Zo meet Netflix op 3 manieren wat jij kijkt

Handig!
Netflix doet een boekje open over hoe ze meter wat de ‘kijkcijfers’ van films en series zijn.

Nu de stream-oorlog is begonnen heeft Netflix een flinke kluif aan het vasthouden van kijkers. Daarbovenop heeft Netflix ook steeds meer verantwoordelijkheid als het gaat om transparantie. Het miljardenbedrijf legt vanwege een onderzoek aan het Britse parlement uit hoe het precies aan kijkersaantallen komt en hoe kijkers worden ingedeeld.

Netflix gebruikt drie parameters die inzicht geven in of een show of film populair is op het platform. Hieronder leggen we uit wat de categorieën zijn en wat ze inhouden.

  • Starters: “Een huishouden dat minstens 2 minuten van een film of enkele aflevering bekijkt”. Dit getal vertelt Netflix hoe interessant een titel in de eerste paar dagen is.
  • Completers: “Een huishouden dat 90 procent van een film of seizoen van een serie kijkt”. In combinatie met het Starters-getal is dit de feedback die Netflix meestal geeft aan
    roducenten en regisseurs.
  • Watchers: “Een huishouden dat 70% van een film of een enkele aflevering van een serie bekijkt.” Dit algemene cijfer staat meestal in rapporten voor aandeelhouders en in jaaroverzichten.

De eerste twee cijfers geven dus aan hoe interessant een show of film is en of mensen het daadwerkelijk kijken. Als je een hoge hoeveelheid Starters hebt maar een relatief laag percentage Completers dan zegt dit je dat het product eigenlijk helemaal niet interessant is. Wel zit er een kleine kloof bij series, want Starters worden per aflevering geteld, maar Completers moeten 90% van een heel seizoen hebben gekeken.

Watchers zijn over het algemeen waar Netflix mee kan pronken. Zeker als een serie net uit is (en wanneer er veel Starters zijn) kan de hoeveelheid Watchers een betere kijk geven op wat mensen kijken.

Netflix belooft transparanter te zijn over kijkcijfers richting makers van de shows. Procenten van geannuleerde shows zoals The OA zijn regelmatig geschokt over een beslissing van Netflix omdat ze naar eigen zeggen te weinig informatie over de performance van hun product krijgen. Daar beloofde Netflix iets aan de te doen en de bovenstaande cijfers zijn in elk geval een stap in de goede richting.

Lees ook: Vergelijking: wel of niet van Netflix naar Disney +?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *