Eindelijk: Elektrische auto’s goedkoper dan dieselwagens

Auteur: , 5 Reacties
Tesla's worden nu nóg aantrekkelijker

Nederland is koploper op het gebied van goedkoop elektrisch rijden.

Hoewel ik altijd al een Tesla zou willen hebben, is er één probleem: elektrische auto’s zijn allemaal ontzettend duur. Nu zal de aanschafprijs van een Tesla nog steeds boven het budget van de meesten liggen, maar de maandlasten van een elektrische auto zijn voor het eerst in de geschiedenis lager dan die van een dieselauto.

Dat stelt leasebedrijf LeasePlan in een recentelijk rapport. Ja, benzineauto’s zijn naar verhouding nog steeds het goedkoopst, maar het is goed nieuws dat het eindelijk betaalbaar wordt om in een auto te rijden die (grotendeels) een kleinere impact heeft op het milieu.

In Nederland kost het volgens het rapport gemiddeld zo’n €829 om een elektrische auto te rijden, terwijl een dieselwagen met €861 ruim dertig euro duurder is. Gemiddeld zijn de maandlasten van een benzineauto met €785 nog altijd het goedkoopst.

Nederland is daarmee naast Noorwegen het enige land in Europa waar elektrische auto’s goedkoper zijn om te rijden dan dieselwagens. In het Scandinavische land doen ze het nog beter: daar zijn zowel benzine- als dieselauto’s duurder dan wagens aangedreven door elektriciteit.

Door de doorgaans hogere aanschafprijs betaalde eigenaren van een elektrische auto tot voor kort gemiddeld meer aan belastingen, terwijl brandstof altijd al een stuk goedkoper was voor bijvoorbeeld een Tesla. Ben je niet zo’n fan van belasting betalen, dan is een elektrische auto uiteindelijk pijnlijker voor je, al kost het uiteindelijk minder; in de 21 landen waar LeasePlan het onderzoek deed, betaal je uiteindelijk steevast meer belasting.

Voor de test vergeleken de onderzoekers de kosten van één type auto (in drie uitvoeringen (elektrisch, diesel en benzine)) over een periode van 4 jaar. Ieder jaar werd in de 21 Europese landen 30.000 kilometer gerekend. (via Autoblog)



5 reacties

Slap gelul allemaal ….
Gebaseerd op lease cijfertjes !
Net alsof Jan kaas 768 euro of meer per maand kan uitgeven aan zijn auto.
Dat is bijna 50% van een gemiddeld salaris in NL.

Een 2e hands diesel, benzine of LPG is nog altijd goedkoper voor de meesten omdat ze de aanschaf van een fatsoenlijke moderne electrische auto voorlopig NIET kunnen betalen.

Enne die Model 3 van Tesla kan je gerust vergeten voor 35K. Elon zei zelf al dat het niet gaat lukken bij nader inzien.
De test model 3 die Topgear mee kreeg was 57K dankzij wat opties en verder niet heel spannend. Reken in NL dan rustig op 55K+ voor een nette bruikbare versie met extended range, wat opties en normale wielen.
@turbobrick: Dat is geen gelul;dat is wetenschappelijk onderbouwd.
Wees trots dat Nederlander koploper is op elektrische auto’s; of hou jij liever van oude stinkende diesel auto’s?
Hahahihihi
@master1969: mijn verhaal staat volledig overeind. Laat jij me eens een 35K model zien die hier in NL te koop staat.
Jij maakt ook de denkfout dat je denkt dat je straks goedkoop rijd en de staat achterlijk is …
Het geld van accijnzen en MRB komen links of rechtsom binnen.
Weleens gezien hoe het berging met de voordelen van hybrides ?

Weleens gehoord van de salderings regeling voor zonnepanelen ?

Het milieu is in NL belangrijk zolang het geen geld kost … Als het de staat teveel kost dan komt het milieu op een 2e, 3e of zelfs 4e plek.

Welkom in Nederland !
@turbobrick: die staat is nog veel slimmer dan jou. De accijnzen en belastingen op electriciteit zijn nu al hoger dan op fosiele brandstoffen. De staat ziet niets liever dan dat we electrisch gaan rijden, dan hoeft het geliefde maar wel een tikkie luie bedrijfsleven minder te doen om de klimaatdoelen te halen.
@mashell: yup, de domme Nederlanders hebben niet door dat ze nu al 71% belasting betalen over electra en dat electra de grootste stijger is het afgelopen jaar.

Altijd maar over brandstof accijnzen en kwartje van Kok. Over electra hoor je niemand.

Over 10 jaar betaal je belasting over je zonnepanelen want men zal steeds meer zelf op gaan slaan in de toekomst en de EV auto gaat gewoon rekening rijden en betalen per km.

Onvermijdelijk

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).