Blizzard onthult toekomstplannen en huidig succes

Blizzard doet het goed, heel goed
Blizzard is druk bezig met nieuwe titels en ik kan nu al niet wachten…

Uitgever en ontwikkelaar Activision Blizzard – onder andere bekend van World of Warcraft, Hearthstone en Overwatch – doet het behoorlijk goed, zo blijkt uit kwartaalcijfers van het Amerikaanse bedrijf. Dat niet alleen, de studio blijkt ook hard te werken aan nieuwe games. Hier een samenvatting van de onthullingen van een van de tofste gamestudio’s op aarde.

Overwatch
Overwatch was Blizzard’s eerste nieuwe IP (intellecatual property) in 17 jaar, maar dat bleek al snel een uitzonderlijk goede zet te zijn geweest. Recentelijk meldde we dat ze meer dan 30 miljoen spelers hadden voor de online shooter. Toen zette ik daarentegen vraagtekens bij het percentage actieve spelers. Aangemaakte accounts is namelijk één ding, actieve spelers is iets heel anders. Nu blijkt dat, na de release in mei van 2016, het aantal maandelijks actieve spelers met zo’n 40% is toegenomen.

[gv data=”UEYp1RTvllM”][/gv]


Omzet

Ook steeg het netto inkomen van dit kwartaal met ruim €50 miljoen naar €204,6 miljoen vergeleken met hetzelfde kwartaal vorig jaar. De omzet is daarentegen wel gedaald met 12 procent, al ligt dat vooral aan de aard van dergelijke kwartaalcijfers. Het tweede kwartaal van vorig jaar werd namelijk ontzettend lucratief voor Blizzard vanwege de release van Overwatch. Toen haalde het bedrijf zo’n $1,6 miljard dollar binnen. Dit kwartaal was het ‘slechts’ $1,4 miljard.

Nieuwe titels
Tijdens een telefonische persconferentie vertelt Blizzard-CEO Mike Morhaime dat de focus van het bedrijf ligt op het uitbreiden en uitwerken van huidige titels. Overwatch zal bijvoorbeeld nieuwe heroes krijgen en Hearthstone wordt binnenkort met een nieuwe gigantische update verrijkt. Hij stipt daarentegen ook aan dat een van de mede-oprichters van Blizzard zich recentelijk weer bij het team heeft gevoegd.

“Als het gaat om nieuwe IP’s is onze ‘lopende band’ in betere staat dan ooit tevoren. We zijn toegewijd aan het incuberen van nieuwe initiatieven.” Hij voegt hieraan toe dat het bedrijf (wat mij betreft ten onrechte) kijkt naar nieuwe platforms als de smartphone.

Maar zoals we wel gewend zijn van Blizzard, mogen we de hype train nog niet te hard laten rommelen. De ontwikkelaar neemt altijd de tijd met hun games. “We hebben meerdere toegewijde incubatieteams bij Blizzard die door onze meest ervaren designers worden begeleid. Het maken van nieuwe Blizzard-kwaliteit games op welk platform dan ook, kost ontzettend veel tijd. Zoals we in het verleden al hebben laten zien, brengen we geen games uit die niet voldoen aan onze verwachtingen en de verwachtingen van onze fans.”

Hij doelt hiermee op een aantal Blizzard-games die al – in sommige gevallen zelfs ontzettend ver – ontwikkeld waren, maar uiteindelijk toch geschrapt zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *