Er komt een vijfde manier van transport. Naast auto’s, vliegtuigen, treinen en boten is het mogelijk om straks per Hyperloop van punt a naar punt b te reizen. Tenminste, dat is het voornemen van Elon Musk. Maar wat ís de hyperloop in hemelsnaam?
De 42-jarige Musk is voornamelijk bekend als de CEO van Tesla en ruimtevaartbedrijf SpaceX. Maar in het afgelopen jaar sprak hij in de vele interviews die hij gaf niet alleen over zijn huidige firma’s, Elon liet steeds meer informatie los over een nieuw hersenspinsel dat hem ’s avonds wakker houdt: de Hyperloop. Hij omschreef het ooit als “een kruising tussen de Concorde, een airhockey-tafel en een rail gun.” Mmm. Ja. Dat klinkt alvast veelbelovend.
Inmiddels verkeren de plannen van de Hyperloop in een vergevorderd stadium. Op Twitter laat Elon weten het alpha design op 12 augustus te presenteren.
Will publish Hyperloop alpha design by Aug 12. Critical feedback for improvements would be much appreciated.
— Elon Musk (@elonmusk) July 15, 2013
Wij kijken alvast naar de snippets aan informatie die we al hebben en brengen je middels een top 10 op de hoogte van deze vernieuwing in transportland.
10. Buizenpost, maar dan in het groot
Uit de plannen die tot dusver bekend zijn is op te maken dat de Hyperloop een overdekte manier van transport wordt. Overdekt als in: je vliegt met een capsule door een buis. Elon Musk hintte hiernaar toen hij tegen Bloomberg zei: “how would you like something that can never crash, is immune to weather” Zijn eerdere airhockey-referentie doet denken aan een buis waar vanonder lucht omhoog wordt geblazen om de capsule met passagiers te dragen.
09. Van San Francisco naar Los Angeles in 30 minuten
Deze afstand van ongeveer 600 km leg je per auto in 5,5 uur af, als het verkeer een beetje meezit. Met de Hyperloop ben je in 30 minuten van de ene in de andere stad. Ja, slinger de rekenmachine maar aan.
08. Twee keer sneller dan een vliegtuig
“It goes about an average speed of twice what an aircraft would do.” Aldus Elon over de snelheid van de Hyperloop. Denk aan een snelheid van rond de 1.000 km/u om mee te beginnen. worden de afstanden groter, dan kunnen de capsules ook met een grotere snelheid worden doorgevoerd.
07. Het wordt géén vacuümsysteem
Hoewel sommige media beweren dat er een vacuüm wordt gecreëerd in Elon’s Hyperloop-buizen, is dat niet het geval. De Hyperloop heeft waarschijnlijk wél een magnetische constructie waardoor de capsules met passagiers blijven zweven, en op die manier minder weerstand kennen door een fysiek contactoppervlak te vermijden.
06. Het draait op zonne-energie
“And I think we could actually make it self-powering if you put solar panels on it.” Aldus Musk. Plant een Hyperloop-traject vol met zonnepanelen, en je hebt volgens de uitvinder genoeg stroom om het systeem aan te drijven. Overtollige energie kan vervolgens opgeslagen worden in accu’s. Niet heel toevallig heeft Musk bedrijven die zowel zonnecellen (SolarCity) als accu’s (Tesla) maken.
05. De kosten: zes miljard dollar
De installatie tussen San Francisco en Los Angeles zal zo’n zes miljard dollar kosten, maar dat is volgens Musk slechts een tiende van de kosten die een hogesnelheidstrein met zich mee brengen, en Californië van plan is om te bouwen.
04. Onder- en bovenwater
Aangezien het hier een water- en luchtdicht buizenstelsel betreft, kan het ook onder water worden geleid. Het bedrijf ET3 uit Colorado heeft al interesse getoond in Musks ideeën. Zij voorzien dat de Hyperloop ook met astronomische snelheden personen naar bijvoorbeeld Alaska, Hawaii en de rest van de wereld kan sturen. Ambitieus, inderdaad.
03. Van L.A naar New York voor 76 euro
Mocht het buizensysteem van de ene kust naar de andere kust worden getrokken, dan zou deze reis in de utopie van Musk een uur in beslag moeten nemen, en kost een kaartje slechts 100 dollar. Nogmaals, erg ambitieus.
02. HOE ZIT DAT DING ERUIT?!
Een aantal impressies van de Hyperloop en de capsules met passagiers worden in onderstaande video gegeven. Mind you, dit zijn shopjes die slechts een idee geven van het Hypesloop-principe.
[gv data=”AffSRzZd__E”][/gv]
01. Iedereen mag meedoen
Elon Musk heeft gezegd dat de Hyperloop een open source-project wordt. Geen manier om zijn eigen nettowaarde te vergroten, zo liet hij vorige week tijdens het Teslive 2013-evenement weten, maar een filosofisch project dat hij met “de juiste partners” wil uitvoeren.
@schadlu I really hate patents unless critical to company survival. Will publish Hyperloop as open source.
— Elon Musk (@elonmusk) July 15, 2013
BONUS. Tijdens de D11 Conference ging hij nogmaals in op het Hyperloop-idee. Gek of geniaal? Oordeel zelf.
[gv data=”qox_m6jyfmA”][/gv]
Doet denken aan hetgeen wat je bij futurama ziet.. Buizen waarin mensen worden getransporteerd..
Lijkt me wel handig, maar ik denk dat het toch redelijk claustrofobisch is om in zo’n ding te zitten voor een uur of wat. Tenzij het natuurlijk even groot wordt als een auto oid dan zal dat meevallen, maar zonder ramen e.d. kan het toch enigszins een apart gevoel veroorzaken.
@nickmercedes: Zonder ramen is als een uur in een snelle lift.. En maar hopen dat niemand er één laat glippen;)
Als je Elon over de Hyperloop hoort praten, komt er maar een gedachte naar boven: WAAROM IS DIT ER NOG NIET!? We hadden dat Very High Speed Transit System (VHST) van R.M. Salter echt beter moeten uitwerken destijds
http://www.keyholepublishing.com/Hidden.4-1.htm
De magnetische krachten zorgen ervoor dat de rolweerstand wegvalt. De luchtweerstand is er echter nog omdat het niet in vacuum gebeurd. Dan waren de snelheden waarschijnlijk nog veel hoger geweest. Vacuum introduceert op zijn beurt wel weer een serieus risico zoals implosiegevaar en lekken. Ik dacht dat dat juist de uitdaging was voor dit soort projecten. Nu lijkt het precies een Maglev-trein in buisvorm.
nog niet heel veel praktisch over nagedacht zo te horen, die eerste video is ook bizar slecht trouwens, damn!
als het een buizenpost systeem wordt hoe gaan ze dan zorgen dat het systeem lekdicht is, ook rond de capsule die zweeft. ook heb je een gigantische hoeveelheid lucht onder druk nodig om de steeds groter wordende ruimte in de buis te vullen en aan de andere kant komt er gigantisch veel lucht uit.
je hebt ten alle tijde te maken met de maximale versnelling die passagiers comfortabel vinden, dus als een railgun afschieten lijkt me niet heel verstandig.
leuk idee, wat natuurlijk niet origineel is, buizenpost bestaat al even, maar ik ben meer benieuwd naar de praktische uitvoering.