Captcha’s invullen wordt een stuk minder irritant

Nieuwe-Captcha
Het turen naar priegelige cijfertjes op een onscherpe foto is spoedig voorbij nu het reCaptcha-systeem door Google een welverdiende upgrade krijgt.

Verschillende websites gebruiken de ReCaptcha-dienst om er zeker van te zijn dat ze niet met een hackrobot te maken hebben. Dit betekende voor jou steevast naar een pixel-achtige foto moest staren, waar drie cijfers vaag op afgebeeld stonden, die je vervolgens in het daarvoor bestemde balkje in moest vullen. Daar komt nu verandering in.

Captcha

Mens of robot?
Het enige wat je nu nog hoeft te doen als je tegen een Captcha aanloopt, is het hokje aanvinken met ‘I’m not a robot’. Daarna zal het systeem automatisch verifiëren of het hier inderdaad om een mens gaat, aan de hand van onder andere het ip-adres. Als het vernieuwde systeem het niet voor elkaar krijgt om dit te achterhalen, kan je alsnog getest worden om je menselijkheid vast te stellen.

In dit geval komen de horror-cijferfoto’s gelukkig niet terug, dan zul je simpelweg een testje moeten uitvoeren, zoals het aanwijzen van een kattenfoto tussen een rij met dierenfoto’s. Dit maakt het volgens Google ook een stuk gemakkelijker voor mobiele gebruikers, die in dit geval alleen een afbeelding aan hoeven te klikken.

[gv data=”jwslDn3ImM0″][/gv]

Een toekomst zonder pixelfoto’s
Dit is niet alleen een stuk gemakkelijker voor de gebruiker, het is ook nog eens beter bestand tegen bots. De beheerder van een website die gebruik maakt van ReCaptcha moet zelf de nieuwe versie accepteren. Als je in de nabije toekomst dus alsnog een cijfercombinatie moet zien te ontdekken in een vage foto, denk dan maar dat het ver te laatste keer zal zijn.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *