Deze valetrobot parkeert je auto 100% zelfstandig

Deze valetrobot parkeert je auto 100% zelfstandig
De auto zelfstandig parkeren? Dat is iets voor het plebs. Op Düsseldorf Airport laat je dat gewoon door een robot doen.

Diverse autofabrikanten werken aan autonome parkeersystemen waarbij een voertuig voor de ingang van een parkeergarage wordt achtergelaten en deze zelfstandig zijn weg naar een plek vindt. Het vliegveld van Düsseldorf zet vanaf vandaag ook in op automatisch parkeren, maar doet dit met behulp van een valetrobot, die auto’s tot maximaal drie ton kan verplaatsen. Ze mikken hiermee op zakelijke klanten die liever geen tijd kwijt zijn aan een ellenlang parkeerproces, aangezien dit veel sneller werkt. Je moet er wel wat voor over hebben; parkeren bij de valetrobot kost €29 per dag.

Hoe werkt het?

Bij aankomst in de parkeergarage zet je je auto in een speciale oppik-zone. Met een druk op de knop – of via een app – kun je vervolgens het Vehicle Transfer Station (VTS) oproepen. Deze zal middels lasertechniek de afmetingen van de auto en de plaats van de wielen scannen, waarna er een vorklift onder de voor- en achterwielen worden geschoven. Vervolgens wordt je auto opgetild en rijdt de VTS, die de bijnaam Ray heeft gekregen, naar één van de 249 daarvoor bestemde robotplekken. Via dezelfde lasertechniek en reflectiepanelen op de pilaren van de parkeergarage weet de VTS zijn weg zelfstandig te vinden en de auto in een vak te schuiven.

Robot valet

Bij terugkomst voer je je ticket in en komt de elektronische valetparker je auto weer voor je neus afleveren.

[gv data=”nuVuEz0S16c”][/gv]

Deze valetrobot parkeert je auto 100% zelfstandig

Nog geen reacties

  1. Hmm toch interessant zeker op plekken zoals een vliegveld inderdaad. Ik zie zeker mogelijkheden, zeker als dit op grotere schaal is. Ze zouden misschien ook 2/3/4 auto’s boven elkaar kunnen zetten in een stellage, zoals bij geautomatiseerde magazijnen gebeurd.

    Op de voorbeeld afbeelding zie je trouwens 5 rijen naast elkaar?… Hoe gaat hij bij de middelste 3 komen?

  2. Hmm toch interessant zeker op plekken zoals een vliegveld inderdaad. Ik zie zeker mogelijkheden, zeker als dit op grotere schaal is. Ze zouden misschien ook 2/3/4 auto’s boven elkaar kunnen zetten in een stellage, zoals bij geautomatiseerde magazijnen gebeurd.

    Op de voorbeeld afbeelding zie je trouwens 5 rijen naast elkaar?… Hoe gaat hij bij de middelste 3 komen?

  3. Hoe zit dat met alarmsystemen? Ik neem aan dat men wel zijn/haar auto op slot willen zetten (met alarm aan), maar door de eerste beste schommeling of aanraking door die machine zou het alarm afgaan..

  4. Hoe zit dat met alarmsystemen? Ik neem aan dat men wel zijn/haar auto op slot willen zetten (met alarm aan), maar door de eerste beste schommeling of aanraking door die machine zou het alarm afgaan..

  5. Hmm, persoonlijk vind ik dat de parkeergarage van Düsseldorf een van de weinige is die toch redelijk toegangkelijk is. Ik doe liever een ritje Düsseldorf als Schiphol.

    Zou dit systeem ook werken met zoiets als een Chevrolet Avalanche?

  6. Hmm, persoonlijk vind ik dat de parkeergarage van Düsseldorf een van de weinige is die toch redelijk toegangkelijk is. Ik doe liever een ritje Düsseldorf als Schiphol.

    Zou dit systeem ook werken met zoiets als een Chevrolet Avalanche?

  7. omringende parkeervoorzieningen van bijvoorbeeld Q-park betaald je 8.00 euro per dag, dus dan betaal alsnog 3.5x zoveel.
    doe mij maar gewoon lekker zelf parkeren. zelf kan ik dat ook best goed. en als het per slot van rekening gaat om een plek te ‘zoeken’ waar veel tijd in zit, dat hele systeem heeft ook veel ruimte nodig qua aparte aanvoerwegen en aparte dockingstations, opstelplaats voor apparatuur etc. kun je net zo goed normale parkeerplaatsen maken, misschien krijg je dan nog meer parkeervakken kwijt ook nog.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *