Zo ontmasker je Nederlandse nepaanbiedingen voor Black Friday

black-friday-nepaanbieding-herkennen
Dit zijn de meest gebruikte trucs en zo herken je een echte aanbieding.

Black Friday, maar ook Cybermonday zijn voor (web)winkeliers uitgelezen mogelijkheden om de klant te verleiden met scherpe aanbiedingen. Handig, want zo kan jij extra goedkoop de cadeautijd voorbereiden of de vervanging van apparatuur ‘op een koopje’ regelen. Helaas zijn er ook elk jaar weer voorbeelden van (web)winkeliers die ‘aanbiedingen’ tonen die eigenlijk geen aanbiedingen zijn. Grofweg zijn er drie trucs die men vaak toepast om de klant op oneigenlijke gronden te lokken. Deze zijn de volgende:
– Met een van/voor actie hanteert men bij ‘van’ ineens een hoge adviesprijs terwijl men het artikel de rest van het jaar voor een lagere prijs aanbiedt. Hierdoor lijkt het voordeel groter dan het is. Dit zien we bijvoorbeeld terug bij Wehkamp. Hier ging een elektrische tandenborstel in de ‘aanbieding’ van € 279,99 voor € 149,-. Uit onderzoek bleek dat de tandenborstel in de maanden voor de ‘aanbieding’ nooit duurder was dan € 149,-.;
– Een andere veelgebruikte stimulans is het verhogen van de reguliere prijs in de periode voor Black Friday. Hierdoor lijkt de korting op Black Friday hoger dan hij werkelijk is;
– Een lagere korting geven dan tijdens de rest van het jaar. ‘15% korting’ klinkt aantrekkelijk, zeker wanneer hier een schreeuwerige advertentie bij hoort. Wanneer men het artikel eerder met 25% aan de man bracht is het echter maar de vraag of je echt goedkoper uit bent. Het eerder genoemde voorbeeld van de Wehkamp-tandenborstel past hier ook. Van € 279,99 vóór € 149,- lijkt namelijk een mooie aanbieding, maar los van het feit dat de prijs nooit hoger was dan € 149,- blijkt deze ook al eerder bij Wehkamp in de aanbieding geweest te zijn voor € 139,-.

Uit onderzoek onder 100 webwinkels blijkt dat liefst 39 van hen vijf keer of vaker de fout in gingen. Wehkamp, Otto en BCC worden genoemd als hardnekkige overtreders.

Vraag is natuurlijk hoe je jezelf voor nepaanbiedingen kunt behoeden. Eerder deze week deelden wij al 4 tips voor een geslaagde Black Friday. Ook voor het herkennen van nepaanbiedingen blijft ‘vergelijken’ het toverwoord. Zoek in de voorbereidingen niet alleen naar vergelijkingen op de dag zelf, maar vergelijk waar mogelijk ook de prijshistorie.

Daarnaast heeft de consumentenbond inmiddels een platform geopend waar men niet alleen de slechte, maar ook de goede deals voor Black Friday en Cyber Monday benoemt.

Als je met jouw onderzoek de juiste deal gevonden hebt is het ook verstandig om even te checken hoe goed de webwinkel van jouw keuze omgaat met klachten en vragen om ‘geld terug’ (als dat bij een Black Friday-aanbieding al kan). Sommige winkels zijn wel erg ruimhartig, maar ook hier gaat er nogal eens mis. Onderzoek onder 100 grote webwinkels met 3 testbestellingen wijst uit dat in 37% van de gevallen tenminste 1 van de 3 geretourneerde bestellingen niet of te laat terugbetaald werd. In 16% van de gevallen kreeg men voor geen van de drie retouren geld terug. In een overzicht kun je op naam van de webwinkel zien hoe zij uit de test komen.

Bron: Consumentenbond

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *