‘Gratis’ toestel bij abonnement? Dat is een AfzetAbbo

Gratis telefoon
Telecomproviders moeten consumenten die een mobiel abonnement hebben afgesloten waarbij een gratis toestel is beloofd gaan compenseren, vindt stichting ConTel. Want de prijs van dat toestel zat gewoon verwerkt in de abonnementsprijs en was dus niet gratis.

De stichting Consument & Telecomsector heeft nu het meldpunt AfzetAbbo opgezet voor mensen met een ‘gratis’ toestel bij hun abonnement. Inmiddels zouden er al meer dan honderd mensen hebben aangeklopt. Er zit een claim aan te komen die in de honderden miljoenen kan lopen.

Basis voor de actie van ConTel is een beslissing van de Hoge Raad uit 2014, waarin werd bepaald dat een gratis telefoon in werkelijkheid koop op afbetaling is.

ConTel beroept zich op een uitspraak van de Hoge Raad uit 2014. Daaruit bleek dat het aanbieden van ‘gratis’ telefoons bij een abonnement eigenlijk een vorm van koop op afbetaling is. De toestelwaarde werd verwerkt in de abonnementsprijs. Wie een gratis toestel beloofd kreeg heeft dus eigenlijk te veel betaald. Don Ceder van TonTel:

“De telecombedrijven hebben de strenge regels jarenlang ontweken en kredieten verstrekt zonder dat abonnementshouders zich daarvan bewust waren. Zij hebben daardoor te veel voor hun abonnementen betaald.”

ConTel stelt dat abonnementen met een ‘gratis’ toestel in principe vernietigbaar zijn. De telecomproviders zouden inmiddels dan ook behoorlijk zenuwachtig zijn geworden van het meldpunt. Inmiddels zouden meerdere kantonrechters aan de Raad hebben gevraagd hoe zij met deze abonnementen om moeten gaan. De minister van Financiën schreef in een brief aan de Tweede Kamer dat het wat hem betreft gaat om leningen, waarop alle relevante regels van toepassing zijn.

8 reacties

  1. dit is gewoon onzin… iedereen weet dat je hem niet gratis krijgt.

    wel vind ik dat je na de 2 jaar periode van het abbonement, het toestel mag houden. een collega van mn vader had 2 jaar lang elke maand 50 euro betaald voor zn iphone 5. 1200€ betaald voor niks dus.

  2. Ik ga er van uit dat als er een procedure volgt de rechter op de lijn gaat staan dat bij reclame uitingen, zoals het aanbieden van een gratis telefoon, je als consument er vanuit moet gaan dat dit niet een echt gratis is. Elk weldenkend mens weet dat gratis producten, handdoeken bij het tankstation, 2+1 gratis aanbiedingen, 35% stickers, nooit echt in het vlees van het bedrijf dat het levert snijdt. Volkomen onzinnig actie dit.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *