Gewerkte uren bijhouden | Urenregistratie software

De urenregistratie helpt je inzage te krijgen in meerdere processen binnen je bedrijf. Zo kun je het bijvoorbeeld gebruiken om de kosten van een project te bepalen of bekijken in welke klussen veel uren gaan zitten. Lees hier alles over urenregistratie en bekijk welke urenregistratie software je hierbij kan helpen!

Urenregistratie in Excel voor MKB / ZZP

Een onderneming is maar zo succesvol als de tijd en energie die erin geïnvesteerd wordt. Dit geldt met name voor het personeel van je bedrijf. Deze zijn op basis van hun expertise aangenomen en het is van groot belang om de + 40 uur werktijd per week, die iedere werknemer per week aan het bedrijf geeft, optimaal te benutten. 

Ook als zelfstandige of Zzp’er is het goed bijhouden van de gewerkte uren van vitaal belang voor het duidelijk en toegankelijk houden van alle tijd die je in een project of opdracht hebt gestoken. Je hebt deze gegevens later nodig voor HR en salarisadministratie, klantenfacturering, belastingdienst, en voor de statusupdates van projecten voor klanten

Powered By:

Powered by SaasCity

Haal het meeste uit je software, Via SaasCity worden zakelijke gebruikers en SaaS-aanbieders geïnformeerd, geadviseerd en verbonden met elkaar.

Ga naar SaasCity

Voordelen van het gebruik van Excel voor urenregistratie

De vele mogelijkheden en formules

Je kunt een groot aantal variabelen aanpassen met behulp van ‘if-then’-formules en specifieke macro’s, waardoor je de exacte gegevens ophaalt die nodig hebt

Overzichtelijk en bekend

Alle informatie worden weergegeven binnen een bekende en overzichtelijke tabelvorm

Eenvoudig aan te passen zodra de formules ingesteld zijn

Handig als je een consistent uurtarief hebt

Vele bestaande templates en voorbeelden voor urenregistratie

Ideaal voor kleine projecten en evenementen met beperkte urenregistratievereisten

De bedrijfsgegevens staan niet online

Alle gegevens worden lokaal opgeslagen op binnen het bedrijfsnetwerk

Toegankelijk

De gegevens zijn altijd binnen handbereik (als je op kantoor bent tenminste)

Makkelijk knippen, kopiëren en plakken naar andere applicaties

Het kopiëren van gegevens naar andere spreadsheets of systemen is eenvoudig

Rapportagefuncties

Dit is eigenlijk waarvoor Excel oorspronkelijk is ontwikkeld. Excel was het eerste gebruiksvriendelijke programma voor het opmaken en presenteren van datarapporten

Hoe doe je de urenadministratie in Excel?

Meestal heeft elke medewerker zijn eigen spreadsheet voor tijdregistratie met een tabblad voor elke week in het jaar. Elk tabblad bevat van maandag tot en met zondag met velden voor het invoeren van taken en de gewerkte uren. In sommige gevallen hebben alle werknemers toegang tot hetzelfde Excel document en hebben ze elk een tab binnen de spreadsheet waarin de uren worden bijgehouden. Dergelijke spreadsheets bevatten meestal simpele optelformules waarin de uren voor de week of de maand mee berekend worden.

Excel als basis voor de gehele administratie

Excel wordt voornamelijk gebruikt in bedrijven met minder dan 30 medewerkers. Een beetje slimme medewerker binnen bedrijf weet al snel Excel te integreren met hun eigen financiële systemen, e-mailsystemen en voordat je het weet is Excel is het systeem voor het hele bedrijf geworden! 

Microsoft is hier ongetwijfeld heel blij mee. Excel ligt, naast de computerbesturingssystemen, aan de basis van Microsoft als bedrijf. Ze begonnen zelfs al aan de ontwikkeling van Excel toen het bedrijf werd opgericht.

Bovendien is Excelal  inbegrepen in het standaard MS Office-pakket, is het zeer flexibel en kan het worden aangepast aan vereisten zoals bepaalde datastructuren en rapportagevereisten. Ook kan het op Excel gebaseerde bedrijfssysteem verder worden ontwikkeld zonder dat er softwareontwikkelaars of dure software upgrades voor nodig zijn

Standaard templates

Bij de urenregistratie in een spreadsheet word meestal gebruik gemaakt van een sjabloon of template. Vaak word er een standaard template gebruikt die al in Excel zelf werd meegeleverd. Maar er zijn ook vele sjablonen en voorbeeldtemplates die je op internet kunt vinden die misschien meer op de aard van jouw onderneming van toepassing zijn.

Spreadsheets worden vervolgens meestal opgeslagen op een bedrijfsserver die maandelijks deze gegevens verzameld, deze controleert en deze doorgeeft voor facturering. Deze berekening en controle wordt handmatig uitgevoerd of geautomatiseerd via macro’s. Met behulp van gekoppelde spreadsheets worden gegevens opgehaald uit wekelijkse urenstaten of andere tussenliggende bladen en worden geanalyseerd en samengevat in een rapportspreadsheet.

Als het bedrijf Excel ontgroeit…

Zodra een bedrijf 25 of 30 medewerkers nadert, loopt het Excel-tijdperk vaak ten einde. Wat ooit de voor de hand liggende keuze was voor tijdregistratie, bedrijfsbeheer en rapportage, is op lange termijn uitgegroeid tot een kostbare oplossing. Fouten in de urenregistratie worden snel gemaakt naarmate het aantal gebruikers met toegang tot de spreadsheet toeneemt. Er is maar één persoon voor nodig om per ongeluk belangrijke gegevens te wissen waardoor de administratie voor het hele bedrijf in de problemen komen. 

En het duurt steeds langer om al deze gegevens te controleren. Al gauw is een manager of teamleider een groot gedeelte van zijn tijd kwijt aan de urenadministratie i.p.v. het managen van zijn/haar team.

Powered by SaasCity

Haal het meeste uit je software, Via SaasCity worden zakelijke gebruikers en SaaS-aanbieders geïnformeerd, geadviseerd en verbonden met elkaar.

Ga naar SaasCity

Nadelen van het gebruiken van Excel voor de urenadministratie

Overschreven Formules en regels

Als de gegevens eenmaal zijn overschreven en de wijzigingen zijn opgeslagen, is het bijna onmogelijk om gegevens te herstellen zonder een uitgebreide wijzigingsgeschiedenis. En probeer er maar eens achter te komen in welk veld er nu een tekentje ontbreekt waardoor de meeste formules nu ineens niet meer kloppen

Onjuiste formules

Onjuiste berekeningen waarbij een getal ontbreekt, slordige rekenfouten of onjuiste formules. De vele verschillende manier waarop er iets mis kan gaan binnen Excel zijn net zo legio als de mogelijkheden

Het ontbreken van een logboek voor wijzigingen

CRTL-Z is een handige optie, maar die maakt geen fouten in een formule ongedaan die er weken geleden al ingeslopen zijn. Een systeem dat automatisch wijzigingen bijhoudt en registreert door wie ze zijn gemaakt, bespaart kostbare tijd bij het oplossen dit soort problemen. Anders kan het weken duren voordat een eenmalige registratiefout wordt ontdekt

Onnauwkeurige en onvolledige urenregistratie

Bij het gebruik van Excel voor tijdregistratie zien we vaak dat uren wekelijks of maandelijks in het systeem gezet worden. Vaak worden daarbij uren vergeten of juist te ruim afgerond. Een systeem waarbij je uren automatisch worden bijgehouden vanaf het moment dat je inlogt, heb je dit probleem niet. Met als gevolg dat de werknemer geen uren misloopt en de werkgever de juiste uren naar de klant toe factureert

Per ongeluk verwijderde spreadsheets

Triest maar waar. Vaak zijn verwijderde bestanden op het bedrijfsnetwerk maar moeilijk te herstellen, waardoor het verwijderen desastreuzer wordt. Bent je echt bereid om al deze belangrijke gegevens in één bestand achter te laten – dat met een simpele druk op de knop kan worden gewist?

Problematische aanpassing

Het aanpassen van kolommen en cellen is moeilijk als het project verandert of als urenregistraties moeten worden aangepast of herschreven. Het resultaat kan zijn dat de projectplanning in Excel gebaseerd is op correcte data, maar hierbinnen de wijzigingen in onderliggende taken of budgetten, moeilijk te managen zijn vanwege onderling afhankelijke formules

Beperkte data-analyse

Ironisch genoeg stoppen de meeste bedrijven met Excel om deze reden waarom ze er mee begonnen zijn. De ingevoerde data moet goed georganiseerd en geanalyseerd worden. Maar waar urenregistratie software je allerlei mogelijkheden en statistieken laat zien waar je zelf nog niet eens aan gedacht had ben je bij Excel beperkt door je eigen kennis van formules en templates

Beheer van gebruikersrechten

Wie heeft toegang tot welke gegevens? Ja, je kunt je Excelbestanden met een wachtwoord beveiligen of de hoofdspreadsheet op een andere locatie opslaan. De gegevens zijn echter nog steeds kwetsbaar, en kunnen met één druk op de knop verwijderd worden. Bedrijfssystemen bieden gebruikersrechtenbeheer, zodat projectmanagers alleen toegang hebben tot de functies die ze nodig hebben

Is Excel een goede oplossing voor jouw bedrijf?

Voor projecten waarbij meerdere medewerkers informatie moeten invoeren en goedkeuren, is Excel geen ideale oplossing. Dit geldt met name voor het bijhouden van tijd, waar Excel’s gebrek aan een mobiele app, beperkte rapportage en het niet-bestaande goedkeuringsproces samen zorgen voor een ineffectieve oplossing voor urenregistratie.

Excel is uiterst beperkt in wat het kan doen. Je moet alle informatie handmatig invoeren, waardoor de kans op fouten groter wordt en werknemers eraan herinnerd moeten worden dat ze elke dag hun tabbladen moeten invullen. Je kunt geen automatische goedkeuringen instellen, het heeft weinig analytische functies en de gegevens zijn vaak niet (meer) actueel. Dit maakt het moeilijk om een Excel-urenstaat up-to-date te houden, en deze ellende wordt nog verergerd door het feit dat als je team hetzelfde blad gebruikt om alle gegevens te loggen, terwijl er maar één persoon tegelijk aan kan werken. Daarnaast moet je de urenstaten één voor één cel per cel invullen en heb je geen opties voor automatische tracking.

bedrijfssoftware

Powered by SaasCity

Haal het meeste uit je software, Via SaasCity worden zakelijke gebruikers en SaaS-aanbieders geïnformeerd, geadviseerd en verbonden met elkaar.

Ga naar SaasCity

Onze top partners

Eenvoudig online boekhouden, factureren en uren registreren doe je met e-Boekhouden.nl. De eerste 15 maanden van je onderneming is e-Boekhouden.nl volledig gratis!

Cijfer:
5.0
Pros:
  • Gemakkelijk factureren en uren registreren
  • Inclusief ondersteuning per telefoon of e-mail
  • Komt met handige koppelingen
  • Regel je complete boekhouding
Bekijk Nu Bekijk Review

Onze boekhoudrobot neemt je administratieve werk uit handen en leert van jouw eerder gemaakte keuzes. No hands accounting noemen we dat.

Cijfer:
3.0
Pros:
  • Keuze uit verschillende pakketten
  • 30 dagen gratis demo
  • Koppel makkelijk 220+ handige apps
  • De keuze van ruim 9000 accounts
Bekijk Nu

Gripp is hét alles-in-één pakket wat het overzicht weer terugbrengt in jouw organisatie. Of het nu gaat om die perfecte offertes met een druk op de knop, het overzicht van wie wat aan het doen is, of het strakke debiteurenbeheer: het kan allemaal met Gripp.

Pros:
  • Meer dan 1500 tevreden klanten
  • Jarenlange ervaring
  • Korting vanaf 4 gebruikers
Cijfer:
4.0
Bekijk Nu

Wij helpen je graag op weg

Conclusie: het aanbod in bedrijfssoftware is groot. Dit lijkt heel praktisch, maar in de praktijk blijkt dit voordeel ook meteen een nadeel. Veel bedrijven ervaren het grote aanbod juist als struikelblok voor het maken van een overwogen keuze voor bedrijfssoftware. Wij helpen je daarom om deze keuze wat eenvoudiger te maken. Zo kun je oriënteren, pakketten vergelijken en reviews lezen, waarmee je de beste keuze kunt maken.

Wij zijn als website aan geen enkele aanbieder verbonden. We streven er dan ook naar om je van de meest objectieve informatie te voorzien zonder je te willen beïnvloeden bij je keuze, maar wel om je te helpen bij het maken van deze beslissing. Ben je op zoek naar specifieke informatie, heb je aanvullingen op deze informatie of heb je andere suggesties? 

Het laatste nieuws over software op apparata

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *