De belangrijke rol van een CRM consultant

Een CRM consultant is gespecialiseerd in customer relationship management en heeft het optimaliseren van klantrelatiebeheer binnen een organisatie als primaire taak. Deze persoon houdt zich bezig met zowel de korte- als lange termijn doelstellingen met betrekking tot het onderhouden van klantrelaties. Een CRM consultant zal een organisatie onder andere begeleiden in de keuze en het gebruik van customer relation management software. Het feit dat de moderne klant een persoonlijke relatie met een bedrijf ziet als onderscheidende waarde, benadrukt de belangrijke rol van een CRM consultant.

Powered by SaasCity

Haal het meeste uit je software, Via SaasCity worden zakelijke gebruikers en SaaS-aanbieders geïnformeerd, geadviseerd en verbonden met elkaar.

Ga naar SaasCity

De veranderende gepersonaliseerde markt vraagt om een CRM specialist

Een gerichte klantbenadering is van grote waarde om de geformuleerde bedrijfsdoelstellingen te realiseren. Het leveren van betrouwbare producten of een uitstekende dienstverlening wordt immers tegenwoordig als vanzelfsprekend gezien. Daarnaast wordt het als standaard gezien dat bedrijven en instellingen optimaal functioneren. Om als organisatie een onderscheidende waarde te kunnen bieden is het creëren van een prettige klantbeleving essentieel. De klant verwacht in de huidige digitale wereld een perfecte beleving waarin hij of zij overal herkend wordt en er sprake is van een benadering op de meest persoonlijke manier. Daarnaast verwacht de moderne consument dat zijn of haar persoonlijke informatie in ieder niveau van het bedrijf bekend is. 

De bovenstaande wensen stelt een ambitieus bedrijf voor een grote uitdaging. Deze uitdaging heeft niet alleen betrekking op een groeiende klantenkring maar vooral op het feit dat er zeer veel klantcontactkanalen te onderscheiden zijn. Daarnaast zijn de wensen en behoeften van veel consumenten sterk aan verandering onderhevig en zeer trendgevoelig. 

Klantwerving en het in stand houden van een goede klantrelatie wordt dus steeds persoonlijker. Massacommunicatie biedt geen onderscheidende waarde meer. Succesvolle bedrijven zien het moeite doen om een stap verder te zetten in het basisprincipe van marketing (dus het voorzien van een specifieke klant van de juiste informatie, op het juiste moment via het juiste communicatiekanaal) als continue proces. Een investering die op meerdere fronten rendabel zal zijn. Een van deze investeringen is het in de arm nemen van een CRM specialist. Deze persoon heeft als taak om de ingewikkelde processen met betrekking tot klantrelatiebeheer binnen een organisatie te optimaliseren. Customer relation management software is hierbij een zeer effectieve tool die de CRM specialist zal gebruiken. 

Monday.com Monday.com

Monday is gemaakt om projectmanagement makkelijker te maken. Bespaar tijd met verschillende automatiseringen, integreer verschillende zakelijke tools en prioriteer gemakkelijk de belangrijkste taken.

Pros:
  • Optimaliseer je workflows
  • Blijf up-to-date met verschillende projecten
  • Alle processen op één plek
  • Regel gemakkelijk je urenregistratie en planning
Cijfer:
5.0

Social selling, warme acquisitie als moderne strategie

Social selling is een vorm van klantrelatie waarbij er een direct contact is tussen de organisatie en de afnemer. Hierbij laat een bedrijf niet alleen zien wat het te bieden heeft om in te spelen op de behoefte van de klant maar richt zich ook op kennisdeling en het bieden van inzicht hoe de organisatie aansluit op de normen en waarden van de afnemer. Hierbij wordt afscheid genomen van de push strategie en de beweging gemaakt naar een pull strategie. Daarnaast wordt er bij social selling een omslag gemaakt van koude naar warme acquisitie. 

De kracht van social selling kan benut worden als alle lagen van de organisatie hierbij betrokken worden en dit niet beperkt blijft bij marketing en sales. Door deze doelstelling na te streven wordt iedere medewerker van de organisatie een ambassadeur van het bedrijf. De belangrijkste doelstelling van social selling is om van klanten ook ambassadeurs van het bedrijf te maken. Ambassadeurs zijn mensen die hun enthousiasme over een aanbod met anderen delen en deze andere mensen kunnen overtuigen om dit product of deze dienst ook te gebruiken. Dit laatste onderstreept het feit dat social selling niet alleen waardevol is voor het voorzien in de korte termijn doelstellingen (acquisitie om nieuwe klanten te werven) maar ook om de klantrelatie te optimaliseren en hiermee de klantwaarde te verhogen. Juist dit laatste is een van de belangrijkste factoren die bepalend zijn voor de continuïteit van het bedrijf.

crm consultant
De salesfunnel beheren binnen Monday

De 3 belangrijke succesfactoren van social selling

  • Een perfecte timing. Hoewel dit punt overkomt als een cliché is het wel goed om te benadrukken dat een perfecte timing een van de sleutels is van succes in social selling. Timing is immers het punt waar veel bedrijven grote kansen laten liggen. Hierbij kan gedacht worden aan de winkansen in de informatievoorziening die aansluit op de customer journey (hierbij zijn bedrijven vaak geneigd om stappen over te slaan met het uiteindelijke doel in zicht) en het niet optimaliseren van bedrijfsprocessen hierop. Een gebrek aan goede timing kan van grote invloed zijn op het rendement van een organisatie.
  • Gebruik maken van geschikte CRM tools die aansluiten op de wensen en doelstellingen van een organisatie om structuur aan te brengen in social selling. Het overbrengen van de juiste boodschap naar de juiste persoon op het juiste moment is uiteraard geen handmatig proces, zeker niet bij grotere organisaties. Hiervoor kan een geschikte klantrelatie- management tool worden gebruikt. Een goed CRM systeem draagt niet alleen voor een zeer belangrijk deel bij aan het persoonlijke contact tussen organisatie en afnemer maar vormt ook een uitstekende bron van informatie over de doelgroep. Dit draagt weer bij aan het nemen van overwogen beslissingen en de wens voor een perfecte timing hierin. 
  • Het gebruik maken van de gespecialiseerde kennis van een CRM consultant om in staat te zijn om voldoende aandacht aan social selling te besteden. Social selling is een continu proces waarbij voortdurend geacteerd moet worden op een veranderende situatie. Een goed CRM systeem is hiervoor een zeer functionele tool mits dit bediend wordt door een gespecialiseerde consultant. Een CRM consultant heeft een brede kennis in de keuze en het gebruik van customer relation management software en kan een belangrijke waarde voor een bedrijf zijn in de keuze en het beheer hiervan.     
Monday.com Monday.com

Monday is gemaakt om projectmanagement makkelijker te maken. Bespaar tijd met verschillende automatiseringen, integreer verschillende zakelijke tools en prioriteer gemakkelijk de belangrijkste taken.

Pros:
  • Optimaliseer je workflows
  • Blijf up-to-date met verschillende projecten
  • Alle processen op één plek
  • Regel gemakkelijk je urenregistratie en planning
Cijfer:
5.0

Wat doen CRM Consultants?

CRM Consultants zijn gespecialiseerd in klantrelatiebeheer. Veel grotere- of ambitieuze bedrijven hebben een customer relationship management consultant in loondienst. Er zijn ook CRM consultants die hun diensten als zelfstandige aanbieden. Een CRM consultant houdt zich bezig met het bieden van maatwerk advies en begeleiding bij de investering in en het gebruiken van CRM software. Dit is van groot belang aangezien het aanbod van customer relation management bedrijfssoftware groot en veelzijdig is. 

Het is essentieel om goed in het aanbod te verdiepen om hier een overwogen keuze in te maken. De belangrijkste doelstelling van het implementeren van een CRM systeem is immers om processen te optimaliseren. Als er geen perfecte match wordt gevonden tussen de wensen en eisen van de organisatie en de functionaliteiten van een CRM systeem, zal deze primaire doelstelling niet gerealiseerd kunnen worden. Factoren als de functionaliteiten van de systemen, de huidige-en toekomstige bedrijfsbehoeften en de opslagcapaciteit van de systemen vormen een belangrijke overweging bij de keuze voor een geschikt CRM systeem. 

Naast het adviseren met betrekking tot de keuze en de investering in een CRM systeem, heeft een CRM consultant ook een belangrijke uitvoerende rol bij de invoering en de toepassing van deze vorm van bedrijfssoftware. CRM Consultants kunnen maatwerk oplossingen realiseren en aanleveren. Daarnaast kan een CRM consultant worden ingezet om maatwerk strategieën te ontwikkelen om verkoop en marketingprocessen te optimaliseren en op elkaar af te stemmen. Een CRM consultant kan van grote waarde zijn bij zowel het realiseren van groeidoelstellingen als om dalende verkoopcijfers af te wenden door meer aandacht te besteden aan klantrelatiebeheer.

Taken van een customer relation management specialist:

  • Adviseren van bedrijven op gebied van CRM software
  • Implementeren van CRM software in bedrijfsprocessen
  • Uitzetten van een CRM strategie waarin commerciële-, marketing- en andere bedrijfsprocessen in kaart worden gebracht. 
  • Optimaliseren van CRM gerelateerde bedrijfsprocessen
  • Het bieden van begeleiding en kennisoverdracht aan medewerkers die gebruik maken van CRM systemen
monday crm
Integraties en automatiseringen instellen binnen Monday voor het optimaliseren van CRM

Belangrijkste voordelen van het gebruik maken van de diensten van een CRM consultant       

Het belangrijkste voordeel van het gebruik maken van de diensten van een CRM consultant is de beschikbaarheid van specialistische kennis op gebied van klantrelatiebeheer. In veel gevallen ontbreekt deze kennis binnen een organisatie. Een ander groot voordeel is dat CRM consultants in veel gevallen niet direct betrokken zijn bij de uitvoer van operationele processen en hier met een soort helicopterview naar kunnen kijken. Dit maakt het mogelijk om gericht te kunnen adviseren hoe een organisatie de stappen kan zetten van de huidige situatie naar de gewenste doelstellingen. tot slot is een CRM consultant die fulltime met dit proces bezig is in staat om zich volledig te focussen op klantrelatiebeheer en hiermee alle ruimte heeft om het maximale rendement te halen uit deze onderscheidende propositie.

Elders op deze website hebben we het aanbod van verschillende customer relation management bedrijfssoftware op een rijtje gezet. Op basis van deze informatie is het voor een CRM consultant eenvoudig mogelijk om een overwogen keuze voor een geschikt bedrijfssoftware systeem te maken. Wij zijn een onafhankelijke vergelijkingssite die op geen enkele manier aan een of meerdere aanbieders van CRM systemen verbonden is.

Op zoek naar CRM software?

Bekijk hieronder dan onze favoriete CRM software systemen.

AFAS Software AFAS Software

AFAS Software is een Nederlands familiebedrijf. We ontwikkelen innovatieve softwareproducten voor de zakelijke markt en nemen daarbij graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.


Cijfer:
4.0
Pros:
  • Al je bedrijfsprocessen in één systeem
  • Hou overzicht over verschillende projecten
  • Optimaliseer workflows
  • Automatiseer je boekhouding
  • Verbeter klantrelaties
Gripp Gripp

Gripp is hét alles-in-één pakket wat het overzicht weer terugbrengt in jouw organisatie. Of het nu gaat om die perfecte offertes met een druk op de knop, het overzicht van wie wat aan het doen is, of het strakke debiteurenbeheer: het kan allemaal met Gripp.

Cijfer:
4.0
Pros:
  • Meer dan 1500 tevreden klanten
  • Jarenlange ervaring
  • Korting vanaf 4 gebruikers
  • Datagedreven ondernemen
Aanbevolen
Pipedrive Pipedrive
5.0

In de Pipedrive software wordt voornamelijk gefocust op het gebruik van pipelines, waardoor er precies op de juiste momenten contact kan worden gezocht. Hiermee halen Pipedrive gebruikers op jaarbasis tot maar liefst 28% van hun deals binnen.


Pros:
  • Alles-in-één verkoopplatform
  • Ontworpen door verkopers, voor verkopers
  • Beheer je klantfunnel van lead tot deal
  • Handige inzichten en rapporten
  • Automatiseer je sales
We earn a commission if you make a purchase, at no additional cost to you.
Lasso Brag

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *