Stop de persen, want bukken is verleden tijd voor een aantal gelukkige werknemers in de Audi-fabriek in het Duitse Inglostadt. Wat is het geval…
De Duitse premium autobouwer laat ons in een persbericht weten dat mensen en robots direct samenwerken bij het in elkaar schroeven van de Audi A4, A5 en Q5. Tot voor kort moesten werknemers vooroverbuigen om expansievaten voor het koelsysteem uit containers te halen. Ja dus? De repeterende bewegingen ervan kunnen tot rugklachten leiden en daar wordt men op de ARBO-afdeling chagrijnig van. Robots met de naam “PART4you” doen voortaan het bukwerk en geven de onderdelen aan. Ze werken bijna letterlijk hand in hand met de werknemers en zeuren niet.
Ze zijn uitgevoerd met een camera en een speciale zuignap. Zo zijn ze in staat onderdelen uit containers te halen en aan de werknemers te ‘overhandigen’. Dit gebeurt zonder veiligheidsbarrière, precies op het goede moment én ergonomisch verantwoord. Vooral in een productieproces waarbij een steeds groter aantal uitvoeringen van een model wordt gemaakt, zijn de PART4you-robots een waardevolle aanvulling: ze kiezen automatisch het juiste onderdeel en ‘presenteren’ het aan de werknemers. Die hoeven dus niet meer over lange afstand te reiken of veelvuldig voorover te buigen. Bovendien werken de robots in het tempo van de werknemers, niet omgekeerd.
Knuffelen
De PART4you-robots zijn afgewerkt met een zacht, beschermend omhulsel. Ze voldoen aan de zeer strenge eisen voor ‘meewerkende machines’ waardoor de veiligheid voor de werknemers is gewaarborgd. Het intelligente systeem heeft dan ook het vereiste certificaat van de aansprakelijkheidsverzekering voor werknemers gekregen. Je zou ze bijna kunnen knuffelen.
Volgens Audi hebben autofabrieken waarbij mensen met robots steeds intensiever samenwerken de toekomst. Robots worden vooral ingezet om routinewerk over te nemen en om werkplekken in ergonomisch opzicht te optimaliseren. Mensen blijven volgens Audi nodig om tijdens het productieproces beslissingen te nemen.
[lg_folder folder=”Audi/Audi_Fabriek_Robot/” count=”8″ cols=”4″ paging=”true”]
@Dennis: die Rammstein heb ik ook nog in de auto… Vanavond weer eens opzetten hahaha
@w0o0dy: hoe emotieloos wil je het hebben
Hmmm dus zo’n robot is goedkoper dan die bak met expansievaten wat hoger neer te zeggen zodat de medewerkers niet hoeven te bukken? Interessant…
@potver7: Dat gaat natuurlijk niet op. Zet maar eens een kliko een halve meter hoger, dan kun je toch nog niet de bodem raken zonder erin te hangen / te bukken? Het onderste van de bak moet ook bereikt worden.
Als ze de bak zouden kantelen zou het al een ander verhaal worden. Alleen, dan rammelen de onderdelen flink over elkaar heen.
@FlighTom: Audi’s worden echt niet met onderdelen in elkaar gezet die uit de Kliko gevist zijn… toch?
@moveyourmind: af en toe zou je het bijna gaan geloven… Iets met tfsi
@moveyourmind: nou…uh…eigenlijk…
@moveyourmind: Ja, dat was precies wat ik ermee bedoelde.. not
Ik verwacht een wetenschappelijk onderzoek bij het vrouwelijk lichaam naar aanleiding van de positie “doggystyle.” Kan natuurlijk de rug erg belasten.
Kunnen we deze robot ook achte de kassa van de appie zetten?
@gregorius: tja je hebt wel een punt.
Wachten tot de eerste robot op hol slaat.
bijzonder hoor. Het lijkt me goedkoper om een bak met elektrische hefbodem in te zetten, waarbij je de bodem van de bak op niveau kan brengen, zodat er ook niet gebukt hoeft te worden en je de bodem steeds een stukje kan laten stijgen naar gelang je door je voorraad heen gaat. Maar dit is natuurlijk wel een stuk cooler.
@lariekoek: je doet je naam geen eer aan..
@flightom: dat is nou echte lariekoek hahaha