Zo stelt Facebook jouw News Feed samen

Facebook-news-feed-werkt-zo
Facebook bepaalt wat er in jouw News Feed komt te staan, maar waar worden deze keuzes op gebaseerd?

The Washington Post besloot uit te zoeken hoe Facebook een gemiddelde News Feed maakt. Wat bleek: het overgrote deel van de berichten die je tegenkomt zijn al oud, en naast de recente berichten die je ziet, mis je meer dan zeventig procent van de overige berichten. Als voorbeeld werd de Facebookfeed van Tim gepakt, waar onderstaande afbeelding over werd gemaakt:

Zoveel-berichten-mis-je-op-een-dag

Facebook gebruikt verschillende manieren om berichten te beoordelen. De fractie posts die jij ziet, worden uitgekozen op de volgende criteria. Hoe populairder een post in jouw netwerk van vrienden is, hoe groter de kans is dat jij hem ook te zien krijgt. Ook worden pagina’s eerder getoond van vrienden waar je veel mee praat, of waarvan je hun pagina vaak bezoekt. Als je een Facebookvriend dus een poosje links laat liggen, zullen langzaam maar zeker zijn berichten uit jouw News Feed verdwijnen.

Complexe algoritmes
Greg Marra, product manager van de News Feed bij Facebook, ligt een klein tipje van de sluier op wat betreft de complexe algoritmes die dagelijks miljoenen feeds creëren. Zo speelt het besproken onderwerp in een bericht mee (sluit het aan bij jouw interesses), hoe je relatie is met de persoon die het erop gezet heeft en hoelang jij gemiddeld een post leest die je via Facebook verkrijgt.

“De feed is speciaal voor jou gemaakt. Het is een gepersonaliseerd systeem, dat de meest relevante berichten voor ieder individu uitkiest. We proberen de gebruiker dit te laten bepalen.”

Natuurlijk wil Facebook niet alles onthullen wat betreft hun algoritmes, omdat er enorm veel geld mee gemoeid is. Toch kun je dit zelf altijd controleren, door simpelweg ineens wat willekeurige profielen te bezoeken, om daarna te zien of berichten van deze personen in jouw feed opduiken. Houd in ieder geval in je achterhoofd dat je het overgrote deel van de informatie op Facebook mist!

How-to
Wired probeerde dit algoritme onlangs te testen, door alles te liken wat ze tegenkwamen. Hun bevindingen kun je via deze link lezen. Ook The Atlantic deed een poging om Facebook voor de gek te houden, met zo’n bericht scoor je gegarandeerd likes en komt je update dus bij al je ‘vrienden’ terecht:

Like!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *