Zo succesvol zijn de Apple AirPods

Zo succesvol zijn de Apple AirPods
Niet aan te slepen die dingen.

Heeft Apple het wiel uitgevonden met de introductie van de AirPods? Nee, niet bepaald. Toch zijn de oortjes van de Amerikaanse techgigant een megasucces en dat heeft met een aantal zaken te maken.

Ten eerste hebben de designers er echt werk van gemaakt om van de AirPods een mooi product te maken. Het is dan ook geen wereldschok dat Apple met de tweede generatie AirPods heeft gekozen voor een vrijwel ongewijzigd ontwerp. De witte oortjes zijn modieus en passen eigenlijk bij elke outfit. Bij de introductie werd er nog lacherig gedaan over de AirPods, maar inmiddels zijn de oortjes zo goed als ingeburgerd.

Naast een goed design functioneren de AirPods naar behoren. Met een aanschafprijs van 179 euro zijn ze zeker niet goedkoop, maar blijkbaar vinden klanten dit prijskaartje geen probleem. Ze blijven goed in je oren zitten, ook bij sporten. En ze zijn kwalitatief voldoende voor de meeste gebruikers. Echte audiofielen zullen uitwijken naar derde producten, maar die zijn sowieso geen fan van Bluetooth audio-apparaten.

Zo succesvol zijn de Apple AirPods

Uit onderzoek van Counterpoint Research blijkt dat Apple 12,5 miljoen zogenaamde ‘hearables’ heeft verscheept in het vierde kwartaal van 2018. Daarmee heeft het techbedrijf een knap marktaandeel van 60 procent in handen. In Noord-Amerika doet Apple de beste zaken met de AirPods. Wie in een stad als New York City is geweest kan dit beamen. In de metro, op straat en op het vliegveld duiken de AirPods overal op. Andere hearables die het goed doen zijn de Elite Active 65t van Jabra, de Gear IconX van Samsung, de JBuds Air TW van Jlab en de SoundSport Free van Bose.

Zo succesvol zijn de Apple AirPods

Toch gaat het niet overal Apple voor de wind. In Europa heeft Apple een minder groot marktaandeel in vergelijking met de rest van de wereld. Andere merken zoals Jabra doen het beter. Dit merk heeft een marktaandeel van 14 procent in ons continent. Ook in China, een land waar Apple veel te maken heeft met concurrentie, doen de AirPods het niet geweldig. In de rest van de Asia-Pacific regio scoren de AirPods wel goed.

Met de tweede generatie AirPods hoopt Apple het huidige succes voort te zetten. Wel moet Apple de marketingkraan in Europa verder open draaien om de AirPods onder de aandacht te brengen. Zijn Europeanen toch wat te conservatief voor de opvallende draadloze oortjes uit Cupertino?

Zo succesvol zijn de Apple AirPods

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *