Zo bestrijdt ’s werelds grootste marktplaats namaak

Ali Baba
Als de Chinese internetgigant Ali Baba wil groeien buiten China, moet het iets doen aan de grote hoeveelheid namaakgoederen die via het platform worden verkocht.

Het bedrijf gaat daarom samenwerken met het Israëlische Visualead om alle producten te voorzien van een QR-code. Een complete verrassing is dat niet, aangezien Alibaba miljoenen in Visualead investeerde.

Als de koper de QR-code scant wordt er informatie gegeven over het product, waaronder de authenticiteit. Alibaba heeft speciale software ontwikkeld zodat producenten en verkopers de codes gemakkelijk kunnen uitprinten. De codes van Visualead zijn nét iets anders dan de gewone QR-codes: naast de bekende zwart-witte blokjes is het mogelijk er een logo (in kleur) in te verwerken. De codes zouden ook beter beveiligd zijn. Eerder deze week kwam het Noorse Thinfilm met een andere inventieve oplossing voor namaak.

Namaakproducten bezorgen Alibaba behoorlijk wat kopzorgen. Zo werd het bedrijf aangeklaagd door Kering, eigenaar van merken als Gucci, Yves Saint Laurent en Stella McCartney. Volgens Kering zou Alibaba door de grootschalige verkoop van namaakproducten schuldig zijn aan ‘gangsterpraktijken’.

(Via: Venturebeat)

Nog geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *