Zo probeert YouTube nepnieuws te bestrijden

YouTube
Of probeert de videodienst zijn reputatie te beschermen?

Praktische ieder journalistiek medium op ieder platform heeft een zekere verantwoordelijkheid als het gaat om nepnieuws. Na de verkiezingen in de Verenigde Staten werden onder andere Google en Facebook gedwongen iets aan nepnieuws te doen. Maar waar de bedrijven uit Sillicon Valley dat doen door nepnieuws niet weer te geven, gooit YouTube het over een heel andere boeg. Het videoplatform gaat jongeren leren nepnieuws te herkennen.

Jazeker, het dochterbedrijf van Google is vanaf vandaag begonnen met het geven van workshops voor 13 tot 18 jarigen. Het zogenoemde Creators for Change-programma zou volgens Wired “verschillende sociale problemen aanhalen, alsmede promotie van ‘awareness’, tolerantie en empathie.” Op die manier moeten jongeren leren hoe ze nepnieuws herkennen, hoe ze daarop moeten reageren en hoe ze met anderen moeten omgaan op online platforms.

Het is overigens niet toevallig dat YouTube hun publiek probeert bij te leren over diversiteit en tolerantie. Naast problemen met PewDiePie en kritiek op het advertentiebeleid van de videodienst, kwamen er ook klachten van de LGBT-community, die door YouTube gecensureerd zou worden. Het miljardenbedrijf weerlegt in deze tweet die aantijgingen.

Het platform is ongetwijfeld hard bezig met het repareren van de relatie met contentmakers en de kijkers thuis. Wat denk jij, is het onderwijzen van tieners de manier om alles weer recht te zetten of zit Google’s populaire videoplatform op een zinkend schip? Laat het weten in de comments.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *