Zo gaat Netflix de user-interface volledig omgooien

Wat gaat er veranderen?
Netflix wil naar een magazine-stijl U.I.

Netflix is een hele toffe streamingservice, maar dat een bedrijf met zo’n omzet en mankracht een dergelijke user-interface nog durft te gebruiken, is een ware misdaad. Als het goed is komt daar binnenkort verandering in, want volgens Netflix CEO Reed Hastings moet de use-interface worden aangepast.

Dat zegt hij tijdens een Q&A (via Mobilesyrup). Volgens Hastings is het design op dit moment nog te weinig ‘zoals een magazine’. Ik weet niet precies wat dat betekent en ook Netflix’s vice president Steve Johnson is daar niet zeker over. Volgens Johnson zal de interface fundamenteel niet veel veranderen.

Als ik Johnson was, dan zou ik daarentegen eventjes naar Hastings luisteren. De user-interface van Netflix is wellicht gemaakt om de kijker zoveel mogelijk naar nieuwe content te trekken, maar de horizontale scrol-lijnen in combinatie met al die verschillende categorieën maakt het voor mij alleen maar verwarrend en soms een terging om iets te zoeken.

Ondertussen test Netflix door middel van A/B-tests of er niet wat tweaks moeten worden doorgevoerd. Eén van die veranderingen zou te maken hebben met trailers. Volgens het medium liet Netflix een nieuwe trailer-lay-out zien waarbij bewegende content dus nog meer naar voren geschoven wordt (in plaats van de statische tegels). Leuk en aardig, maar als er nog één keer uit het niets een trailer voor een of andere flutserie begint te spelen zonder dat ik daar bewust op klikte, dan stap ik over naar Apple hoor! Ik zweer het! Nee, love you Netflix.

Wat Hastings met het magazine-stijl design bedoelt, is niet helemaal duidelijk. Maar het lijkt erop dat Johnson het er (in zekere maten) mee eens is dat dat de toekomst van de user-interface voor Netflix is. Misschien bedoelen ze bladzijdes per categorie? Of een meer asymmetrische lay-out van alle content? Geen idee.

De user-interface is trouwens niet het enige waar Netflix mee aan het experimenteren is. Ook de prijs van een Nederlands abonnement is momenteel variabel. In India loopt er zelfs een test van een abonnement van maar €3! Tot slot zet de streamingdienst ook hard in op nieuwe interactieve content, wat na het succes van Bandersnatch alsmaar belangrijk gaat worden.

Lees ook: Deze films en series kijk je in maart op Netflix

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *