3 redenen waarom Musk met de Tesla Cybertruck geniaal is

Tesla Cybertruck van Elon Musk is... bijzonder?
Afgezien van zijn… bijzondere uiterlijk is de marketing rondom de Cybertruck briljant te noemen.

Het is je vast niet ontgaan: Tesla onthulde vorige week hun nieuwe auto die zo uit een jaren ’70 sci-fi-film of PlayStation 1 game getrokken lijkt te zijn. Maar onafhankelijk van wat je van het uiterlijk van de hoekige wagen vindt, laat Elon Musk met de onthulling wederom zien wat een pure genie hij is. Dit zijn de 3 voornaamste redenen waarom de meme-machine het bewijs van Musk’s briljante marketing is.

Het glas moest kapot
Hoewel ik doorgaans niet zo van de complottheorieën ben, was het breken van het glas op de Cybertruck niets anders dan pure opzet. Het hele internet gaat immers stuk om het ogenschijnlijke falen van de bepantserde ramen. Maar het feit dat het hele internet het over die verdomde ramen heeft, laat maar weer zien hoe gemakkelijk Musk het wereldwijde web bespeelt.

Na de ‘gênante’ presentatie verdedigde Musk zijn bedrijf op Twitter (via: Autoblog). Het glas zou bij tests gewoon in orde zijn gebleven en beelden van die test bevestigen dat. Ook het feit dat het glas eerder in de demo met eenzelfde metalen bal wordt bewerkt laat weer zien dat het glas niet zou moeten breken.

Volgens Musk was het bewerken van de deur met een sloophamer de grote fout en zou dat de basis van het glas hebben gebroken. En ja, Wall Street schrikt even van de ‘fail’ maar dat trekt ongetwijfeld snel weer bij. En dat is zeker niet ongerelateerd aan het volgende punt.

Gigantische stapel pre-orders
Musk laat namelijk trots op Twitter weten hoe belachelijk veel Cybertrucks er al besteld zijn. Een dag na de onthulling waren dat er al bijna 150.000 en dat zonder reclame of endorsements, zo herinnert de van oorsprong Zuid-Afrikaanse genie ons graag.

Een paar dagen later staat de teller al op 200k, wat absurd is gezien de ‘blunder’ tijdens de presentatie. Tenzij je even op de Tesla-website gaat kijken. Dan zie je namelijk dat de Cybertruck, die voor tienduizenden euro’s over de toonbank zal gaan, voor letterlijk €100 te pre-orderen is.

Yup, de grootste marketingstunt staat ondeugend genoeg beschreven op de Cybertruck-website zelf. Wanneer je de truck bestelt, moet je slechts €100 neertellen en wanneer het ding dan eindelijk in productie gaat (ergens in 2022 waarschijnlijk) wordt het volledige bedrag afgeschreven.

Kortom, de drempel om het voertuig nu te bestellen is zo belachelijk laag en je kunt je bestelling kosteloos annuleren; voor €100 euro kun je aan iedereen vertellen dat je een Cybertruck gekocht hebt en als je dan de mooiste meid uit je omgeving hebt overtuigd van je absolute aantrekkingskracht, dan annuleer je gewoon je pre-order.

Drip feed info
Tot slot verhuizen we weer naar Twitter, want het is gemakkelijk over het hoofd te zien, maar Elon Musk is een meester in online marketing. Het onthullingsevenement was slechts de eerste stap in het prijsgeven van informatie en met bijna 30 miljoen volgers bereikt Musk véél meer mensen effectief dan met een PR-evenement.

En zo bewijst Musk tot slot waarom hij een genie is; door mensen ook na het evenement nog vast te houden. Nieuwswebsites moeten voor iedere nieuwe Tweet weer een nieuwsbericht uitbrengen (anders is de rest eerder en komt niemand meer naar hen toe) en dat zorgt voor extra ‘coverage’. Ook rekt Musk de hype rondom de wagen uit. Nu, ruim een halve week na de reveal komt er nog steeds nieuwe informatie naar buiten en men blijft er daardoor over praten.

Kortom, de Cybertruck is lelijk, doet niet wat hij belooft en is bovendien nutteloos in zijn design maar daar heeft men het niet over. Neen, door Musk’s briljante en vaak gedurfde strategieën heeft iedereen het over de Cybertruck, punt. Als jullie me nu even willen excuseren, ga ik mijn vriendin vragen of ik €100 mag lenen van onze gezamenlijke spaarrekening…

3 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *