Zo voelt elke elektrische auto aan als thuis

kia-ontwikkelt-eerste-slimme-elektrische-auto
Elektrisch rijden en slimme technologie zijn toverwoorden: Kia doet de magie.

Elektrisch rijden is al langer een trend en wordt zwaar gepromoot. Slimme apparaten zijn een volgende trend. Door middel van een internetverbinding kun je apparaten laten doen wat jij wilt. Deze twee technologieën samen zouden dus een slimme elektrische auto op moeten leveren. Tesla wist dat al een tijd en nu presenteert Kia haar kijk op deze combinatie van technieken.

Welke instellingen kan je aanpassen bij de slimme elektrische auto’s?
Er zijn zeven instellingen die je via de slimme app van Kia zelf kunt instellen naar jouw persoonlijke voorkeur. Dit zijn:
– de maximumsnelheid van de auto;
– het energieverbruik van de klimaatcontrole;
– de kracht van de verwarming;
– de setting van het regeneratieve remsysteem;
– het maximumkoppel van de motor
– het acceleratievermogen van het stroompedaal en
– de reactiesnelheid van het stroompedaal.

Het makkelijke is dat jouw instellingen worden opgeslagen op een server en dat je die in elke elektrische auto kunt downloaden. Zo is de auto altijd ingesteld zoals jij wilt.
Ook kun je via de App bijvoorbeeld de ideale route naar jouw bestemming berekenen als je zo energiezuinig mogelijk wilt rijden. Ook kun je jouw persoonlijke instellingen delen met anderen of juist de instellingen van een ander een keer proberen.

Een andere toepassing is dat je standaardinstellingen kunt gebruiken die KIA heeft ontwikkeld voor verschillende omgevingen zoals een bergachtig landschap, het stadsverkeer of de snelweg.

Techniek achter de slimme elektrische auto
Bij de ontwikkeling van deze slimme elektrische auto is Kia niet over één nacht ijs gegaan. Volgens het persbericht dat wij ontvingen werkt het als volgt:
Wanneer je de app hebt gedownload en jouw favoriete instellingen hebt bepaald worden deze opgeslagen op een server in de cloud. Door toepassing van blockchain-technologie codeert het systeem belangrijke parameters in een blockchain-netwerk. Zo wordt iedere instelling en aanpassing daarvan veilig bewaard. Ook tijdens het updaten of het gebruik van aangepaste instellingen van een andere gebruiker wordt blockchain-technologie gebruikt om eventuele manipulatie te blokkeren.

Als je eenmaal lekker onderweg bent kun je ook van jouw favoriete muziek genieten, want Apple CarPlay is al langere tijd beschikbaar. Voor de prijs hoef je het ook niet te laten, want elektrische auto’s zijn goedkoper (en milieuvriendelijker) dan dieselauto’s.

Kia geeft aan dat zij deze technologie op alle toekomstige elektrische auto’s wil toepassen. Het is nog niet bekend of andere fabrikanten met vergelijkbare slimme oplossingen bezig zijn.

15 reacties

  1. Het valt mij nu pas op hoe ver de landbouwmechanisatie voorloopt op de auto-industrie. 6 van de 7 instelling heb ik ook op de trekker, alleen het energieverbruik van de klimaatregeling kan ik niet bepalen, maar daar heb ik ook weinig behoefde aan, en ik kan het niet opslaan op een server, ik moet gewoon ouderwets een USB stick ergens in doen om de instellingen mee te kunnen nemen naar een andere trekker.

  2. Hoe geweldig het ook klinkt om al deze dingen te kunnen bedienen met een app klinkt het in mijn oren vooral als het goed kunnen verkopen van dingen die allemaal al goed zijn bij fossiele brandstofauto’s.

    Leuk dat je het vermogen kunt aanpassen,maar wil je niet dat dit gewoon altijd beschikbaar is op het moment dat je dit nodig hebt?
    Koppel instellen en stroompedaal respons instellen klinkt mij als extra werk/keuze voor iets wat fabrieksaf al goed ingesteld zou moeten zijn. Kachel sterkte zou toch ook gewoon goed moeten zijn, waarom zou je dit in wilen stellen of het verbruik willen bijhouden?
    Het enige wat ik van een (stand)kachel nuttig zou vinden is dat je hem met een app kunt voorverwarmen, maar dat kan deze dus niet.

    • @a3aan: limiet op vermogen=stroombesparing. Stroompedaal respons instellen=meer comfort. Kachelsterkte=stroombesparend(kachel neemt veel stroom). Regeneratie instellen=handig in de sneeuw+minder regeneratie=is minder hard remmen bij gaslos=meer comfort…

    • @a3aan: geen babyboomer die het snapt en die er naar om kijkt. O en de leaserijders snappen het wel maar die denken alleen aan 4% bijtelling. De rest interesseert ze niets.

    • @a3aan: mijn vrouw vind de “Chill mode” toch wel een stuk prettiger rijden dan de volledige 350 pk ter beschikking te hebben.

      Verder snap ik de toegevoegde waarde van de meeste opties ook niet echt, al gebruik ik klimatiseren via de app wel altijd. Heerlijk dat de climate control niet keihard gaat blazen als je de auto aan zet. In de winter gaat de stoelverwarming ook remote aan zodat ik niet op koud (nep) leer hoef te zitten. Dat mis ik dan weer in dit persbericht.

    • @a3aan: helemaal met je eens. Toevoeging en mij gedachte: als een klant meer keuzes krijgt gaat zijn verwachting omhoog omdat deze meer tijd stopt in de beslissing, daardoor is de klant minder blij met zijn keuzes.

  3. Kan er voor de heren hierboven geen trilstand met broembroem-geluidjes vanuit het vooronder gemaakt worden. Ze denken graag in beperkingen, maar als je die dan geeft is het ook niet goed….

    Ik kan me goed voorstellen dat je je vermogen wilt aanpassen aan de bestuurder, weersomstandigheden of zelfs door een betere efficiëntie van de techniek. De betere Duitse fabrikant doet dit zelf ook al, en je hoeft dan geen “motoraanduiding vervallen” aan te vinken op je 30TFSI of 114i..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *