Zie je door de bomen het bos niet meer wanneer het gaat om CRM-software? Dat is heel begrijpelijk, want er zijn heel wat aanbieders op de markt en alle CRM systemen hebben andere kenmerken en functies. In dit artikel vergelijken we verschillende CRM-systemen op het gebied van features en de voor- en nadelen, zodat jij een goede keuze kunt maken.

Bekijk direct welke tool het beste bij jou past!

Onze 3 beste opties voor CRM Software

[table “343” not found /]

Inhoudsopgave


Wat is CRM-software?

Wat is een CRM-systeem eigenlijk precies? Een CRM-systeem (Customer Relationship Management) is software die bedrijven helpt bij het beheren en onderhouden van klantgegevens. Daarnaast biedt CRM-software de mogelijkheid om je salesprocessen te monitoren, analyseren en je processen te integreren met social media. Ook de communicatie binnen verschillende teams kan verbeteren door een online CRM systeem te implementeren.


Drie verschillende type CRM-systemen

Er zijn drie soorten CRM-systemen op de markt. Het onderscheid zit hem in de manier waarop het CRM-systeem wordt aangeboden en te benaderen is, wat we hieronder kort toelichten:

  1. Desktopsystemen: Deze systemen draaien op één pc en zijn dus alleen geschikt voor een zzp’er of een eenmanszaak, waarin niet met anderen samengewerkt en gegevens gedeeld hoeft te worden.
  2. Cliënt- en serversystemen: via een centrale database die op een server staat worden deze CRM-systemen gehost, meestal door het bedrijf zelf. Elke werknemer kan bij het CRM-systeem en de achterliggende database.
  3. Cloudgebaseerde systemen: Deze CRM-systemen worden gehost door een externe partij en staan online. Werknemers hebben altijd toegang tot belangrijke klantgegevens via een internetverbinding.

Welk CRM-systeem kiezen?

Een desktop systeem is vooral voor kleine ondernemers, zzp’ers of Mkb’ers met weinig personeel. Als je zelf een server in beheer hebt, dan kan een online CRM systeem dat draait op een cliënt of een server een goed idee zijn. Maar het beste CRM systeem dat de meeste mogelijkheden heeft en past bij de snelle wereld van dit moment, is een cloudgebaseerd systeem.


Wil je direct verschillende CRM programma’s vergelijken? Gebruik onze vergelijkingstool onderaan of begin direct met Zoho!


Wat kan een CRM-systeem doen voor je bedrijf?

Een goed online CRM-systeem is geschikt voor het analyseren en beter beheren van alle klantgegevens, waarmee je processen in je onderneming kunt automatiseren.

Altijd up-to-date klantgegevens

Een CRM-systeem zorgt dat de informatie vanuit je brein of de hoofden van je werknemers in één centraal systeem wordt opgeslagen. Een CRM-systeem zorgt dat belangrijke gegevens niet langer vergeten, zoek of verouderd raken.

Structuur en nauwkeurigheid

Belangrijk voor succesvolle ondernemingen: nauwkeurigheid, overzicht en structuur in een CRM oplossing! Een online CRM-systeem geeft overzicht in alle fasen van projecten die je met potentiële klanten of bestaande klanten bent gestart. Je kunt alles optimaliseren en gegevens blijven goed bewaard. De beste CRM-software maakt samenwerken veel makkelijker en zorgt dat salesprocessen gestroomlijnd worden.


Begin direct met Zoho »

Waar op letten bij het kiezen van een CRM-systeem?

Als we kijken naar de CRM-software, waar moet je dan op letten? 5 tips voor het beoordelen van welke CRM pakketten het meest geschikt zijn voor jouw onderneming.

Tip 1: Gebruiksgemak en support

Het is belangrijk om je te verdiepen in gebruikersgemak en support, een online CRM-systeem moet dingen gemakkelijker maken in plaats van moeilijker.

Tip 2: Features

Het is belangrijk om je te verdiepen in de verschillende functionaliteiten die de beoogde CRM software te bieden heeft. Passen ze bij jouw bedrijfsdoelstellingen? Hieronder een aantal dingen waar je op kan letten.

Features om naar te kijken bij het CRM software vergelijken:

  • Content management software (CMS);
  • Social media management;
  • Salespipelines aanmaken en bijhouden;
  • Overzichten van deals en taken;
  • Rapportages maken;
  • Dashboards creëren (en hoe overzichtelijk zijn die) en mobiele applicaties;
  • Mobiele app
welk crm systeem kiezen

Tip 3: Veiligheid

Kijk goed hoe de privacygevoelige gegevens worden opgeslagen, beveiligd en beschermd door de externe partij, cloud of op de server waar het op draait.

Tip 4: Configureerbaarheid

Ook is het goed om te kijken of het online CRM-systeem aan jouw bedrijfskenmerken en situatie aan te passen is.

Tip 5: Integratie

Kijk goed of de CRM software te integreren is met je andere bedrijfssystemen zoals andere boekhoudsoftware, Google Drive of Dropbox.

Integraties bij Zoho CRM

CRM-pakketten met elkaar vergelijken

Dan is het nu nog zaak om de online CRM-systemen daadwerkelijk met elkaar te vergelijken. Hieronder hebben wij alvast 5 CRM-systemen met elkaar vergeleken.


CRM software 1: Zoho CRM

zoho logo
Ons cijfer:
Naar Zoho »

Algemeen

Zoho wordt voornamelijk benut door kleinere en middelgrote bedrijven (het MKB). Het bedrijf is softwareleverancier van zo’n 45 SaaS-oplossingen (SaaS betekent Software as a Service).

Het is een vrij volledig pakket met heel veel features dat een duidelijk overzicht biedt. Niet elke ondernemer zal Zoho als passend beschouwen, het kan wat breed zijn voor de wat meer bescheiden ondernemingen.

Features

Hier hebben we de belangrijkste functionaliteiten van dit CRM-systeem voor je opgesomd:

  • Leadmanagement
  • Het automatiseren van je salesactiviteiten;
  • Klantcontactmanagement;
  • Omnichannel klantinteractie;
  • Gamification.
crm systemen vergelijken

Integratie en Rapportage

Het CRM-systeem is gemakkelijk te integreren met andere softwareprogramma’s en boekhoudpakketten. De rapportagefunctionaliteit is niet bijzonder, voldoende.

Voordelen en nadelen

De grootste pluspunten zijn dat Zoho gratis is tot en met 3 gebruikers, een ingebouwde gamification heeft en dat er veel opties zijn voor e-mailmarketing. Nadelen zijn dat je Zoho niet kunt koppelen met veel gebruikte bescheiden boekhoudtools binnen het MKB en dat je alleen een jaarabonnement kunt kiezen.


CRM-pakket 2:  Simplicate CRM

simplicate logo
Ons cijfer:

Algemeen

Simplicate is CRM- en projectmanagementsoftware, die met een overzichtelijke flow werkt. De naam van dit CRM zegt het immers al: versimpel je bedrijfsprocessen en dat zal tot succes leiden.

Features

Wat zijn de in het oog springende functies van Simplicate CRM?

  1. CRM: dit programma doet wat het moet doen. Voor al je klantbeheer en contactmomenten heeft dit CRM de juiste managementfunctionaliteiten.
  2. Urenregistratie: Een goede urenregistratie maakt deel uit van dit CRM-pakket en die is goed te benaderen via de app.

Integratie en Rapportage

De mogelijkheden van Simplicate CRM om te integreren met andere softwarepakketten is uitstekend te noemen. De rapportagefunctionaliteit is voldoende.

Voordelen en nadelen

Voordelen van Simplicate CRM zijn de gebruikersvriendelijkheid en de geïntegreerde HR-functionaliteit. Nadelen worden gevormd door het ontbreken van online goedkeuring van offertes en het niet kunnen koppelen met bepaalde boekhoudtools.


CRM-pakket 3: PerfectView

perfectview logo
Ons cijfer:
Naar perfectview »

Algemeen

PerfectView is CRM-software die al een heel oude bekende is voor veel bedrijven. Het is CRM-software die al sinds 1984 op de markt is.

Vanuit die startpositie is PerfectView uitgegroeid tot een volwaardig en online CRM-systeem. PerfectView is een cloudgebaseerd systeem.

Features         

PerfectView heeft een volledig klantbeheer en een breed pakket met volop mogelijkheden, zoals Social Media management en de variëteit aan mogelijke koppelingen Je haalt alle NAW-gegevens van klanten eenvoudig op.

Integratie en Rapportage

De integratiemogelijkheden zijn top bij PerfectView, bijna alles is mogelijk. Denk aan een integratie en een koppeling met uiteenlopende systemen zoals Gmail, Exact en nog veel meer boekhoudprogramma’s. De rapportagefunctionaliteiten van PerfectView stellen ook niet teleur.

Voordelen en nadelen

De duidelijkste voordelen van dit CRM-systeem zijn het gebruikersgemak, de support en helpdesk en de brede toepasbaarheid en flexibiliteit van het systeem. De brede toepasbaarheid kan ook als onoverzichtelijk gezien worden.  


CRM-pakket 4:  Pipedrive

pipedrive logo
Ons cijfer:
Naar Pipedrive »

Algemeen

Voor de kleine ondernemer is er Pipedrive CRM. Deze leverancier richt zich op het optimaliseren van je salesfunnel door het inzetten van de juiste CRM tools.

De applicatie is gebruiksvriendelijk en het is met recht een geschikt beginnerspakket. Pipedrive draait in de cloud en is geschikt voor elk mogelijk besturingssysteem.

Features

De features van Pripdrive zijn het stroomlijnen van je sales pipeline, een tijdlijn waaraan prio’s kunnen worden toegekend aan bepaald deals en automatisering van je deals.

Integratie en Rapportage

Integratie van Pipedrive kan met de meeste andere softwarepakketten, bijvoorbeeld met MailChimp, Google Suite, Google Maps en Zapier. Ook is de mogelijkheid om alle deals te filteren. 

Voordelen en nadelen

Voordelen zijn: de configureerbaarheid, het gebruiksgemak, het personaliseren van de interface en het instellen van individuele functies die veel gebruikt worden. Leads en contacten kun je alleen niet echt splitsen of apart monitoren.


CRM-pakket 5: Monday

monday.com logo
Ons cijfer:
Naar Monday.com »

Algemeen

Monday is in 2012 op de markt gekomen. Het is een sterk visueel pakket, vooral gericht op het optimaliseren van projectmanagement binnen bedrijven. Vanwege de vele mogelijkheden kan Monday ook als CRM software worden gebruikt.

Features

Monday is een behoorlijk brede CRM oplossing. Daarmee is het vooral geschikt voor wat grotere ondernemingen. Hieronder vind je een lijstje met wat belangrijke features:

  1. Aansprekende interface: Monday is herkenbaar, visueel en aantrekkelijk om mee te werken. Ideaal voor mensen die van structuur en overzicht houden.
  2. Drag-and-drop: Monday is erg makkelijk in gebruik, je versleept gewoon alles van de ene plek naar de andere binnen het systeem. In een handomdraai overzicht in alle projecten.

Integratie en Rapportage

Integratie van Monday met andere systemen zoals Slack, Excel, Dropbox, Google Calendar, Google Drive, Integromat, Zapier en Trello is geen probleem. Monday bevat de basics voor rapportage: uitdraaien en delen is geen probleem.

Voordelen en nadelen

Vaak genoemde voordelen van Monday zijn de gebruiksvriendelijkheid, het aantrekkelijke ontwerp en de grote hoeveelheid features. Wat daar tegenover staat is dat de prijs van Monday wat hoger ligt vergeleken met andere online CRM-systemen.

Conclusie: 5 vergeleken CRM-systemen

In dit artikel hebben we voor je uiteengezet wat CRM-software precies is en wat je ervan mag verwachten. Ook weet je nu waar je op moet letten als je het beste CRM systeem voor jouw onderneming gaat kiezen. Vervolgens hebben we een aantal CRM-systemen vergeleken die stuk voor stuk veelgebruikte CRM-systemen zijn.

Nog meer informatie nodig over de beste CRM-software?

Heb jij nog vragen over CRM-software vergelijken of wil je meer weten over de juiste CRM tools voor jouw onderneming? Kijk dan eens bij de specifieke reviews.


Direct beginnen met het gebruiken van de juiste CRM tools?

Ben je na het lezen van dit artikel benieuwd welk online CRM systeem het beste aansluit bij jouw bedrijf? Klik dan op de site hieronder om al één van de beste CRM systemen te zien!


Nog meer CRM systemen vergelijken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *