Zakelijke telefonie | Wat zijn de beste opties? (2021)

Steeds meer mensen hebben een telefoon van hun werk. Zakelijke telefonie biedt financiële voordelen voor zowel werknemers als werkgevers. Als je ergens komt werken is het fijn als je een zakelijke telefoon van het bedrijf krijgt. Zo hoef je zelf niet na te denken over je zakelijke verbruik. 

zakelijke telefonie

In dit artikel gaan we in op zakelijke telefonie. Wat zijn de voor- en nadelen en hoe beheer je de telefoons? Daarnaast bespreken we aandachtspunten bij een zakelijke telefoon kopen. 

Inhoudsopgave

Wat is zakelijke telefonie? 

Wanneer je een zakelijke telefoon gebruikt, dan is dat een telefoon op naam van het bedrijf. Je kunt als zzp’er, maar ook als groot bedrijf kiezen voor zakelijke telefonie. In het laatste geval gebruiken al jouw werknemers een zakelijke telefoon. Deze blijft dan in eigendom van het bedrijf. 

Er zijn ook zakelijke telefonie mogelijkheden voor een vaste, in plaats van een mobiele, telefoon. Zo kun je door middel van zakelijke telefonie je receptie of klantenservice inrichten. Er wordt dan gebeld naar een vast nummer op een centrale lijn, waar verschillende werknemers vervolgens in gesprek kunnen raken met de beller.

Dit kan tegenwoordig ook via internet, door middel van een virtuele telefooncentrale in de cloud. Deze mogelijkheid binnen zakelijke telefonie heet VoIP: Voice over IP. 

zakelijke telefoon

De beste telefoons voor zakelijke telefonie bekijken? Ga naar GSMWeb!

Voordelen van zakelijke telefonie

Kies je als bedrijf voor zakelijke telefoon kopen, dan biedt dat verschillende voordelen. Sommige daarvan zijn financieel, andere hebben te maken met een betere dienstverlening. We bespreken ze hier.

Financieel en fiscaal

Zo zijn de kosten aftrekbaar bij de belasting en kun je de btw op de factuur van de telefoon verrekenen. Wanneer een telefoon zowel zakelijk als privé gebruikt wordt, geldt dit echter alleen voor het zakelijke gedeelte. 

Een ander financieel voordeel: wanneer je een abonnement afsluit voor een zakelijke telefoon, wordt dat niet BKR geregistreerd. Waar de afbetaling van een abonnement op een privétoestel boven de €250 gezien wordt als lening, geldt dat niet voor een zakelijke telefoon. Dit staat in de Wet op het Financieel Toezicht. 

Betere service

Zakelijke telefonie brengt vaak ook meer service met zich mee. Providers bieden bijvoorbeeld regelmatig een gratis leentoestel bij schade aan je zakelijke telefoon. Zo blijf je altijd bereikbaar voor klanten, mocht je telefoon defect zijn. Een ander voorbeeld is een verzekering voor je zakelijke telefoon, waardoor je kunt blijven bellen en mailen. Wel zo handig! 

Logistiek, voor bedrijfsprocessen

Functies van een bedrijf als een helpdesk of aanspreekpunt kunnen bij centraal beheerde toestellen verdeeld worden over meerdere werknemers. Is bijvoorbeeld de telefoniste even weg, dan wordt automatisch doorverbonden met een collega, of een externe telefonistenservice.

Je bundel delen

Daarnaast is het vaak mogelijk om de bundels voor bellen, sms’en en internet te delen onder collega’s. Wil je voor werknemers een zakelijke telefoon kopen, dan kun je dus hun gezamenlijke verbruik inschatten en daar een abonnement voor afsluiten. Dat is een stuk makkelijker dan het aansluiten van een abonnement voor iedere telefoon apart. 

Een ander voordeel is dat je de zakelijke telefoons van jouw organisatie centraal kunt beheren. Verderop in dit artikel lees je hier meer over. 

Nadelen van zakelijke telefonie 

Er zijn echter ook nadelen wanneer je je telefoon zakelijk gaat gebruiken. We noemen er hier twee. 

Telefoon blijft van de zaak

Wanneer je kiest voor een zakelijke telefoon, dan blijft het bedrijf eigenaar van het toestel. Werk je in loondienst en neem je afscheid op je werk, dan heb je als werknemer dus ook geen telefoon meer. Dat kan een nadeel zijn. Als je de telefoon als ondernemer zakelijk gebruikt, dan heb je alleen ‘last’ van dit nadeel wanneer jouw onderneming ophoudt te bestaan. 

Privégebruik van zakelijke telefoon

Daarnaast moet je besluiten wat je doet met je privégebruik, wanneer je gaat voor een zakelijke telefoon kopen. Als je de zakelijke telefoon naast werk ook privé gebruikt, dan zijn privé en werk niet meer gescheiden. Dat kan vervelend zijn, als je bijvoorbeeld in het weekend whatsappjes krijgt van werk, of juist privéberichten in WhatsApp als je aan het werk bent.

Aandachtspunten privé en zakelijk

De fiscus

Ook belastingtechnisch heeft privé- en zakelijk gebruik gevolgen: als je de telefoon zakelijk én prive gebruikt, moet daarin onderscheid gemaakt worden qua aftrekbaarheid. 

Gebruik je de zakelijke telefoon naast een privé telefoon, dan wordt het scheiden van werk en privé juist een voordeel. Nadeel is dan wel dat je altijd twee telefoons tegelijk moet meenemen.  

Dual SIM in je telefoon van de zaak

Profiteren van de (financiële) voordelen van zakelijke telefonie, maar privé en werk ook gescheiden houden? Dan biedt dual SIM een oplossing.

Zakelijke telefoons met dual SIM functioneren met twee sim kaarten: één voor zakelijk gebruik en één voor privé. Zo houd je de twee gescheiden, maar hoef je geen twee toestellen aan te schaffen en bij je te hebben.

Zakelijke telefonie
Dual SIM is een goede oplossing voor zakelijk en privé op één toestel

Mobile Device Management: Beheren van elke telefoon van de zaak

Als werkgever kun je de zakelijke mobiele telefoons van jouw werknemers centraal beheren. Je kunt bijvoorbeeld apps van het bedrijf automatisch op de telefoons zetten en een professionele voicemail met bedrijfsnaam instellen. Denk ook aan het regelmatig laten veranderen van toegangscodes van de zakelijke telefoons.

Dit alles kan vanaf afstand en verhoogt ook de veiligheid van het gebruik van een telefoon. Het centraal beheren van zakelijke mobiele telefoons staat ook wel bekend als Mobile Device Management. Dit creëert dus een extra voordeel voor het bedrijf dat de zakelijke telefoons gebruikt. 

Waar moet je op letten bij het kopen van een zakelijke telefoon? 

Ben je overtuigd van de voordelen van zakelijke telefonie, dan ga je over tot het koopproces. We zetten verschillende aandachtspunten in dit keuzeproces voor je op een rijtje: 

Centraal beheer

Wil je de telefoons centraal beheren via mobile device management? Dan loont het om vooraf te controleren of de telefoon dat voldoende ondersteunt.

iPhones zijn altijd geschikt voor dit centrale beheer, maar bij Android zijn er verschillen in de functionaliteiten omtrent mobile device management.

Bekijk dus vooraf op welke manier jij de zakelijke telefoons centraal wilt beheren, en of dit aansluit bij de kenmerken van de zakelijke mobiele telefoon. 

Zakelijke telefonie
iPhones zijn altijd geschikt voor centraal beheer.

Dual SIM

Hetzelfde geldt voor dual SIM. Wil jij een zakelijke telefoon zzp, maar ook privé gebruiken, dan is dual SIM misschien interessant. Hetzelfde geldt wanneer je als bedrijf werknemers de mogelijkheid wilt bieden om hun zakelijke telefoon zowel privé als zakelijk te gebruiken. Overweeg of je wilt gaan voor een dual SIM zakelijke telefoon en controleer welke mobiele telefoons die optie bieden. 

Processor en geheugen 

Daarnaast is het van belang om te kijken naar de opslagcapaciteit en snelheid van de telefoon. Wil je dat werknemers grote bestanden op hun telefoon kunnen bekijken en bewerken? Of worden er binnen de organisatie zware apps gebruikt?

Dan is een uitgebreider model zakelijke telefoon met relatief veel opslagcapaciteit en een snelle processor waarschijnlijk een vereiste. 

Werkomgeving

Bekijk ook de omstandigheden waarin de zakelijke telefoon wordt gebruikt. Wordt er veel zwaar werk gedaan, dan moet de telefoon tegen een stootje kunnen.

Telefoons die niet stuk te krijgen zijn, denk bijvoorbeeld aan de roemruchte Cat toestellen, zijn dan zeker een goede optie.

Naast de stevigheid van het toestel, kan ook de waterdichtheid belangrijk zijn. Wanneer veel werkzaamheden buiten plaatsvinden, is het handig als de telefoon waterdicht is.

Zakelijke telefonie
Telefoons van het merk CAT zijn extreem goed bestendig tegen zware werkomstandigheden. Bron: CAT Phones.com

Verbruik en buitenland

Wanneer je gaat voor een zakelijke telefoon kopen met abonnement, dan komt het verbruik van werknemers om de hoek kijken. Bekijk hierbij onder andere buitenlandreizen van personeel.

Wordt er regelmatig buiten Europa gereisd, dan is het verstandig om bundels te nemen die hierop aangepast zijn. De kosten van bellen en internetten buiten de EU lopen namelijk snel op

Voordelig zakelijk een telefoon aanschaffen? Kijk op GSMWeb voor de beste deals!

Hoe kan ik een zakelijke telefoon kopen?

Het daadwerkelijk kopen van een telefoon voor de zaak kan zowel online als in een fysieke winkel. Bijna alle telefoon aanbieders hebben naast een consumenten afdeling voor telefonie ook een afdeling voor zakelijke mogelijkheden.

Wil je groots inkopen voor bijvoorbeeld 250 werknemers tegelijk, dan is het slim om contact op te nemen met de aanbieder. Je kunt een offerte aanvragen en de mogelijkheden bespreken. 

Koop je de telefoon als zzp’er, dan hoef je deze niet per se op naam van het bedrijf te kopen. Ook wanneer je deze privé koopt, kun je profiteren van de belastingvoordelen. Het is voor zzp’ers namelijk niet verplicht om aankopen op naam en rekening van het bedrijf te doen.

Dat neemt niet weg dat het een stuk overzichtelijker is om dit wel te doen. Het kost je meer werk om het achteraf te filteren uit je privé administratie, dan wanneer je de telefoon al op bedrijfsnaam en zakelijke rekening hebt aangeschaft. 

Ben je aan het overwegen om een zakelijke telefoon te kopen? Bekijk dan de Sony toestellen!

Veelgestelde vragen over zakelijke telefonie

Wat zijn de voordelen van een telefoon van de zaak? 

Een zakelijke telefoon biedt financiële voordelen: kosten zijn aftrekbaar en abonnementen worden niet BKR geregistreerd. Daarnaast kun je bel- en databundels vaak delen onder collega’s en kun je telefoons als organisatie centraal beheren. Tenslotte bieden providers vaak extra service bij zakelijke abonnementen.

Wat zijn de nadelen van een zakelijke telefoon?

Een zakelijke telefoon is in eigendom van het bedrijf. Verlaat je het bedrijf, dan ben je dus ook je telefoon kwijt. Daarnaast moet je óf een aparte telefoon voor privé gebruik aanschaffen, óf een manier vinden om werk en privé gescheiden te houden op je telefoon.

Kan ik als zzp’er een zakelijke telefoon aanschaffen? 

Jazeker. Niet alleen grote bedrijven met veel werknemers kunnen zakelijke abonnementen afsluiten, ook als zzp’er kun je een telefoon zakelijk aanschaffen en gebruiken. Je sluit dan gewoon een contract af voor een of enkele zakelijke telefoons.

Hou houd ik werk en privé gescheiden?

24 uur bereikbaarheid is vaak de norm. Een telefoon van de zaak is dus een mixed blessing, zowel voor de werkgever, als voor de werknemers. Maak hier goede afspraken over, bijvoorbeeld door een “telefoondienst” af te spreken.

Zakelijke telefonie regelen? Dat kan vandaag nog!

Ga vandaag nog naar GSMweb.nl en koop de beste mobiele telefoon!

Home » Zakelijke telefonie | Wat zijn de beste opties? (2021)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *