Ook als je een kleine ondernemer bent of werkzaam bent in een bescheiden MKB, dan is goede CRM software eigenlijk haast al niet meer weg te denken. Het is heel erg belangrijk om inzicht in je klanten te hebben en om grip te houden op lopende projecten en eventuele leads. Hiervoor heb je een goede database nodig en een goed systeem om alle informatie in op te slaan. Ook kun je denken aan dashboards die voor jou inzichtelijk maken waar verkoopkansen liggen. Een CRM voor ZZP of het MKB zijn zeker weten op de markt, maar het is wel lastig kiezen, want waar moet je opletten?
Powered By:
Wat is een CRM-systeem?
Het is wel handig om nog even uit te leggen wat een CRM-systeem precies is. Een CRM-systeem (CRM staat voor Customer Relations Management) is software voor de pc, mobiel en tablet, die bedrijven helpt bij het beheren van klantgegevens, zodat sales- en marketingprocessen geoptimaliseerd kunnen worden. Ook helpt CRM-software bij het vergemakkelijken van de communicatie binnen teams. Er zijn veel verschillende typen CRM-systemen. Misschien denk jij nu: maar dat is toch vooral software die geschikt is voor grotere bedrijven? Het is begrijpelijk dat je dat wellicht denkt, maar het is niet helemaal waar. Ook als je zzp-er bent of je hebt een MKB, dan kun je veel voordelen halen uit CRM-software. Want ook een klein team kan efficiënter werken met behulp van een gedegen CRM.
Open source of gratis CRM-systeem voor ZZP of MKB?
Als je op zoek bent naar een CRM-systeem voor kleine bedrijven of het mkb, dan kun je over het algemeen het beste kiezen tussen een gratis CRM-systeem of een open source CRM-systeem. Hieronder lees je wat het verschil is tussen beide CRM-systemen.
5 voordelen van een CRM-systeem voor ZZP
Om relaties met je klanten goed te houden, is CRM software heel erg handig. Ook als je nog maar weinig klanten hebt, helpt het om alle gegevens overzichtelijk te houden en geen klanten of leads door elkaar te halen. Je kunt in CRM-software vaak heel eenvoudig en snel de klantgegevens opslaan, deals beheren en workflows inrichten. Dit gebeurt ook nog eens op een beveiligde manier, waardoor je je geen zorgen hoeft te maken dat je je niet aan de AVG of aan de privacyregels houdt.
Ook als ZZP-er of als eigenaar van een klein MKB kan het op een bepaald moment lastig zijn om alles wat er in een telefoongesprek is besproken te onthouden. Een CRM-systeem ontlast je daarin voor een heel groot gedeelte, de software geeft jou structuur, biedt nauwkeurigheid en voorkomt dat belangrijke informatie zoekt raakt. En zo bespaar je dan weer tijd, geld en moeite. En die tijd is kostbaar, want die wil je natuurlijk vooral gebruiken voor het binnenhalen van nieuwe opdrachten.
Heb jij een klein salesteam in dienst om klanten binnen te halen of om opdrachten binnen te halen bij reeds bestaande klanten? Dan kun je je ze zeker weten blij maken met een CRM-systeem. Ook met een kleiner CRM kunnen sales- en marketingmedewerkers vaak goed uit de voeten. Het geeft ze inzicht in leads, contactgegevens en hun prestaties op salesgebied. Dit verhoogt de productiviteit en daarmee het succes van jouw medewerkers. Ook heeft een CRM-systeem vaak mogelijkheden voor het (automatisch) bijhouden van de urenregistratie of mogelijkheden voor projectmanagement en het bijhouden van de productiviteit en voortgang. Dit geeft jou als hun leidinggevende bijvoorbeeld weer mogelijkheid om bij te sturen of te motiveren als het niet zo goed gaat als gehoopt.
Misschien heb jij een klein callcenter of een servicemedewerker in je MKB? Een CRM-tool is een waardevolle toevoeging als je een intern callcenter hebt. Want CRM-software biedt vaak de mogelijkheid om eventuele klachten gestructureerd vast te leggen. Zo kan jouw callcenter of jouw servicemedewerker goed inspringen op de klachten van het moment, om zo frustratie en ontevredenheid bij klanten voor te zijn of weg te nemen.
Ook ontzettend waardevoller als je een zzp’er bent of een klein bedrijf hebt, is alle feedback die je van klanten krijgt. Zo weet je waar je verbeterpunten liggen en wat er al heel erg goed gaat en kun je na een evaluatie de klant nog beter helpen. Het zorgt voor een persoonlijke aanpak als je goed weet wat er speelt bij je klanten en hoe jouw werk wordt ontvangen. Zo kun je net dat streepje voor hebben op grotere, commerciëlere bedrijven. Door aan de slag te gaan met CRM voor zzp’ers, blijft waardevolle informatie niet in jouw hoofd of in het hoofd van die paar medewerkers hangen, maar wordt netjes opgeslagen. Zo gaat het nooit verloren en kun je gedegen upselling uitvoeren of met een goed steuntje in de rug je acquisitie nog succesvoller maken.
Ook geeft een CRM voor zzp’ers je vaak inzicht in eventuele hick-ups tijdens projecten, vanwege de uitgebreide functionaliteiten voor projectmanagement. Zo ben je er op tijd bij als iets mis dreigt te lopen, nog voor de druppel de emmer doet overlopen en je die nieuwe klant plotseling kwijtraakt.
Uiteindelijk leidt een CRM-systeem je de goede kant op als het gaat om de verkoop. Door alle relevante informatie over je bestaande en nieuwe klanten, kansen die zich voordoen in de markt, prospects en leads op één plek op te slaan, heb je meer inzicht en daarmee ook meer kans op een efficiënt verkoopproces en succes. Kennis is immers macht, en die kennis doe je op door informatie te verzamelen. Dat verzamelen doe je in je CRM-systeem. Wat verder ook handig is aan CRM-software is dat er vaak sjablonen in aangeboden worden om automatisch te offreren en te factureren. Zodra de deals binnenstromen, vormt het maken van een offerte dus ook geen tijdrovend struikelblok meer voor de verkoop.
Naast deze voordelen, zitten er nog veel meer pluspunten aan CRM-systemen. Ze zorgen ervoor dat je efficiënt werkt op allerlei verschillende manieren.
Goede keuze maken voor een CRM voor ZZP of MKB?
Hopelijk heb je nu inzicht in welk CRM-systeem voor kleine bedrijven en eenmanszaken er allemaal zijn. Ook hebben we tips gegeven over welk CRM-systeem je het beste kunt kiezen. Zo komt de keuze globaal neer op de keuze voor een gratis of een open source CRM. Het blijft echter belangrijk om eerst goed de behoeften van je MKB of eenmanszaak in kaart te brengen. Vergeet ook niet om een goede budgettering te maken, want voor je het weet verlies je je alsnog in de verschillende pakketten en aanbiedingen.
Onze top partners
AFAS Software is een Nederlands familiebedrijf. We ontwikkelen innovatieve softwareproducten voor de zakelijke markt en nemen daarbij graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.
- Al je bedrijfsprocessen in één systeem
- Hou overzicht over verschillende projecten
- Optimaliseer workflows
- Automatiseer je boekhouding
- Verbeter klantrelaties
Gripp is hét alles-in-één pakket wat het overzicht weer terugbrengt in jouw organisatie. Of het nu gaat om die perfecte offertes met een druk op de knop, het overzicht van wie wat aan het doen is, of het strakke debiteurenbeheer: het kan allemaal met Gripp.
- Meer dan 1500 tevreden klanten
- Jarenlange ervaring
- Korting vanaf 4 gebruikers
- Datagedreven ondernemen
In de Pipedrive software wordt voornamelijk gefocust op het gebruik van pipelines, waardoor er precies op de juiste momenten contact kan worden gezocht. Hiermee halen Pipedrive gebruikers op jaarbasis tot maar liefst 28% van hun deals binnen.
- Alles-in-één verkoopplatform
- Ontworpen door verkopers, voor verkopers
- Beheer je klantfunnel van lead tot deal
- Handige inzichten en rapporten
- Automatiseer je sales
Wij helpen je graag op weg
Conclusie: het aanbod in bedrijfssoftware is groot. Dit lijkt heel praktisch, maar in de praktijk blijkt dit voordeel ook meteen een nadeel. Veel bedrijven ervaren het grote aanbod juist als struikelblok voor het maken van een overwogen keuze voor bedrijfssoftware. Wij helpen je daarom om deze keuze wat eenvoudiger te maken. Zo kun je oriënteren, pakketten vergelijken en reviews lezen, waarmee je de beste keuze kunt maken.
Wij zijn als website aan geen enkele aanbieder verbonden. We streven er dan ook naar om je van de meest objectieve informatie te voorzien zonder je te willen beïnvloeden bij je keuze, maar wel om je te helpen bij het maken van deze beslissing. Ben je op zoek naar specifieke informatie, heb je aanvullingen op deze informatie of heb je andere suggesties?