Google verdient drie keer meer aan iOS dan aan Android

Google verdient drie keer meer aan iOS dan aan AndroidGoogle dreigt zijn positie als standaard zoekmachine in iOS kwijt te raken. Dat is slecht nieuws voor de zoekgigant, want de samenwerking met Apple levert ze op dit moment nog miljarden op.

Allereerst een kleine terugblik. Als je Safari opent, dan zoek je standaard via de zoekmachine van Google. Zij verdienen grof geld aan de advertenties die getoond kunnen worden aan iOS-gebruikers. Apple zou Apple echter niet zijn als het niet een deel van deze inkomsten op zou eisen, dus Google moet flink betalen voor zijn voorkeurspositie. De samenwerking loopt in 2015 af, dus Microsoft en Yahoo ruiken geld en jagen op de plek van Google.

Dat was voor Goldman Sachs reden om een onderzoek te starten naar de inkomsten uit mobiele advertenties. Google zou op deze manier in 2014 maar liefst 11,8 miljard dollar hebben verdiend, maar had daarbij niet zoveel aan Android, het eigen mobiele besturingssysteem van Google. 75 (!) procent (8,85 miljard dollar) van alle mobiele advertentie-inkomsten werd namelijk bijeen gebracht door iOS-gebruikers, de overige 25 procent (2,95 miljard dollar) door gebruikers van andere besturingssystemen.

Goldman Sachs voert aan dat de verklaring voor het enorme verschil eigenlijk heel eenvoudig is: Apple-gebruikers brengen meer tijd door op internet en hebben over het algemeen meer geld te besteden. Dat maakt ze aantrekkelijker voor adverteerders, die dus ook meer willen investeren in advertenties voor iOS.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *