Zwarte markt controleert geverifieerde Instagram-accounts

Auteur: , Geen reacties
De schurken bij Instagram voeden zelf een zwarta markt

Het schimmige beleid van het sociale medium is niet bepaald ethisch verantwoord.

Om verwarring bij je volgers op Instagram te voorkomen en voor extra aanzien moet je als grootheid op het sociale medium een geverifieerd account hebben. Wat blijkt? Voor een flesje wijn of $15.000 dollar (afhankelijk van de aanbieder) kun je op de zwarte markt zo officieel erkend worden, zo ontdekte Mashable.

Als Insta-influencer moet je het blauwe embleem hebben om legitimiteit uit te stralen. Helaas is het onder de elite van ruim 700 miljoen gebruikers niet gek om op de zwarte markt een verificatie te kopen. Op basis van twee dozijn bronnen ontdekte Mashable dat – voor zeer uiteenlopende prijzen – illegaal de emblemen worden verkocht.

Uiteindelijk gaat het er volgens de insiders om wie je kent. Een van de ‘fixers’ heeft een contact binnen Instagram die zo’n $1200 dollar vraagt voor een verificatie. Wel gaat het aanmelden voor het embleem via een officiele procedure. Hoezo dan die schimmige deals?

Evil Insta
Volgens Mashable is Instagram zelf de schuldige in dit publieke geheim. Waar je bij andere sociale media zoals Facebook of Twitter als gebruiker zelf om een geverifieerd account kunt vragen, is dat bij Instagram niet het geval. Zo houdt het platform de embleems elitair. Sterker nog, invloedrijke persoonlijkheden met grote merken achter hun naam hebben zelfs moeite om geverifieerd te worden.

Het zwarte marktkarakter van Instagram is volledig gebaseerd op exclusiviteit. Influencers krijgen naar schatting zo’n 1 miljard dollar aan bijdragen van grote bedrijven, maar daar zit het zwarte geld uiteraard niet bij inbegrepen. Overigens wil Instagram niet reageren op het schimmige beleid dat ze voeren. Naast de gigantische kosten voor het embleem zal er ongetwijfeld nog veel meer smeergeld betaald worden om deze constructie in stand te houden.

Wij van Apparata zijn sowieso niet zo weg van het sociale medium (behalve dan alle Insta-babes die zichzelf op het platform tonen), en deze elitaire aanpak gooit slechts olie op het vuur. Wat vind jij?



Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).