CRM met social media integratie | Wat zijn de mogelijkheden?

Customer relationship management software is een vorm van bedrijfssoftware die onder andere voorziet in de behoefte om de interactieve relatie met een lead of prospect te verhogen. Het biedt mogelijkheden om persoonlijk zichtbaar te zijn op de plekken waar de doelgroep zich ook bevindt. CRM met social media integratie is dan ook een optie waar steeds meer organisaties gebruik van maken. Social CRM biedt immers veelzijdige mogelijkheden.

Toegevoegde waarde van CRM voor bedrijven

CRM is een softwareplatform die gebruikt wordt om klantgegevens op de meest efficiënte manier te beheren en de interactie met deze persoon te optimaliseren. Veelzijdigheid is een van de kenmerkende waarden van CRM software. Het klantinzicht uit CRM systemen kunnen worden gebruikt voor onder andere contactbeheer, sales management en productiviteitsdoeleinden.

Powered by:

De toegevoegde waarde van CRM voor bedrijven. De klant vormt immers de basis voor het uiteindelijke rendement van een bedrijf. Het is dan ook van grote waarde om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over een specifieke klant om deze persoon op een gerichte- en vooral persoonlijke manier te benaderen. Deze benadering kan plaatsvinden op verschillende momenten dat de klant de salesfunnel doorloopt maar ook na het nemen van de aankoop- of gebruik beslissing. Door de consument ook na deze fase op een gerichte manier te benaderen, wordt de kans op een herhalingsaankoop, cross selling of upselling groter. In dit geval kan de CRM software een belangrijke bijdrage leveren aan het verhogen van de klantwaarde. 

Een belangrijke toegevoegde waarde van het gebruik van CRM is dat het bedrijf in gelegenheid wordt gebracht om een klant persoonlijk te benaderen en een perfecte klantenservice te geven. Een traject dat deels geautomatiseerd kan worden. Dat dit van een zeer grote toegevoegde waarde is, blijkt uit het feit dat veel klanten een enorm grote waarde hechten aan een persoonlijke relatie met een bedrijf. De gemiddelde klant vindt het belangrijk om het gevoel te hebben dat hij of zij gehoord wordt en dat een bedrijf interesse heeft in deze persoon. Een bedrijf dat moeite doet om attent te zijn naar de klant heeft een duidelijke voorsprong op een organisatie die hier minder of geen moeite voor doet. 

Onze favorieten op een rij

In samenwerking met SaasCity hebben we onze 3 favoriete CRM systemen op rij gezet

AFAS Software is een Nederlands familiebedrijf. We ontwikkelen innovatieve softwareproducten voor de zakelijke markt en nemen daarbij graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.


Cijfer:
4.0
Pros:
  • Al je bedrijfsprocessen in één systeem
  • Hou overzicht over verschillende projecten
  • Optimaliseer workflows
  • Automatiseer je boekhouding
  • Verbeter klantrelaties
Bekijk Nu Bekijk Review

Gripp is hét alles-in-één pakket wat het overzicht weer terugbrengt in jouw organisatie. Of het nu gaat om die perfecte offertes met een druk op de knop, het overzicht van wie wat aan het doen is, of het strakke debiteurenbeheer: het kan allemaal met Gripp.

Cijfer:
4.0
Pros:
  • Meer dan 1500 tevreden klanten
  • Jarenlange ervaring
  • Korting vanaf 4 gebruikers
  • Datagedreven ondernemen
Bekijk Nu
Aanbevolen
5.0

In de Pipedrive software wordt voornamelijk gefocust op het gebruik van pipelines, waardoor er precies op de juiste momenten contact kan worden gezocht. Hiermee halen Pipedrive gebruikers op jaarbasis tot maar liefst 28% van hun deals binnen.


Pros:
  • Alles-in-één verkoopplatform
  • Ontworpen door verkopers, voor verkopers
  • Beheer je klantfunnel van lead tot deal
  • Handige inzichten en rapporten
  • Automatiseer je sales
Bekijk Nu
We earn a commission if you make a purchase, at no additional cost to you.

Powered by SaasCity

Haal het meeste uit je software, Via SaasCity worden zakelijke gebruikers en SaaS-aanbieders geïnformeerd, geadviseerd en verbonden met elkaar.

Ga naar SaasCity

Powered by SaasCity

Waarom het gebruik van CRM software voor ieder bedrijf aan te raden is

Verbeteren klantervaring

De belangrijkste reden van het gebruik van CRM software heeft betrekking op het verbeteren van de klantervaring. Dit heeft vooral betrekking op de persoonlijke benadering van klanten, iets wat voor veel mensen van een onderscheidende waarde is. De klant wil het gevoel hebben dat een bedrijf hem of haar kent.

Customer relationship management software maakt het voor medewerkers mogelijk om de klantbehoeftes te begrijpen en hier op de meest efficiënte manier op in te springen. Dit kan voor een deel automatisch maar voor een ander deel zal dit persoonlijk moeten om de echte persoonlijke beleving vorm te geven.

Optimaliseren van marketingactiviteiten

Door het vastleggen van de behoeften en het gedrag van een gesegmenteerde groep klanten of zelfs van een individuele klant, is het mogelijk om gerichte marketingactiviteiten te ontplooien. Deze vorm van klantgerichtheid zorgt voor een aanzienlijke verhoging van de return on investment op marketinggebied.

Verhogen klant transactiewaarde

Veel bedrijven investeren fors in de acquisitie van nieuwe klanten terwijl de kosten die gemaakt worden voor het verhogen van de klant transactiewaarde veel lager zijn. CRM software biedt immers een waardevolle ondersteuning in upselling en cross selling activiteiten. De klant kan hiermee op een gerichte manier benaderd worden waardoor de verkoopactiviteiten kunnen worden gemaximaliseerd.

Efficiëntie in werkprocessen

De veelzijdige informatievoorziening van CRM software en bet gebruik maken van één systeem door alle lagen van het bedrijf draagt voor een belangrijk deel bij aan Efficiëntie in werkprocessen. Verkoop-, klantenservice- en financiële teams hebben allemaal een centraal, gedeeld beeld van de klantinformatie en op een interactieve manier met elkaar samenwerken.

Verbeteren data analyse

Customer relationship management software biedt realtime inzichten welke deals gesloten kunnen worden en op welk punt een deal is afgeketst. Hieruit kunnen cijfermatig onderbouwde beslissingen worden genomen in iedere laag van de organisatie. Op basis van het CRM dashboard kunnen ook KPI’s worden geformuleerd. 

Powered by SaasCity

Haal het meeste uit je software, Via SaasCity worden zakelijke gebruikers en SaaS-aanbieders geïnformeerd, geadviseerd en verbonden met elkaar.

Ga naar SaasCity

Social CRM om aanwezig te zijn waar de doelgroep is

Social CRM is ontstaan op basis van de basisgedachte van marketing waarbij een organisatie op de juiste plaats zichtbaar moet zijn het aanbod of de informatievoorziening waar de betreffende klant op dat specifieke moment behoefte aan heeft. Door het toenemende gebruik van social media is sociaal klantrelatiebeheer een logische stap. Social CRM is dan ook een term die betrekking heeft op de integratie van customer relationship management-platformen in social media activiteiten. 

De belangrijkste doelstelling van de inzet van social CRM is dat de klanten via hun favoriete social media kanaal kunnen communiceren met organisaties maar uiteraard ook dat bedrijven via social media aan nog meer informatie over de klant komen. Dit resulteert in meer marketing inzichten en uiteraard ook in nog een betere serviceverlening. Social CRM moet dan ook worden gezien als extra module naast het ander gebruik van customer relationship management software. De meest geavanceerde CRM systemen waarin gebruik wordt gemaakt van social media integratie zijn in staat om klantprofielen op de meest effectieve manier te verspreiden over de belanghebbende teams binnen een bedrijf. Dit zullen onder andere de afdelingen zijn die zich bezighouden met klantenservice, sales en marketing.

