Dit is het vliegtuig van de toekomst

Gaan we voortaan zo vliegen?
Luxueus vliegen is de toekomst!

Vroeger, in de jaren 60 en 70, waren er bijvoorbeeld lounge stoelen en koffietafels te vinden en kon je heerlijk relaxen op een comfortabele bank. En dat klinkt nu toch wel heel vreemd. Nu vlieg je in Economy Class het goedkoopst. Niemand propt zichzelf graag in de stoelen die gemaakt zijn voor personen kleiner dan 1 meter 60. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de kleine kastjes waar je je handbagage in moet proppen, want daar is verder geen plek voor.

Airbus is daarom van plan om een beetje van deze jaren 60 en 70 luxe terug te brengen, meldt Wired. De vliegtuigbouwer heeft een nieuw concept openbaar gemaakt genaamd Transpose, waarbij er gebruikt wordt gemaakt van ruilbare vliegtuiginterieurs om reizigers alles te kunnen aanbieden in de lucht.

De ruimtes, zoals kuuroorden en koffiebarretjes, worden gebouwd in blokken.

Een vliegtuig van New York naar Parijs zal bijvoorbeeld bestaan uit slaapcompartimenten. En als datzelfde vliegtuig doorreist naar Istanbul, dan kunnen medewerkers van het betreffende vliegveld de slaapcompartimenten vervangen voor een koffiebar en een paar bureaus. En zo kan de vliegtuigmaatschappij voldoen aan de eisen van nieuwe reizigers.

Tegenwoordig hebben alleen de allerrijkste toegang tot luxe plekken in het vliegtuig maar Airbus meent deze luxe ook betaalbaar te kunnen maken voor normale reizigers door samen te werken met andere bedrijven.

Het koffiebarretje in het vliegtuig zal dan bijvoorbeeld gerund worden door Starbucks en niet door een bedrijf binnen de vliegtuigmaatschappij.

Transpose is redelijk makkelijk toe te passen in hedendaagse vliegtuigen, waardoor er niet eerst jaren ontworpen en getest hoeft te worden. Vrachtvliegtuigen beschikken zelfs al over een module indeling en hoeven dus helemaal niet aangepast te worden.

Wist je overigens al dat je dit vliegtuig met je brein kunt besturen? En in 2020 (dus maar zo’n drie jaar wachten!) gaan we weer supersonisch vliegen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *