Zo maakt Audi synthetische benzine van planten

Plantaardige Benzine AudiHet is nog maar een maand geleden dat Audi de wereld verbaasde met synthetische diesel. Nu is het alweer tijd voor de volgende stap.

Koolstofdioxide en water, dat waren de enige ingrediënten die de Duitse autobouwer daar voor nodig had. Wat voor diesel lukte, is nu ook gelukt voor benzine. Audi maakte dit gisteren bekend. Het mooie is: het gaat hier mogelijk om een duurzame oplossing, want er worden planten gebruikt. De CEO van Global Bioenergies, Audi’s partner in het project, noemt het dan ook ‘een historisch moment’.

Het project begon in 2014 toen het bedrijf er in slaagde om methylpropaan te onttrekken aan verschillende soorten biomassa, zoals glucose uit graan. Global Bioenergies wil nu samen met Audi een proces ontwikkelen waarbij alleen nog water, koolstofdioxide en waterstof nodig zijn, zodat de benzine ook zonder biomassa kan worden geproduceerd. Rick Brockrath, VP biochemische ontwikkeling bij Global Bioenergies, verwoord het als volgt:

“We’re thinking we’re bringing green-ness to a field that desperately needs green-ness. It’s basically how we’re moving away from an oil-based economy towards something that has a renewable, sustainable future to it.”

[gv data=”-s7FuxtDZ8M”][/gv]

Nog geen reacties

    • @Bramzel: Jewel, planten zijn namelijk ‘hernieuwbaar’. Volgend jaar staat hetzelfde veld wat ze nu omgeploegd hebben weer vol met planten (bijvoorbeeld). Olie gaat op, planten blijven groeien 😉

  1. Goed dat ze verder denken dan alleen biomassa, voordat het hele verhaal weer opnieuw begint waarin bossen en akkerlanden moeten worden leeggeruimd om gewassen voor biobrandstof te kweken. Daarmee de ontbossing versterken en concurrentie vormen voor gewassen die bedoeld zijn om te eten (en dus ruimtegebrek/hogere kosten met zich meenemend). Door grondstoffen te gebruiken die in zulke enorm grote hoeveelheden in de natuur voorkomen zal je geen schade aan die natuur berokkenen. Ervan uitgaande dat de afvalstoffen niet schadelijk zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *