Zo gaat Nike jou in de toekomst nieuwe sneakers leveren

nike-sneakers-maatwerk-massa
Klinkt gek: maatwerk voor de massa.

Sneaker-fabrikant Nike is natuurlijk overbekend van de wanden in sportzaken, gevuld met de meest uiteen lopende kleuren van de Nike Air Max. Dat beeld kan binnenkort wel eens volledig veranderen. Nike wil namelijk weg uit de sportkledingwinkel. Zij zet langzaam maar zeker in op de nieuwste technieken om de schoenen op een andere manier bij de consument te krijgen. Waar Nike eerder al technische snufjes, zoals de zelfstrikkende sneaker, op de markt bracht pakt zij nu het proces eromheen aan.

Zo maakte zij met de koop van data-analysebedrijf Celect bekend dat zij haar logistieke processen wil optimaliseren. Zo wil zij de voorraden maximaal verdelen over verschillende online en off-line verkoopkanalen. Zo kan de klant makkelijker beslissen waar en wanneer hij zijn nieuwe Nike Air Max wil kopen. Dit doet men omdat men ziet dat traditionele winkels omzet verliezen. Ook wil Nike de kanten direct bedienen en ‘eigenaar’ worden van de klantrelatie. Zo kan zij de klant zelf verleiden tot het kopen van meer Nike producten en weert ze de concurrent, die natuurlijk wel in de sportwinkel te vinden is.

Met Celect haalt Nike een tweede data-analist binnen. Eerder kocht zij al Zodiac. Dit bedrijf is gespecialiseerd in het analyseren van klantendata. Hiermee kan Nike de levensduur van een klantrelatie analyseren en optimaliseren. Zij weten dan dus precies hoeveel extra Nike-spul ze aan jou kunnen verkopen.

Tot slot werkt men met eigen analisten aan digitale toepassingen om kleding te passen. Zo ontwikkelt men een app om virtueel schoenen te passen. Ook werkt men aan mogelijkheden om zelf kleurencombinaties te kiezen.

Of dit erg gunstig is voor de markt van custom sneakers is te bezien. De waarde van een kleine oplage wordt snel minder als iedereen hem kan maken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *