concludeert de site dat er – zoals Apple beweerde – een iets betere sensor in het toestel is verwerkt en dat de A12 processor inderdaad een stukje kleiner is dan zijn voorganger. Hij zou volgens een andere teardown ook verrassend repareerbaar zijn.

In totaal komt Techinsights op de berekende totale kosten van $443,- tegenover de $395,44 van de iPhone X. Dat is slechts zo’n $50 dollar meer voor een aanzienlijk grotere smartphone. Netjes, maar op basis van de verkoopprijs zou je een beetje sceptisch kunnen zijn. Met de 256GB-versie van $1249 dollar (ā‚¬1429,- in Nederland) heeft Apple dus ruim $800 dollar over de productiekosten, R&D, transport, opslag, reclame en ga zo maar door. Oh ja, en het winstmarge natuurlijk. Over dat getal doet de bron overigens geen concrete uitspraak.

Foto @TechInsights

2 reacties

  1. Vrij logisch dat ze het anders maken als ze met minder hetzelfde afkunnen, oftewel de kosten verlagen en dus meer marge.
    Dat doet iedere weldenkend commercieel bedrijf. Je ziet niet anders in de autoindustrie bijvoorbeeld.

    Vind dit niet iets om Apple voor te bashen …

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *