Zo wil Google adblockers overbodig maken

Google adblocker
Volgens de zoekmachine is het tijd voor een frisse herstart van internetreclame.

Hoewel de meeste internetgebruikers er zeker niet op tegen zijn dat hun favoriete websites geld verdienen door middel van advertenties, kan de getoonde reclame soms nogal erg overheersend zijn. Dit is waarschijnlijk een van de grootste pijnpunten waardoor de adblocker zo populair is geworden. Google wil er nu voor zorgen dat dit soort sites heel snel hun aanpak veranderen.

Hoe ze dat willen doen? Door de websites met vervelende advertenties een bericht te sturen dat de reclame op de betreffende website niet overeenkomen met de ‘Better Ads Standards’. Deze standaard is opgezet door zwaargewichten in de advertentie- en mediawereld met Google als oprichter.

Sites die niet voldoen aan deze standaard kunnen in de categorie ‘warning’ of ‘failing’ vallen. Eerstgenoemde betekent dat uitgevers twee of meer overtredingen begaan op het gebied van advertenties. Wat de term ‘failing’ precies inhoudt, is nog niet gespecificeerd.

Wel zorgt deze status ervoor dat Google’s Chrome browser vanaf volgend jaar deze sites stript van hun irritante advertenties als ze deze niet binnen 30 dagen na de waarschuwing aanpassen. Op dit moment zijn er van de 100.000 geïnspecteerde sites 700 die een ‘warning’ of ‘failing status hebben. We zijn benieuwd of deze aanpak adblockers in populariteit laat dalen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *