Zo gooit PUBG’s grootste patch ooit de game volledig om

PUBG wordt helemaal omgegooid
Onder andere nieuwe wapens, attachments, een voertuig en gigantische balans-veranderingen.

Een aankomende PlayerUnknown’s Battlegrounds-patch gaat de game volledig omgooien. Dat maakte ontwikkelaar PUBG Corp. deze week bekend. Hieronder beschrijven we uiteraard wat de veranderingen precies inhouden en wat dat voor implicaties heeft voor de uiteindelijke gameplay.

U.I.
Om het een beetje spannend te houden begin ik met wat kleine veranderingen. Het menu krijgt namelijk een functie die sinds de release van Miramar al beschikbaar had moeten zijn: map selectie. Jazeker, voordat je een nieuw potje start, kun je straks niet alleen kiezen of je in first person of third person speelt en met hoeveel man je in een squad zit, maar je kunt tevens de map uitzoeken. Ein-de-lijk kan ik die nieuwste map links laten liggen en gewoon lekker ‘old school’ in Erangel spelen.

Heeeel veel nieuwe items
Update 12 gaat tevens een heleboel nieuwe speeltjes toevoegen aan de game. Zo zal de onderstaande nieuwe gun – de SLR – worden toegevoegd aan een redelijk ondergewaardeerde klasse. De DMR (designated marksman rifle) zal zoals de Mini 14 en SKS semi-automatisch zijn. Hij zal daarentegen meer damage doen, maar krijgt daarom ook meer recoil.

De SLR zal op middellange afstanden schijnen

Daarnaast is de grip-sectie van PUBG volledig omgegooid. Er komen een aantal nieuwe foregrips naar de game en de eigenschappen van alle attachments worden aangepast. Foregrips zijn nu meer gespecialiseerd. Zo kan een grip de horizontale recoil verminderen maar de verticale recoil vergroten. Het kan ook zo zijn dat je minder algemene recoil hebt, terwijl de recoil recovery time hoger wordt.

Met de nieuwe eigenschappen kun je specifiekere controle over je wapen krijgen en gaat je voorkeur dus meer rusten op jouw favoriete build, in plaats van het simpelweg luisteren naar de meta (objectief de beste optie).

Alsof 3 nieuwe grips nog niet genoeg is, komen er ook nog 2 nieuwe scopes naar de game. De 3x scope wordt een common scope die mid-range gevechten gemakkelijker maakt. Daarnaast wordt er ook een 6x scope toegevoegd die is af te stellen op 3x en 6x. In het verlengde daarvan zijn alle red dots en holo’s voorzien van verschillende ‘reticles’ en kleuren die je door middel van de PageUp/PageDown-toetsen kunt aanpassen.

Wapenbalans volledig omgegooid
De grootste veranderingen gaan over de wapens in PUBG. In de hierboven gelinkte blogpost is een gedetailleerd spreadsheet te vinden, maar laten we het erop houden dat de AR-meta voorbij is. Shotguns, SMG’s, pistolen en LMG’s zijn bijna allemaal sterker gemaakt, terwijl de AR’s ietsje zwakker zijn. Daarbovenop kun je nu geen 8x scope op AR’s zetten.

Assault rifles zoals de SCAR en M16 zijn dus straks niet meer zo effectief als dat ze eerst waren. Op deze manier probeert de ontwikkelaar (terecht) de wapendiversiteit aan te wakkeren. Tot dusver was het namelijk redelijk moeilijk om zonder AR een chicken dinner te verdienen. Ik denk daarentegen dat de veranderingen – hoewel op papier minimaal (1-5 damage per schot veranderd) – iets te extreem zijn.

Shotguns hebben nu een 25% lagere spread; ze zijn dus accurater en doen meer damage. Tegelijkertijd is de tijdsduur van een reload voor AR’s met 30% omhoog gegaan. Kortom, ook de early game (door mij vaak tot ‘clusterfuck’ bestempeld) gaat wat gevarieerder en strategischer zijn. Je bent niet meer helemaal afhankelijk van het wapen dat je vindt omdat de damage van alle wapens wat naar elkaar toe is getrokken.

Nog meer toevoegingen/veranderingen
Jazeker, we zijn er nog niet. Miramar krijgt namelijk een nieuwe auto. De Mirado is een muscle car die vooral zal schijnen op de snelweg. Hij krijgt vier zitplaatsen en zal het waarschijnlijk niet zo goed doen in de woestijn.

Is ie ook in het zwart beschikbaar?

Ook is de manier waarop granaten werken volledig omgegooid. Eerst was de ontploffing van een granaat namelijk minder gevaarlijk dan een knalerwt. Je werd alleen zo hard weggeblazen, dat de ‘fall damage’ uiteindelijk gevaarlijk was. Granaten zullen nu veel meer explosieschade toebrengen, terwijl het knockback-effect drastisch verminderd is.

Tot slot is de lvl 3 helm niet meer beschikbaar in de gamewereld. De superieure helm is nu alleen maar te krijgen uit drops. Snipers (de enige wapenklasse die niet is getweakt) hebben dus nu praktisch vrij spel voor de harde headshots; makkelijk verkrijgbare helmen houden een goed gemikt schot niet meer tegen.

De grootste patch voor PUBG ooit wordt nu in de testomgeving getest en zal worden uitgebracht wanneer alles stabiel draait. Ondertussen lees je in dit artikel alles over een toffe aankomende gamemode. Ook maakte we een guide voor het zo lang mogelijk overleven in de dodelijke wereld van PUBG. Als je ook onderweg wilt ‘Battle Royalen’ check je in dit artikel of je moet kiezen voor PUBG of succesvollere concurrent Fortnite.

Foto’s @PUBG Corp.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *