Apple tikt talloze apps op de vingers voor glassbox-methode

Auteur: , 1 Reactie
Pak ze aan, Apple

Apple is er dit keer snel bij.

In een van de meer verbazingwekkende privacy-scams van de laatste tijd bleek recentelijk dat een groot aantal commerciële apps letterlijk schermopnames maakten van je tijdens het browsen. Dit om beter te kunnen inschatten wat gebruikers willen en waar ze eventueel over struikelen. Blijkbaar is een ouderwetse enquête niet goed genoeg meer… Apple steekt er hoe dan ook een stokje voor.

Apps als Expedia en hotels.com nemen letterlijk je scherm op door middel van een programma genaamd Glassbox. De data wordt naar verluidt versleuteld en naar een server gestuurd, waar het geanalyseerd wordt. Nu hoeft je geen tech-nerd te zijn om te begrijpen dat dit een behoorlijk schimmige methode is om data van je klanten te verzamelen. Sterker nog, sommige apps doen het dusdanig fout dat ze bijvoorbeeld slecht versleutelde schermopnames van je paspoort hebben.

Nu was er recentelijk een gigantische rel nodig om Apple wakker te krijgen over het FaceTime-schandaal, maar in dit geval zijn ze er snel bij. Het nieuws werd gisteren naar buiten gebracht en vandaag meldt de ontdekker, TechCrunch, dat Apple alle ontwikkelaars die gebruik maken van de software waarschuwt dat ze uit de Store worden verwijderd. Althans, als ze hun praktijken niet aanpassen.

En daar wordt het wederom weer een beetje shady wat mij betreft. Apple stelt dat de betreffende apps de Glassbox-software moeten verwijderen of het duidelijker moeten vermelden in de terms of service. Het probleem is volgens Apple namelijk dat apps de opnames maken zónder toestemming van de gebruiker. En laten we wel wezen, ze kunnen in de terms of service zetten dat ze m’n nieren mogen hebben, maar ik moet toch echt een hotelletje boeken.

Deze dilemma’s leggen een belangrijk pijnpunt in de tech-industrie bloot, want zowel Google als Apple verbieden apps in hun virtuele winkel van het stiekem of misleidend vergaren van informatie. Maar dat wil nog niet zeggen dat het ethisch verantwoord is als er volgens die regels wordt ‘bespioneerd’. Zo maakten bijvoorbeeld Facebook zich schuldig aan hevige inbreuk op privacy door ‘ingestemd’ gebruikers te betalen voor AL hun data. Laten bleken ook andere grote bedrijven als Google dit te doen.

Uiteindelijk kunnen we alleen maar hopen dat slimme koppen zoals die van TechCrunch onderzoek blijven doen naar dergelijke praktijken, wat app-makers en grote jongens als Google en Apple dwingt om maatregelen te nemen. Uit zichzelf zijn tech-bedrijven helaas te vaak gedwongen om – met winstoogmerk – onethisch te werk te gaan.



1 reactie

Als ze het in hun Terms & Conditions zetten dan zijn ze er makkelijk vanaf. Want wees eerlijk, wie leest die dingen?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).