Wat is projectmanagement? | Alles over projectmanagers en projectmanagement

De term projectmanagement heb je vast wel eens voorbij zien komen op LinkedIn, in vacatures en op de werkvloer. Waarschijnlijk weet je wel al een beetje in welke richting je moet denken. Projectmanagement wordt ook wel projectbeheer genoemd en is kort gezegd het efficiënt beheren van projecten.

Maar wat is projectmanagement nu precies, wat doet een projectmanager, wat is het salaris van een projectmanager en welke opleiding heeft een projectmanager nodig? Projectmanagement is een term die gaat over het beheren van projecten. In dit artikel lees je alles wat je moet weten over projectmanagement, projectmanagers en alles wat daarbij komt kijken.

Meer weten over projectmanagement tools?

Bekijk dan onze top 3 tools voor projectmanagement hieronder.

Monday.com Monday.com

Monday is gemaakt om projectmanagement makkelijker te maken. Bespaar tijd met verschillende automatiseringen, integreer verschillende zakelijke tools en prioriteer gemakkelijk de belangrijkste taken.

Pros:
  • Optimaliseer je workflows
  • Blijf up-to-date met verschillende projecten
  • Alle processen op één plek
  • Regel gemakkelijk je urenregistratie en planning
Cijfer:
5.0
AFAS Software AFAS Software

AFAS Software is een Nederlands familiebedrijf. We ontwikkelen innovatieve softwareproducten voor de zakelijke markt en nemen daarbij graag onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.


Cijfer:
4.0
Pros:
  • Al je bedrijfsprocessen in één systeem
  • Hou overzicht over verschillende projecten
  • Optimaliseer workflows
  • Automatiseer je boekhouding
  • Verbeter klantrelaties
Gripp Gripp

Gripp is hét alles-in-één pakket wat het overzicht weer terugbrengt in jouw organisatie. Of het nu gaat om die perfecte offertes met een druk op de knop, het overzicht van wie wat aan het doen is, of het strakke debiteurenbeheer: het kan allemaal met Gripp.

Cijfer:
4.0
Pros:
  • Meer dan 1500 tevreden klanten
  • Jarenlange ervaring
  • Korting vanaf 4 gebruikers
  • Datagedreven ondernemen

Wat is projectmanagement?

De definitie van projectmanagement is het beheersen van projecten en het uitvoeren van alle activiteiten om een project te doen slagen. Denk hierbij aan organisatie, planning, uitvoering, evaluatie etc. Projectmanagement is dus de manier waarop projecten georganiseerd, voorbereid, gepland, uitgevoerd en afgerond worden. Dit is het werk van projectleiders of projectmanagers; zij sturen bijbehorende teams aan en zorgen ervoor dat alles goed loopt. Bij projectmanagement worden verschillende stappen en fases doorlopen. Ook bestaan er verschillende projectmanagementmethoden en -modellen en zijn er in de ICT speciale projectmanagementmethoden die gericht zijn op softwareontwikkeling. 

De basis voor projectmanagement

Onderstaande vijf termen komen vaak voor bij projectmanagement en worden veel gebruikt door o.a. projectmanagers:

  1. Stakeholders: elke partij, individu of organisatie, die een legitiem belang heeft bij het project. Stakeholders hebben vaak invloed op het verloop van het project. Denk aan klanten, partners, sponsors, teamleden etc.
  2. Resources: de middelen die nodig zijn om de taken binnen het project uit te voeren. Dit kan zowel tastbaar (mensen, materialen) als ontastbaar (budget, tijd) zijn.
  3. Scope: de afbakening van het project. Scope is de term waarmee de aard, omvang en beperkingen van een project worden aangeduid. 
  4. Forecast: een voorspelling over het project, bijvoorbeeld hoe lang het gaat duren of welke richting het op gaat.
  5. Deliverables: de producten, diensten en resultaten die het project produceert en oplevert. Dit kan intern of extern, materieel of immaterieel en groot of klein. Deliverables zijn ook wel de hoeksteen van het project. 

Stappenplan voor projectmanagement

Hoe pak je dat projectmanagement nou aan, waar begin je en waar moet je allemaal rekening mee houden? Wanneer je aan een project begint is het belangrijk om goed voorbereid te zijn zodat je een goed overzicht hebt van wat er allemaal moet gebeuren, wie wat gaat en wanneer alles af moet zijn. Bij projectmanagement worden meestal de volgende globale stappen ondernomen: de start van het project, de planning van het project, de uitvoering van de werkzaamheden per fase, opvolging van de projectvoortgang en tot slot de beëindiging, verslaglegging of aflevering van een ander eindproduct.

Hieronder vind je een stappenplan waarmee het project in goede banen wordt geleid. Het stappenplan is ingedeeld aan de hand van verschillende fases. Door het volgen van deze zes fases wordt het werk opgedeeld in kleinere delen en is het geheel makkelijker te overzien. Onderstaand traditionele stappenplan vormt de basis voor veel projectmanagementmethodes. 

Powered by SaasCity

Haal het meeste uit je software, Via SaasCity worden zakelijke gebruikers en SaaS-aanbieders geïnformeerd, geadviseerd en verbonden met elkaar.

Ga naar SaasCity

Stap 1: Initiatiefase

De initiatiefase wordt ook wel de oriëntatiefase genoemd. In deze beginfase worden de mogelijkheden en ideeën voor het project onderzocht en uitgewerkt. Het doel van deze fase is de haalbaarheid van het project onderzoeken en de Return On Investment (ROI) schatten. Daarnaast wordt er gekeken naar de stakeholders; wie het gaat uitvoeren, welke partijen moeten worden betrokken en wordt er onderzocht of er voldoende draagvlak is. Daarbij wordt er nagegaan of alle betrokkenen hetzelfde in het proces staan en hetzelfde eindresultaat nastreven. Ook worden parameters zoals beschikbare tijd, kosten en resources nagegaan.

Stap 2: Definitiefase

Wanneer het projectplan akkoord is en het project dus haalbaar is, ga je naar de tweede fase; de definitiefase. Nu is het tijd om in te gaan op de invulling van het project. Het eindresultaat van het project wordt besproken en afgestemd. Hierbij worden de verwachtingen en eisen van de betrokken stakeholders vastgelegd zodat dit volledig duidelijk is. Ook worden de voorwaarden voor een efficiënte projectuitvoering en -resultaat uitgewerkt.

Stap 3: Ontwerpfase

Het doel van de ontwerpfase is het vinden van oplossingen om het uiteindelijke projectresultaat te bereiken. Tijdens deze fase worden er enkele ontwerpen ontwikkeld waarmee het projectresultaat kan worden bereikt. Denk aan schetsen, flowcharts, maquettes, prototypes, html-schermontwerpen en UML-schema’s. In de ontwerpfase krijgt de opdrachtgever voor het eerst een concreter beeld van het resultaat. Daardoor kan de opdrachtgever nu nog beter feedback geven en duidelijker aangeven wat hij wel en niet wil. De kans is groot dat het eerste ontwerp niet meteen perfect is. Pas in deze fase het eerste ontwerp aan totdat de opdrachtgever en het projectteam tevreden is.

Stap 4: Voorbereidingsfase

In de vierde fase, de voorbereidingsfase, worden alle zaken geregeld die nodig zijn voor de realisatie van een project. Vanuit de ontwerpfase wordt er verder gegaan op de voorbereiding zodat het eindresultaat straks praktisch te realiseren is. Er wordt nu duidelijk gemaakt wat er allemaal moet gebeuren in de volgende fase, door wie en op welk moment.

Stap 5: Realisatiefase

In de realisatiefase wordt het project duidelijk zichtbaar en tastbaar. Voor een buitenstaander kan het lijken alsof dit pas de start is van het project. Alle taken worden nu uitgevoerd en het is belangrijk om tijdens deze fase de vaart er goed in te houden. Eerst moet het resultaat worden behaald, dit wordt gedaan door teams, resources en specifieke taken op elkaar af te stemmen en alle taken uit te voeren.

Stap 6: Nazorgfase

Dan breekt de laatste fase aan; de nazorgfase. Deze fase wordt nog wel eens over het hoofd gezien maar is zeker niet minder belangrijk dan de voorgaande fases. Het doel van de nazorgfase is het overdragen van het projectresultaat aan de normale organisatie/opdrachtgever. Dit kan de gebruiker zijn, maar ook een afdeling die het onderhoud verzorgt. Het een en ander moet in deze fase worden uitgewerkt zodat het project echt kan landen.

Powered by SaasCity

Haal het meeste uit je software, Via SaasCity worden zakelijke gebruikers en SaaS-aanbieders geïnformeerd, geadviseerd en verbonden met elkaar.

Ga naar SaasCity

Uit welke onderdelen bestaat projectmanagement?

We hebben het hierboven al aangestipt, maar een project bestaat minimaal uit:

  1. De initiatiefase
  2. De definitiefase
  3. De ontwerpfase
  4. De voorbereidingsfase
  5. De realisatiefase
  6. De nazorgfase

Elk project bestaat dus uit een reeks taken die tot één doel leiden. Een project is vaak begrensd door drie factoren; de tijd, personen en middelen die nodig zijn om het project te doen slagen. Het project kan manueel worden beheerd of door middel van een projectmanagement-software. Ook volgt een project bijna altijd bovenstaande fases die zorgen voor overzicht en helpen bij het realiseren van de doelstelling.

bedrijfssoftware

Het besturen van een project

Het volgen van de zes bovenstaande projectfases schept duidelijkheid in het project waardoor het besturen ervan eenvoudiger wordt. Maar hoe wordt een project eigenlijk bestuurd en wat zijn de focuspunten? Met de onderstaande punten heeft de projectleider en het projectteam vrijwel altijd te maken:

  • Het team: de basis van het project. Deze groep mensen zal samen het projectresultaat realiseren. Het team bestaat vaak uit personen met een verschillende achtergrond, vakgebied en expertise.
  • Het doel: het gewenste projectresultaat. Het projectdoel kan zowel concreet als abstracter zijn en kan gedurende het proces worden veranderd en bijgesteld.
  • Beperkte middelen: bij vrijwel elk project is er sprake van een beperkte hoeveelheid tijd en bepaald budget.
  • Risico’s: de onzekerheden binnen een project. Van tevoren staat nooit vast of alles helemaal gaat lukken. Als het projectdoel al bereikt wordt, is het niet zeker of dit zal lukken binnen de tijd en het budget.

Het komt regelmatig voor dat een project een stuk langer duurt en meer kost dan van tevoren gepland, of dat er bijvoorbeeld richting het einde een heel nieuw team is gevormd. Een projectmanager moet met een hoop zaken rekening houden om het project in goede banen te leiden. Er zijn vijf parameters waar de projectmanager op focust:

  • Geld
  • Organisatie 
  • Kwaliteit
  • Informatie
  • Tijd

De afkorting van deze vijf parameters is ‘GOKIT’; een term die terugkomt in de projectplannen, de voortgangsbewaking en de projectverantwoording.

We hebben ook een artikel geschreven over planning tools.

Powered by SaasCity

Haal het meeste uit je software, Via SaasCity worden zakelijke gebruikers en SaaS-aanbieders geïnformeerd, geadviseerd en verbonden met elkaar.

Ga naar SaasCity

Wij helpen je graag op weg

Conclusie: het aanbod in bedrijfssoftware is groot. Dit lijkt heel praktisch, maar in de praktijk blijkt dit voordeel ook meteen een nadeel. Veel bedrijven ervaren het grote aanbod juist als struikelblok voor het maken van een overwogen keuze voor bedrijfssoftware. Wij helpen je daarom om deze keuze wat eenvoudiger te maken. Zo kun je oriënteren, pakketten vergelijken en reviews lezen, waarmee je de beste keuze kunt maken.

Wij zijn als website aan geen enkele aanbieder verbonden. We streven er dan ook naar om je van de meest objectieve informatie te voorzien zonder je te willen beïnvloeden bij je keuze, maar wel om je te helpen bij het maken van deze beslissing. Ben je op zoek naar specifieke informatie, heb je aanvullingen op deze informatie of heb je andere suggesties? 

Het laatste nieuws over software op apparata

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *