Deze auto zonder stuur rijdt eind 2015 rond in Gelderland

Gepost op 27-01-2015 om 16:03 door - 33 Reacties »

Zelfrijdende-auto-gelderland
Nog voor het einde van dit jaar moet de eerste zelfrijdende auto, zonder stuur, op de openbare weg in Gelderland te vinden zijn.

De Gedeputeerde Staten stemden vanmiddag in om een test met twee achtpersoonsauto’s zonder stuur of chauffeur uit te voeren op de Gelderse wegen. Op de route van station Ede-Wageningen naar de campus van de Universiteit van Wageningen zullen deze twee autonome auto’s op en neer gaan rijden, een afstand van ongeveer 6 kilometer.

Het gaat om twee (ontzettend lelijke, maar dat terzijde) auto’s met plaats voor acht personen. Het grootste nadeel is dat ze vooralsnog niet harder dan 50 km/u mogen rijden, al heb je daar waarschijnlijk niet veel last van. De N781 is namelijk een tweebaansweg. Dat wordt dus inhalen, even naar rechts kijken of er echt niemand achter het stuur zit en weer gas geven.

Wereldprimeur
Gelderland noemt het zelf een wereldprimeur, aangezien dit de eerste keer zou zijn dat een auto zonder stuur of chauffeur de openbare weg op wordt gestuurd. De tests met zelfrijdende auto’s in de VS hebben immers altijd een chauffeur en een stuur, zodat er nog ingegrepen kan worden als het nodig is.

Deze ingreep zal bij de Gelderse auto’s gebeuren vanuit een speciale controlekamer in Ede, die de auto’s nauwlettend in de gaten houdt. Met de hulp van gps, een radarsysteem en 3d-beelden weet de auto zelfstandig zijn weg te vinden, met een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur.

De auto’s blijven dus op binnenwegen rijden en betreden de snelweg niet. Voordat we deze voertuigen rond zien tuffen, worden echter eerst de verkeersregels aangepast. Dit voorstel moet nu langs de Eerste en Tweede kamer. (via gelderlander.nl)

33 reacties   toon alle reacties
Kunne we dat met die zelfrijdende auto’s nog terug draaien. Als het allemaal van deze half doodskist half pausmobielen worden dan hoef ik die dingen niet te zien hier
Profielfoto van roquez
roquez via iPhone app
28-01-2015 om 7:09
2
@mrrallycross: voordeel is wel dat je hier compleet bezopen in kan zitten.
Profielfoto van ej20g
ej20g via iPhone app
27-01-2015 om 19:23
3
Mooi, ik heb er (voorlopig) dus geen last van. Houden zo. Ik hield mijn hart al vast toen ik las dat dit in Gelderland rond gaat rijden…
Als auto hoef ik zo’n ding écht niet te hebben maar maak m een stuk groter als openbaar vervoer ter vervanging van een lijnbus(chauffeur) zou t best kunnen.
@tmenges: Het nut van dit soort zelfrijdende toestellen is net om ze NIET zo groot te maken als een bus. Probleem met bussen is dat ze groot zijn, en daarom veel mensen moeten vervoeren om efficiënt te zijn. Daarom worden ze op vaste trajecten ingezet met vaste stopplaatsen, en rijden ze alleen op bepaalde uren.

Met dit ding daarentegen stuur je een sms’je dat je je wil verplaatsen van je thuisadres naar een andere plaats, en het ding komt tot voor je deur gereden, en brengt je recht naar de plaats waar je heen wil. Eventueel kunnen er kleine omwegen gemaakt worden om andere mensen op te pikken, die naar een plaats in dezelfde zone willen. Daarna rijdt ie gewoon verder naar de volgende klant. Een fantastisch flexibel systeem, waarbij de nadelen van een bus worden vervangen door de voordelen van een auto.

Dus niet groter maken, maar gewoon meer van dit soort bakjes…
Profielfoto van jurdespotter
jurdespotter via Android app
27-01-2015 om 19:28
3
Dit gedrocht durf je toch geen auto auto te noemen.
Profielfoto van rolov
rolov via Android app
27-01-2015 om 22:10
1
@jurdespotter: is het ook niet. Het Is gewoon een transportmiddel. Trein tram bus, zo’n ding.
Profielfoto van smartye36
smartye36 via Android app
27-01-2015 om 19:30
1
Dan weet ik waar ik dus niet heen ga met mijn auto. Vertrouw die dingen voor geen meter
Ik rij daar elke dag, dat zijn dus rijdende chicanes
Profielfoto van dirkiii
dirkiii via iPhone app
27-01-2015 om 22:34
1
@helaaspindakaas: ik zou dat ding elke dag afsnijden
Profielfoto van johanhummer9
johanhummer9 via Android app
27-01-2015 om 20:18
2
-edit: nutteloze bijdrage-
Ochja: De Dr WillemDreeslaan/ Mansholtlaan is nu al gevaarlijk zat ingericht: D’r is een busbaan, waar de bus gewoon met 80 overheen knalt ook als er file staat. Net vóór de campus worden de 2 banen tot één gevoegd en stopt de busbaan parallel aan de rotonde.
Profielfoto van roppp
roppp via Android app
28-01-2015 om 0:50
1
@postzegel: joh, wat is nou het punt. Of een levensgevaarlijke echte bestuurder of geen bestuurder?
Waarom wordt dit toch altijd lelijk genoemd? Dit is niet lelijk, maar een efficiënt no-nonsens ontwerp. Ik vind het prachtig…
Profielfoto van purepet9000
purepet9000 via Android app
27-01-2015 om 21:16
1
Ik las Griekenland.
Profielfoto van bigfun
bigfun via iPhone app
28-01-2015 om 1:54
1
LINKS Nederland heeft weer een paradepaardje!

Niet gek Wageningen en zijn extreem linkse universiteit
wil je van je oude auto af? snel inhalen, halve meter ervoor gooien en vol op de rem, cashen :) en al snel zal blijken dat deze ongein te gevaarlijk is.