7 horrorverhalen over crowdfundingcampagnes

Auteur: , 3 Reacties
Crowdfunding-fails

Bijna dagelijks duiken er succesverhalen op over crowdfundingprojecten die duizenden euro's binnen slepen en alleen maar tevreden klanten overhouden. In werkelijkheid gaat het ook wel eens anders.

Van alle succesvolle Kickstartercampagnes die netjes het aangeprezen product leveren, zijn er ook genoeg andere die een smerig spelletje spelen. Soms ziet het uiteindelijke product er totaal niet uit zoals je in een video zag, of werkt het totaal niet naar behoren. Gizmodo vroeg haar lezers tegen welke problemen zij aangelopen zijn in de wereld van crowdfunding. Luister en huiver.

De Smarty Ring


Het concept ziet er mooi uit. Een ring die functioneert als een wearable, zodat je jouw berichten en de tijd kunt aflezen door snel op je vinger te kijken. Ook de flitsende trailer toont een prachtig product, inclusief draadloze oplader. Inmiddels heeft niemand nog een ring ontvangen, en worden klanten aan het lijntje gehouden met redesigns en smoesjes. Ook dook er later een tweede crowdfundingcampagne op, om meer geld in te zamelen. Bovendien zien de prototypes er inmiddels een heel stuk minder flitsend uit als in bovenstaande promotievideo.

De PID-Controlled Espresso Machine

2,5 jaar na de aankondiging van dit project (en 369.569 dollar in donaties later) hebben donateurs niet meer gezien dan een paar renders en niets dat op een daadwerkelijk eindproduct lijkt. Grappig detail, inmiddels accepteren ze wel pre-orders die een stuk hoger liggen dan de prijs die ze destijds op Kickstarter vroegen.

De mPrinter

Ook de mPrinter haalde wel genoeg geld op, maar verdween daarna uit het zicht. Ineens dook er een tweede Kickstarter op om batterijen te financieren, en nog steeds is er geen zicht op een verschijningsdatum. In de reacties op de pagina zeggen steeds meer mensen een klacht ingediend te hebben.

De Bluetooth Earbuds with Magnetic Docking

Hier wordt het echt pijnlijk. Deze bluetooth koptelefoon ziet er handig uit, en dat vonden de mensen die in totaal 144.463 dollar doneerden ook. In december 2013 zou iedereen zijn of haar exemplaar thuisgestuurd krijgen, inmiddels worden ze verwacht in het tweede kwartaal van 2015, al hebben velen het geloof in de oordopjes al opgegeven. Er worden zelfs rechtszaken aangespannen, om op deze manier in ieder geval een deel van het geld terug te krijgen.

The Midnight Clock

Deze klok is tegelijk een raadsel, en is een creatieve manier om een boek te verstoppen. De maker zegt er nog steeds mee bezig te zijn, al lijkt nog niemand een exemplaar te hebben ontvangen. Volgens sommigen ligt al het materiaal in zijn huis, maar heeft hij gewoon geen zin meer om eraan te werken. Ondertussen tikt de tijd gewoon door.

De GameStick

Voor de verandering, werd de GameStick wel geleverd. Alleen begon het drama daarna pas. Tal van problemen zorgen ervoor dat de GameStick haast onbruikbaar is. Het volume stijgt soms ineens, of gaat ineens op pauze. Ook zeggen sommige donateurs hun vervangende apparaat nooit ontvangen te hebben. Ondertussen is de reactiepagina van de Kickstarter uitgegroeid tot een enorme klachtenbrief.

De myIDkey

Nooit meer je wachtwoord vergeten klinkt als iets waar veel mensen op zitten te wachten. Hun uitvinding werd zelfs op veel techsites gepost, wat de nodige media-aandacht opleverde. Er werd 473.333 dollar opgehaald, terwijl er maar voor 150.000 gevraagd werd. Daarna liepen ze al snel tegen technische problemen aan, zodat het geld de deur uitvloog. Het enige model dat inmiddels naar een deel van de donateurs is verscheept, werkt tot overmaat van ramp niet goed. Na een paar keer opladen krijg je met een rare bug te maken, die het apparaatje voorgoed sloopt.

Wijze les
Als we iets van dit lijstje kunnen leren, dan is het wel dat crowdfundingcampagnes lang niet altijd hun beloftes nakomen. Denk dus goed na voordat je jouw zuurverdiende centen naar een veelbelovend project stuurt. Het is in ieder geval slim om er rekening mee te houden dat het ook wel eens niets op kan leveren.



3 reacties

Dit is eigenlijk waarom ik eerder al zei dat crowdfunden één van de slechtste uitvindingen van de laatste tijd is. Als je namelijk echt een goed idee hebt, kun je dit zelf ontwikkelen/verkopen aan bedrijven die het kunnen ontwikkelen. Dan kunnen de “kinderziektes” en andere zaken eruit ontwikkeld worden en komt het vervolgens op de markt. Nu worden er een paar stadia overgeslagen en krijgen mensen met een “idee” meteen geld. Leuk voor als je je droom wilt uittesten en zelf geen geld hebt, voor de consument niet zo spannend. Het lijkt wel een beetje de game wereld. Pre-orderen voor een niet tastbare “bonus” en dan maar hopen dat het wat is. Zelf koop ik nooit producten zonder eerst te zien dat ze goed werken.
Zelfde zien gebeuren met dat Kairos horloge. Dat zag er eerst ook veelbelovend uit.
Het eerste ontwerp (http://tinyurl.com/pcycmtl) werd uiteindelijk dit lomp geval (http://tinyurl.com/nn7b5xl) met lelijk vierkant schermpje.
Ik was aan het twijfelen en ben enorm opgelucht dat ik niet tot een koop overgegaan ben. Toen waren er ook veel teleurgestelde mensen op de facebookpagina. Sinds dan ben ik toch ook wat argwanend geworden over het concept van crowdfunding.
Jammer dat dit soort dingen altijd ten koste gaan van de bedrijven die WEL een leuk en goed product neer hebben gezet. Zoals die Tens bril. Die heb ik besteld en het is echt een super ding, kwalitatief ook erg goed.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).