Dit zijn de indrukwekkende cijfers van Game of Thrones [video]

Auteur: , 1 Reactie
Game-of-thrones-in-cijfers

En zoveel verdiende Starbucks aan het foute koffiebekertje.

Dat Game of Thrones een megaproductie was is inmiddels bekend. De misschien wel populairste serie ooit zorgt voor indrukwekkende prestaties en absurde cijfers. Wij zetten de belangrijkste cijfers op een rij.

Fenomenale kijkcijfers
Volgens opgave van HBO keken er in totaal 106 miljoen kijkers naar het laatste seizoen van Game Of Thrones. In onderstaande grafiek zie je de kijkcijfers per aflevering.
kijkcijfers-game-of-thrones-seizoen-8

Deze kijkcijfers zijn alleen de officiële cijfers. We zagen al eerder dat de eerste aflevering van seizoen 8 alleen al binnen 24 uur 58 miljoen keer gedownload is.

De eerste 7 afleveringen was het kijkcijferaantal ook verbluffend (let op, onderstaande grafiek toont alleen officiële, Amerikaanse kijkers).
Kijkcijfers-game-of-thrones-seizoen-1-7

Game of Thrones, king of awards
Inmiddels heeft de serie, naast enorme kijkersaantallen ook een immense stapel awards bij elkaar gesleept. In de eerste 7 seizoenen kreeg Game of Thrones:
– 132 Emmy Award nominaties, waarvan ze er 47 won;
– 7 nominaties voor een Golden Globe, waarvan er uiteindelijk 1 op de schoorsteenmantel mocht;
– 18 SAG Award nominaties, waarvan er 7 mee naar huis gingen;
– 17 Critics’ Choice Award nominaties, hiervan werd er ook maar 1 toegekend;
– 7 AFI Award sluiten dit prijzencircus af.
De nominaties voor seizoen 8 zijn nog niet bekend gemaakt, maar afgaande op het bovenstaande lijstje is men toe aan een grotere prijzenkast.

Je hebt wat, maar dat kost wat
Tegenover de enorme opbrengsten in kijkcijfers en awards staan uiteraard ook kosten. Ook die liepen enorm op.
In het eerste seizoen van Game of Thrones bedroegen de productiekosten $ 6 miljoen per aflevering. Dat was al niet goedkoop, maar in vergelijking met de kosten voor seizoen zes, die $ 10 miljoen bedroegen was het nog goedkoop. De productiekosten voor het laatste seizoen bedroegen liefst $ 15 miljoen (inderdaad, per aflevering).

Ook het salaris van de steracteurs was aan inflatie onderhevig. Kit Harington, Emilia Clarke, Peter Dinklage, Nikolaj Coster-Waldau en Lena Headey verdienden in 2013 $ 150.000,- per persoon voor het eerste seizoen. In 2017 was dat opgelopen naar $ 500.000,-. Op zich al een aardige salarisverhoging, ware het niet dat dit bedrag inmiddels per aflevering gold. Voor de finale besloot men dat men eindelijk wel eens goed betaald wilde worden -ahum-. Uiteindelijk kregen de 5 topsterren $ 1,2 miljoen per persoon per aflevering. Dit staat in schril contrast tot de vergoeding van de figuranten. Zij kregen slechts $ 100,- per dag.

Game of Thrones kostte niet alleen geld
Naast enorme bedragen werden er ook reusachtige aantallen rekwisieten gebruikt. we noemen een aantal voorbeelden:
In de epische gevechten werd 15.000 liter nepbloed vergoten. 20.907 kaarsen zorgden voor wat sfeer. Ook verdween er ruim 40 kilometer touw. Voor de ruim 330 tenten was 7 kilometer katoen nodig. Nog eens 80 kilometer stof ging er doorheen voor alle kostuums. Tot slot werden er 12.137 pruiken en haarstukken, 1 koffiebekertje en 2 waterflesjes gebruikt voor de verfilming.

Dat het koffiebekertje zoveel commotie veroorzaakte bleek een onverwachte meevaller voor Starbucks.

Starbucks was de gelukkige
Een van de meest epische #fails was de koffiebeker van Starbucks die in een van de afleveringen te zien was. Marketingbureau ‘Hollywood Branded’ berekende dat dit foutje voor een waarde van ruim 3 miljard aan gratis publiciteit heeft opgeleverd voor de koffieketen. In onderstaand filmpje zie je alle cijfers rondom de koffiebeker.

Aan elk detail werd aandacht besteed. Zo vertelt wapensmid Tommy Dunne hoe hij de wapens voor Game of Thrones ontwierp en maakte.

Ook het ontwerpen en maken van de kleding was een ingrijpend proces.

Bronnen: Yahoo Finance en CNBC.



1 reactie

Costa coffee zal wel pisnijdig zijn dat de actrice Starbucks drinkt!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).