Maar wat is projectmanagement nu precies, wat doet een projectmanager, wat is het salaris van een projectmanager en welke opleiding heeft een projectmanager nodig? Projectmanagement is een term die gaat over het beheren van projecten. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over projectmanagement, projectmanagers en alles wat daarbij komt kijken.
Meer weten over projectmanagement tools?
Bekijk dan onze top 3 tools voor projectmanagement hieronder.
Monday is gemaakt om projectmanagement makkelijker te maken. Bespaar tijd met verschillende automatiseringen, integreer verschillende zakelijke tools en prioriteer gemakkelijk de belangrijkste taken.
- Optimaliseer je workflows
- Blijf up-to-date met verschillende projecten
- Alle processen op één plek
- Regel gemakkelijk je urenregistratie en planning
AFAS Software is een Nederlands familiebedrijf. We ontwikkelen innovatieve softwareproducten voor de zakelijke markt en nemen daarbij graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.
- Al je bedrijfsprocessen in één systeem
- Hou overzicht over verschillende projecten
- Optimaliseer workflows
- Automatiseer je boekhouding
- Verbeter klantrelaties
Gripp is hét alles-in-één pakket wat het overzicht weer terugbrengt in jouw organisatie. Of het nu gaat om die perfecte offertes met een druk op de knop, het overzicht van wie wat aan het doen is, of het strakke debiteurenbeheer: het kan allemaal met Gripp.
- Meer dan 1500 tevreden klanten
- Jarenlange ervaring
- Korting vanaf 4 gebruikers
- Datagedreven ondernemen
Wat is projectmanagement?
De definitie van projectmanagement is het beheersen van projecten en het uitvoeren van alle activiteiten om een project te doen slagen. Denk hierbij aan organisatie, planning, uitvoering, evaluatie etc. Projectmanagement is dus de manier waarop projecten georganiseerd, voorbereid, gepland, uitgevoerd en afgerond worden. Dit is het werk van projectleiders of projectmanagers; zij sturen bijbehorende teams aan en zorgen ervoor dat alles goed loopt. Bij projectmanagement worden verschillende stappen en fases doorlopen. Ook bestaan er verschillende projectmanagementmethoden en -modellen en zijn er in de ICT speciale projectmanagementmethoden die gericht zijn op softwareontwikkeling.
De basis voor projectmanagement
Onderstaande vijf termen komen vaak voor bij projectmanagement en worden veel gebruikt door o.a. projectmanagers:
- Stakeholders: elke partij, individu of organisatie, die een legitiem belang heeft bij het project. Stakeholders hebben vaak invloed op het verloop van het project. Denk aan klanten, partners, sponsors, teamleden etc.
- Resources: de middelen die nodig zijn om de taken binnen het project uit te voeren. Dit kan zowel tastbaar (mensen, materialen) als ontastbaar (budget, tijd) zijn.
- Scope: de afbakening van het project. Scope is de term waarmee de aard, omvang en beperkingen van een project worden aangeduid.
- Forecast: een voorspelling over het project, bijvoorbeeld hoe lang het gaat duren of welke richting het op gaat.
- Deliverables: de producten, diensten en resultaten die het project produceert en oplevert. Dit kan intern of extern, materieel of immaterieel en groot of klein. Deliverables zijn ook wel de hoeksteen van het project.
Stappenplan voor projectmanagement
Hoe pak je dat projectmanagement nou aan, waar begin je en waar moet je allemaal rekening mee houden? Wanneer je aan een project begint is het belangrijk om goed voorbereid te zijn zodat je een goed overzicht hebt van wat er allemaal moet gebeuren, wie wat gaat en wanneer alles af moet zijn. Bij projectmanagement worden meestal de volgende globale stappen ondernomen: de start van het project, de planning van het project, de uitvoering van de werkzaamheden per fase, opvolging van de projectvoortgang en tot slot de beëindiging, verslaglegging of aflevering van een ander eindproduct.
Hieronder vind je een stappenplan waarmee het project in goede banen wordt geleid. Het stappenplan is ingedeeld aan de hand van verschillende fases. Door het volgen van deze zes fases wordt het werk opgedeeld in kleinere delen en is het geheel makkelijker te overzien. Onderstaand traditionele stappenplan vormt de basis voor veel projectmanagementmethodes.
Uit welke onderdelen bestaat projectmanagement?
We hebben het hierboven al aangestipt, maar een project bestaat minimaal uit:
- De initiatiefase
- De definitiefase
- De ontwerpfase
- De voorbereidingsfase
- De realisatiefase
- De nazorgfase
Elk project bestaat dus uit een reeks taken die tot één doel leiden. Een project is vaak begrensd door drie factoren; de tijd, personen en middelen die nodig zijn om het project te doen slagen. Het project kan manueel worden beheerd of door middel van een projectmanagement-software. Ook volgt een project bijna altijd bovenstaande fases die zorgen voor overzicht en helpen bij het realiseren van de doelstelling.
Het besturen van een project
Het volgen van de zes bovenstaande projectfases schept duidelijkheid in het project waardoor het besturen ervan eenvoudiger wordt. Maar hoe wordt een project eigenlijk bestuurd en wat zijn de focuspunten? Met de onderstaande punten heeft de projectleider en het projectteam vrijwel altijd te maken:
- Het team: de basis van het project. Deze groep mensen zal samen het projectresultaat realiseren. Het team bestaat vaak uit personen met een verschillende achtergrond, vakgebied en expertise.
- Het doel: het gewenste projectresultaat. Het projectdoel kan zowel concreet als abstracter zijn en kan gedurende het proces worden veranderd en bijgesteld.
- Beperkte middelen: bij vrijwel elk project is er sprake van een beperkte hoeveelheid tijd en bepaald budget.
- Risico’s: de onzekerheden binnen een project. Van tevoren staat nooit vast of alles helemaal gaat lukken. Als het projectdoel al bereikt wordt, is het niet zeker of dit zal lukken binnen de tijd en het budget.
Het komt regelmatig voor dat een project een stuk langer duurt en meer kost dan van tevoren gepland, of dat er bijvoorbeeld richting het einde een heel nieuw team is gevormd. Een projectmanager moet met een hoop zaken rekening houden om het project in goede banen te leiden. Er zijn vijf parameters waar de projectmanager op focust:
- Geld
- Organisatie
- Kwaliteit
- Informatie
- Tijd
De afkorting van deze vijf parameters is ‘GOKIT’; een term die terugkomt in de projectplannen, de voortgangsbewaking en de projectverantwoording.
We hebben ook een artikel geschreven over planning tools.
Wij helpen je graag op weg
Conclusie: het aanbod in bedrijfssoftware is groot. Dit lijkt heel praktisch, maar in de praktijk blijkt dit voordeel ook meteen een nadeel. Veel bedrijven ervaren het grote aanbod juist als struikelblok voor het maken van een overwogen keuze voor bedrijfssoftware. Wij helpen je daarom om deze keuze wat eenvoudiger te maken. Zo kun je oriënteren, pakketten vergelijken en reviews lezen, waarmee je de beste keuze kunt maken.
Wij zijn als website aan geen enkele aanbieder verbonden. We streven er dan ook naar om je van de meest objectieve informatie te voorzien zonder je te willen beïnvloeden bij je keuze, maar wel om je te helpen bij het maken van deze beslissing. Ben je op zoek naar specifieke informatie, heb je aanvullingen op deze informatie of heb je andere suggesties?