Renault lanceert als eerste eigen eSports-team

Deze boys gaan keihard racen... Online
Alle snelheid van F1-auto’s, maar dan zonder het fysieke gevaar.

Het is in de voetbalsport al een tijdje gebruikelijk; grote clubs en organisaties hebben ook een eigen eSports-team dat virtuele wedstrijden tegen andere clubs speelt. Renault is het eerste Formule 1-team dat het virtuele asfalt zal gaan betreden. Fernando Alonso ging de Franse autofabrikant overigens wel voor met zijn eigen eSports-team.

Renault lijft het Franse Team Vitality in en creëert daarmee eSports-pionier Renault Sport Team Vitality. Het eerste toernooi van de jongens begint op 18 maart (aanstaande) en zal volledig uitgevochten worden op de virtuele grasvelden van Rocket League. De hybride-game van racen, voetballen en absurde stunts is – volledig terecht – een ontzettend populaire en gerenommeerde game waar al veel eSports-teams zich aan gewaagd hebben.

[gv data=”qUVinZ44ffI”][/gv]

Maar naast het spectaculaire Rocket League is Renault ook al in gesprek met Formule 1 om mogelijk mee te mogen doen in de Formula 1 eSports Series, het grootste en belangrijkste Formule 1-eSports-event. En als je denkt dat de jongens in een hoekje worden weggestopt om lekker hun ‘spelletje’ te mogen spelen, dan heb je het goed mis. Ze mogen namelijk gewoon in de Formula 1-fabriek in Enstone, Engeland trainen met de coureurs en technische staff.

Hoewel voetbal een voorloper is op het gebied van de fusie tussen daadwerkelijke sport en eSports, beginnen race-organisaties dus ook de culturele impact van gamen in te zien. Renault-directeur Cyril Abiteboul vindt het een logische stap: “De banden tussen de motorsport en gaming zijn overduidelijk. Beide takken vergen mentale kracht en fysieke fitheid in een competitieve omgeving.”

2 reacties

    • @turbobrick: twitch*
      En rocket league is idd briljant en groeit na 2,5 jaar als kool, ze nemen ook andere esport kanalen over. Iets van 3 miljoen consecutive spelers op dit moment.

      En ik snap Renault zeker, want het is een enorm groeiende wereld, de nieuwere generaties kijken geen TV meer maar dit in hun vrije tijd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *