Gebruik van CRM om bedrijfsprocessen te optimaliseren
De primaire doelstelling van het gebruik van CRM is om de relatie met een geïnteresseerde of een bestaande klant te optimaliseren. Customer Relationship Management wordt voornamelijk gezien als marketing tool. Er wordt gebruik gemaakt van software die een marketingcampagne kan volgen en meten. Hierbij worden er gegevens inzichtelijk gemaakt die van grote waarde zijn voor alle lagen van een organisatie. CRM is immers niet alleen een tool die toegepast kan worden door een sales- of marketing afdeling maar ook op directie- en/of operatie niveau.
Powered By:
Customer Relationship Management is een toepassing die ingezet kan worden om het geheel van bedrijfsprocessen te optimaliseren. CRM biedt een organisatie mogelijkheden om een geïnteresseerde een maatwerk begeleiding te bieden bij het doorlopen van de sales funnel en om een klant op een optimale manier van de benodigde informatie te voorzien waardoor er een reële kans ontstaat deze persoon loyaliteit naar het bedrijf toe gaat tonen. De inzet van CRM is erop gericht om zowel het aantal klanten als de klantwaarde te verhogen. Veel bedrijven zien veel toegevoegde waarde in het gebruik van CRM om hun bedrijfsprocessen te optimaliseren. CRM-software wordt dan ook beschouwd als de snelst groeiende bedrijfssoftware categorie.
Beginnen met CRM software
Met veel CRM software tools kun je heel eenvoudig beginnen met het inrichten van je CRM processen. We laten je hier zien hoe je dit doet in Monday.
Toegevoegde waarde van CRM voor bedrijven
Een van de belangrijkste redenen om gebruik te maken van CRM, is dat het systeem zorgt voor segmentatie van prospects en leads. Hiermee kunnen niet alleen karakteristieke eigenschappen van klantengroepen in beeld worden gebracht maar ook de verschillende fases in een beslissingstraject (sales funnel) of een gebruikstraject. Op basis hiervan kunnen geïnteresseerden of bestaande klanten op de meest effectieve manier benaderd worden. Op deze manier voorziet CRM in de meest doelgerichte werkwijze en stroomlijning in verkoopprocessen.
Met een juiste prioriteitstelling CRM voorziet in de optimalisatie van agendabeheer waarbij de belanghebbenden reminders krijgen als er contact moet worden gezocht met prospects. Daarnaast zorgt het systeem voor de juiste prioriteitstelling zodat er op ieder moment de juiste keuzes kunnen worden gemaakt.
Bij het gebruik van CRM wordt er gebruik gemaakt van een veilige digitale omgeving waarbij er de beschikking is over een permanente toegang tot klantgegevens vanaf iedere gewenste locatie. Daarnaast heeft iedere belanghebbende de beschikking over informatie die up-to-date is.
Het gebruik van een CRM systeem vraagt een investering maar als het systeem op de juiste wijze wordt toegepast, zal deze investering zichzelf op diverse manieren terugverdienen.
Customer relationship management systemen zijn een zeer rijke informatiebron voor bedrijven. Op basis van de informatievoorziening kunnen er overwogen beslissingen genomen worden. Tevens kunnen alle bedrijfsprocessen hierop afgestemd en geoptimaliseerd worden.
CRM is een zeer rijke informatiebron over het behoeftepatroon van een klant. Ieder signaal dat een geïnteresseerde of klant op dat gebied afgeeft, kan worden vastgelegd en worden geanalyseerd. Uiteraard zijn er volop mogelijkheden om (desgewenst automatisch) op deze behoeften in te spelen.
Doordat CRM ingezet kan worden om processen te automatiseren, kan er zeer veel tijd worden bespaard op de uitvoer van administratieve taken. Hierdoor kan er vooral winst worden behaald op gebied van terugkerende handelingen die wel veel tijd kosten maar niet direct van invloed zijn op de winst van een organisatie.
Wil je ook profiteren van een cloud based CRM systeem? Probeer dan nu Monday!
Ontwikkeling CRM systemen
De ontwikkeling van CRM systemen is zeer snel gegaan de afgelopen periode. De tijd dat CRM systemen wat logge- en dure softwaresystemen waren, hebben we definitief achter ons gelaten. Tegenwoordig kan er gebruik worden gemaakt van technologisch zeer geavanceerde- en gebruiksvriendelijke systemen die kunnen voorzien in specifieke behoeften van een organisatie. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van alle “moderne wensen” op dit gebied zoals het gebruik maken van kunstmatige intelligentie, mobiele toepasbaarheid van CRM systemen en social media integratie.
Een CRM systeem is voor ieder bedrijf toepasbaar ongeacht de branche waarin het actief is en de grootte van de organisatie. Het is wel van groot belang dat er een keuze wordt gemaakt voor de juiste CRM oplossing. Naast de inhoudelijke invulling van het systeem zijn er grofweg twee verschillende soorten CRM systemen met betrekking tot de technologie van de systemen:
- On-premise CRM (ook wel open source CRM genoemd)
Dit is een toepassing waarbij er gebruik wordt gemaakt van licentiesoftware. In veel gevallen zijn dit desktop gerichte CRM toepassingen. Deze software moet worden aangeschaft en wordt geïnstalleerd op de bedrijfsservers. Hierbij is er dus sprake van eigenaarschap van de CRM software. Dit betekent dat de organisatie zelf verantwoordelijk is voor het onderhoud en het updaten van de systemen. On-premise CRM is een uitstekende optie voor bedrijven die extra voorzichtig moeten zijn met klantcontact informatie. Vaak zijn de initiële kosten vaak relatief hoger dan bij bijvoorbeeld SaaS, omdat je eigenaar wordt van de CRM software.
- Software as a Service (SaaS)
SaaS CRM is een cloudgebaseerde toepassing waarbij de gegevens op een externe server worden opgeslagen. Er is hierbij sprake van het gebruik van CRM in een abonnementsvorm. Doordat het bedrijf de gegevens niet zelf host, is het ook niet verantwoordelijk voor het onderhouden, up-to-date maken van de CRM. Daarnaast zal de CRM verstrekker zorgen voor het maken van back-ups. De leverancier is er immers verantwoordelijk voor dat de systemen blijven werken. SaaS CRM is in veel gevallen een laptop, tablet of smartphone gerichte toepassing.
Waarom er steeds meer gebruik wordt gemaakt van CRM in de cloud
Het gebruik van CRM software is een toenemende mate verplaatst naar cloud gebaseerde oplossingen. Dit heeft niet alleen te maken met de toegenomen (mobiele) beschikbaarheid van dit soort systemen maar vooral met het toegankelijke karakter hiervan. Door het gebruik maken van CRM in de cloud kan iedere geautoriseerde medewerker (vanaf een laptop, tablet of smartphone met een internetverbinding) gebruik maken van het systeem waarbij organisatie zelf volledig ontzorgd wordt. Een ander groot voordeel van het gebruik maken van CRM in de cloud is dat er géén gebruik hoeft te worden gemaakt van de vaak ingewikkelde instellingen die nodig zijn voor op desktop gebaseerde CRM-producten.
Voordelen cloud based CRM op een rijtje:
Cloud based CRM is eenvoudig te installeren en kan vrijwel direct in gebruik genomen worden.
Cloud based CRM is een zeer gebruiksvriendelijke toepassing.
Cloud based CRM heeft een goed beveiligingsniveau aangezien de aanbieder van de systemen verantwoordelijk is hiervoor en zich geen misstappen op dit gebied kan veroorloven.
Cloud based CRM wordt gezien als een zeer betrouwbaar systeem.
Cloud based CRM biedt een uitstekende toegankelijkheid. Er kan van ieder device, op ieder gewenst moment en vanaf iedere gewenste locatie.
Cloud based CRM is een toepassing dat gebruikt kan worden zonder dat er een grote initiële investering noodzakelijk is. Er zijn géén geen verborgen kosten, zoals de aanschaf van extra hardware of licenties en er wordt maandelijks een vast bedrag voor betaald.
Cloud based CRM is een systeem dat automatisch in back-ups voorziet
Cloud based CRM kan met betrekking tot het gebruik maken van de functionaliteiten meegroeien met het bedrijf.
Nadelen van een keuze voor cloud gebaseerde CRM oplossingen
Uiteraard zijn er ook een aantal nadelen te benoemen van een keuze voor cloud gebaseerde CRM oplossingen. Het belangrijkste nadeel hiervan is heeft betrekking op de afhankelijkheid van derden. Dit heeft niet alleen betrekking op onder andere het doorvoeren van updates maar ook de vormgeving van de systemen zelf. Hoewel er een grote diversiteit aan keuzemogelijkheden zijn in cloud gebaseerde CRM oplossingen, wordt er in zekere zin altijd gebruik gemaakt van een “algemene CRM oplossing”. On-premise CRM kan desgewenst volledig aangepast worden op de specifieke wensen en doelstellingen van een organisatie.
Een ander punt dat als nadeel kan worden gezien van een keuze voor cloud gebaseerde CRM oplossingen is dat het systeem niet altijd compatibel is met andere systemen. Dit kan van belang zijn bij bedrijfsovernames of faillissementen. In dat geval kan het lastig zijn om alle gegevens te migreren naar een ander CRM systeem waardoor er gegevens verloren kunnen raken. Hierbij is het wel goed om te vermelden dat dit een steeds minder actueel punt is omdat er steeds minder standalone CRM wordt aangeboden. Steeds meer systemen kunnen worden geïntegreerd in andere applicaties en software.
Tot slot wordt het als nadeel gezien dat de kosten voor cloudgebaseerde CRM-systemen vaak hoger uitvallen in vergelijking met het gebruik van On-premise CRM. Voor de volledigheid is het wel goed om te vermelden dat er bij een abonnementsmodel zoals CRM in de cloud betaald wordt voor het gebruik hiervan.
Juiste keuze maken in cloud gebaseerde CRM
Het is van groot belang om een overwogen keuze te maken in cloud gebaseerde CRM. Het optimaliseren van bedrijfsprocessen is immers de primaire doelstelling van het implementeren van een CRM systeem. Dit is niet mogelijk als het CRM systeem niet aansluit bij de wensen en vereisten van de organisatie. In dat geval kan het gebruik van een CRM systeem zelfs belemmerend werken.
Door de veelzijdige keuzemogelijkheden in cloud gebaseerde CRM systemen wordt het in de praktijk als groot struikelblok ervaren om de keuze te maken voor een geschikt systeem. Wij maken dit traject een stuk eenvoudiger door elders op deze website het aanbod van customer relationship management systemen op een overzichtelijke manier op een rijtje te zetten. Op basis van deze informatie wordt het een stuk eenvoudiger om een keuze te maken voor het meest geschikte (cloud based) CRM systeem.
Onze top partners
AFAS Software is een Nederlands familiebedrijf. We ontwikkelen innovatieve softwareproducten voor de zakelijke markt en nemen daarbij graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.
- Al je bedrijfsprocessen in één systeem
- Hou overzicht over verschillende projecten
- Optimaliseer workflows
- Automatiseer je boekhouding
- Verbeter klantrelaties
Gripp is hét alles-in-één pakket wat het overzicht weer terugbrengt in jouw organisatie. Of het nu gaat om die perfecte offertes met een druk op de knop, het overzicht van wie wat aan het doen is, of het strakke debiteurenbeheer: het kan allemaal met Gripp.
- Meer dan 1500 tevreden klanten
- Jarenlange ervaring
- Korting vanaf 4 gebruikers
- Datagedreven ondernemen
In de Pipedrive software wordt voornamelijk gefocust op het gebruik van pipelines, waardoor er precies op de juiste momenten contact kan worden gezocht. Hiermee halen Pipedrive gebruikers op jaarbasis tot maar liefst 28% van hun deals binnen.
- Alles-in-één verkoopplatform
- Ontworpen door verkopers, voor verkopers
- Beheer je klantfunnel van lead tot deal
- Handige inzichten en rapporten
- Automatiseer je sales
Wij helpen je graag op weg
Conclusie: het aanbod in bedrijfssoftware is groot. Dit lijkt heel praktisch, maar in de praktijk blijkt dit voordeel ook meteen een nadeel. Veel bedrijven ervaren het grote aanbod juist als struikelblok voor het maken van een overwogen keuze voor bedrijfssoftware. Wij helpen je daarom om deze keuze wat eenvoudiger te maken. Zo kun je oriënteren, pakketten vergelijken en reviews lezen, waarmee je de beste keuze kunt maken.
Wij zijn als website aan geen enkele aanbieder verbonden. We streven er dan ook naar om je van de meest objectieve informatie te voorzien zonder je te willen beïnvloeden bij je keuze, maar wel om je te helpen bij het maken van deze beslissing. Ben je op zoek naar specifieke informatie, heb je aanvullingen op deze informatie of heb je andere suggesties?