Wanneer het gebruik van CRM met social media integratie een overweging waard is

Voor ieder bedrijf dat zich bezig houdt met het optimaliseren van de klantenservice en de klantbeleving is het gebruik van CRM met social media integratie zeker een overweging waard.

Er zijn immers weinig mensen die tegenwoordig niet gebruik maken van een social media. Social CRM kan dan ook worden gezien als een van de pijlers voor een perfecte klantenservice omdat dit een bedrijf in staat stelt om op een manier te reageren die volledig bij de klant past.

Daarnaast speelt de steeds veeleisender wordende klant ook een rol bij de keuze met betrekking op de toepassing van social CRM. De moderne klant wil naadloos kunnen schakelen tussen communicatiekanalen en stelt bijna als eis dat een bedrijf hierin meegaat om persoonlijk te kunnen reageren op de wensen en eisen. 

Tot slot is het goed om te realiseren dat social media steeds meer als direct communicatiemiddel gebruikt wordt. Veel klanten kiezen juist een van de platforms om direct contact op te nemen met een bedrijf en laten het mailen of het gebruik van het contactformulier op de website steeds meer links liggen. Als het betreffende bedrijf hierin steken laat vallen zal de klant ook gebruik maken van social media om zijn of haar onvrede over de organisatie te uiten. Gezien het grote bereik van social media is het verstandig om dit soort situaties te voorkomen.

CRM met social media integratie toepassen voor marketing inzet

Een van de belangrijkste karakteristieke eigenschappen van CRM met social media integratie is dat het bedrijf aanwezig is op de plaats waar de doelgroep zich ook tegenwoordig bevindt. Hierdoor is een bedrijf niet alleen beter zichtbaar maar heeft ook mogelijkheden om meer leads te genereren. Social media is immers een verzameling platforms waarin een communicatief tweerichtingsverkeer kan worden vormgegeven en er afstand kan worden gedaan van een eenzijdige communicatie. Het voordeel van “een gesprek aangaan” met een klant is dat er een aanstekelijke interactie ontstaat. Hierdoor kunnen klanten uitgroeien tot ambassadeurs van een organisatie en het bedrijf actief aanbevelen bij anderen. Vooral op social media heeft dit een zeer grote impact. 

Conclusie

Social CRM biedt veel praktische voordelen mits er gekozen wordt voor bedrijfssoftware die aansluit op de wensen en doelstellingen van het bedrijf op dit gebied. dit benadrukt het belang van het maken van een juiste keuze voor customer relationship management software met social media integratie. Als er geen perfecte match wordt gevonden tussen de wensen en eisen en de functionaliteiten van social CRM, zullen de primaire doelstellingen van het gebruik hiervan niet gerealiseerd kunnen worden. In dat geval kan zelfs het tegenovergestelde resultaat worden bereikt en zal het systeem zelfs belemmerend kunnen werken bij het optimaliseren van het contact met de klant via social media.

Door het veelzijdige aanbod van CRM systemen, wordt het in de praktijk als groot struikelblok ervaren om de keuze te maken voor een geschikt systeem. Wij maken dit traject een stuk eenvoudiger door elders op deze website het aanbod van customer relationship management software op een overzichtelijke manier op een rijtje te zetten. Op basis van deze informatie wordt het een stuk eenvoudiger om een keuze te maken voor het meest geschikte CRM systeem.

AFAS Software

AFAS Software is een Nederlands familiebedrijf. We ontwikkelen innovatieve softwareproducten voor de zakelijke markt en nemen daarbij graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Pros:
  • Stroomlijn al je bedrijfsprocessen
  • Beheer je projecten
  • Draai gemakkelijk facturen en offertes uit
  • Optimaliseer je workflowmanagement
Cijfer:
4.0
]

.

Meer weten over CRM systemen?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *