Deze week kon je op Autoblog zien hoe een Jeep op afstand kon worden gehackt met dank aan een beveiligingslek in het systeem. Fiat-Chrysler neemt nu maatregelen en roept een groot aantal auto’s terug.
De site Wired bracht het bericht naar buiten dat het via de hack mogelijk was om vrijwel alles in de auto op afstand te bedienen – van ruitenwissers tot remmen.
Fiat-Chrysler roept nu de nieuwste versies van Ram pick-uptrucks, de Jeep Cherokee en de Dodge Challenger terug. Deze krijgen een software-update die de auto’s moet beschermen tegen hacks. Het bedrijf geeft overigens aan geen bewijzen te hebben dat er al daadwerkelijk auto’s zijn gehackt, maar zegt de terugroepactie te doen vanuit ‘een overmaat aan voorzichtigheid’. Een opmerkelijke reactie, want deze video zullen ze toch ook hebben gezien.
Of er in Nederland en België ook een terugroepactie op touw wordt gezet is nog niet bekend. Fiat Chrysler was niet bereikbaar voor commentaar.
[gv data=”MK0SrxBC1xs”][/gv]
Zou mooi zijn als ze de Prius konden hacken en allemaal tegelijk koers laten zetten naar de sloop…
Je hebt het IP adres en dergelijke nodig van de auto om hem uberhaupt te kunnen hacken, naast het betreffende programma waar die gasten 2 jaar aan gewerkt hebben. Kans is dus uiterst klein dat er ineens massaal auto’s gehackt worden. Neemt natuurlijk niet weg dat het lek zo snel mogelijk gedicht wordt, wat ze dus ook doen.
@trustmeiamanengineer: als een paar mannen van 50 het kunnen dan is het voor jong getalenteerde hackers totaal geen probleem.
@audirijder: hij heeft wel gelijk. Het lijkt me niet dat iemand met zijn laptop langs de weg kan gaan staan en er een soort real life gta van kan maken. Maar you never know.
@audirijder: alsof iemand van 50 per definitie minder getalenteerd moet zijn dan een jonger persoon… Wat een onzin.
@audirijder: wat een domme opmerking. Het zijn twee medior hackers die het probleem blootleggen, wat nog niet eerder is gebeurd met deze Jeep, maar voor twee jonge hackers is dit helemaal geen probleem. Waarom hebben die dat dan niet gedaan?
Als autofabrikant dien je echt heel kritisch te zijn met dit soort systemen. Auto’s krijgen steeds meer elektronische connecties met en naar andere apparaten en dat is gewoon altijd een risico factor.
Maar goed het moet blijkbaar meerdere malen fout gaan, voor dat fabrikanten in zien dat ze buiten de kosten en baten ook heel erg goed na moeten denken over de risico’s als hun systeem gekraakt word. En wat ze er tegen kunnen doen.
Beetje dom geprogrammeerd overigens om entertainment en kritische systemen in één te houden.
Lijkt mij best gek om te zien dat je jeep gehackt word