Zo erg doet Apple in de App Store aan vriendjespolitiek

Duidelijk
Nieuwe cijfers liegen er niet om; Apple doet keihard aan vriendjespolitiek.

Gebruikers van de App Store zal het ongetwijfeld al wel eens opgevallen zijn: een groot deel van de zoekresultaten die je bij een gemiddelde zoekdracht krijgt bestaat uit Apple’s eigen apps. Apps als Spotify klagen al jaren dat ze flink benadeeld worden door Apple’s algoritme en dat de iPhone-maker hierdoor een oneerlijk voordeel creëert voor zichzelf. Na eerdere vermoedens van de Wall Street Journal onderzocht The New York Times nu concreet wat er gaande is in de App Store en Apple heeft hun virtuele winkel daarom mogelijk aangescherpt.

Apple staat regelmatig onder vuur vanwege vermeende wanpraktijken in de App Store. Spotify is daarbij een belangrijk sleutelwoord, want de twee bedrijven zitten al jarenlang in een fittie en een recente klacht van de muziekgigant heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat de app-winkel minder aan vriendjespolitiek doet, zo meldt de The New York Times op basis van eigen onderzoek. Het gelikte en interactieve artikel van de Amerikaanse krant was reden voor Apple om te bevestigen dat het inderdaad aan haar algoritme heeft gesleuteld.

Voor degene die Spotify maar een stelletje zeuren vindt (wat ik goed snap, gezien het feit dat de muziekstreamingdienst honderden miljoenen gebruikers heeft en omdat het uiteindelijk toch echt Apple’s service is) heeft de NYT wel concreet bewijs; wanneer je naar het woord ‘podcast’ zocht in de App Store, kreeg je eerst een advertentie te zien, gevolgd door Apple’s eigen Apple Podcast, gevolgd door nog eens 13 ongerelateerde Apple-apps zoals Compass, Find My Friends en Apple Books voordat apps van derden (waaronder Spotify) getoond werden.

De handige infographic geeft aan hoe erg Apple zijn eigen (bijna altijd ongerelateerde) apps naar voren schoof. Apple toont eerst altijd een advertentie, waarna de rode blokjes Apple-apps vertegenwoordigen. De lichtgrijze blokjes staan voor apps van derden.

Dat zijn wel erg veel rode blokjes
Chart @SensorTower via The New York Times

Het ironische aan de hele situatie is dat Apple niet toegeeft dat het eigen apps voortrok: “Er is niets aan de manier waarop we zoekopdrachten verwerken in de App Store dat is ontworpen om Apple’s downloads voor eigen apps te stimuleren.” Nou ja, het feit dat iedere eerste app na een advertentie altijd een eigen app is, lijkt me vrij eenduidig bewijs. Nu, er is niets mis met een eigen appje voorschuiven, maar de statistieken suggereren dat het hier meer om machtsmisbruik ging, dan om een onschuldige kleine vorm van zelfpromotie.

Hoe dan ook, sinds juli is er iets veranderd aan het algoritme waardoor geen eigen (ongerelateerde) apps meer voorgetrokken werden. Volgens Apple is er niets ‘veranderd’ aan het algoritme, maar alleen ‘verbeterd’, wat weer een beetje een vreemde woordkeuze is. Maar goed, ze hebben hun beleid blijkbaar aangepast, wat uiteindelijk het belangrijkste is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *