We doen het op de bank, in het ov en op de wc!

social media platformen
En dan bedoelen we natuurlijk het versturen van berichten, oftewel messaging, een verzamelnaam voor tweeten, posten, whatsappen, en sms’en. Mobiele provider Hi deed de afgelopen weken een jaarlijks opendeuronderzoekje onder 760 jongeren van 16 tot en met 28 jaar waaruit men wat interessante info wist te vissen.

Jongeren doen het het meest vanaf de bank (62%) of in het ov (44%), en 1 op de 7 jongeren gaat zelfs gerust door op de wc. Jongeren gebruiken verschillende vormen van messaging voor verschillende mensen. Zo sms’en ze het meeste met hun ouders, omdat die simpelweg in de pre-historie zijn blijven hangen. Whatsappen doen ze vooral met vrienden (87%) en een liefje (49%). Bijna een derde van de jongeren stuurt meer dan dertig whatsappjes per dag.

En voor het nog niet wist, Hi kwam erachter dat Whatsapp en Facebook de koplopers zijn onder de social en messaging media; sms en Twitter blijken toch minder populair. Op Facebook is wekelijks twee derde van de jongeren actief, terwijl via Twitter een derde van de jongeren wekelijks van zich laat horen. Meisjes (42%) gebruiken Facebook vaker om berichten van anderen te lezen, vergeleken met jongens (34%).

[gv data=”ozEODqSZndU”][/gv]

Het Twitter-account Р47% van de jongeren heeft er een Рwordt door de jongeren het minst gebruikt. Ruim 80% geeft aan zijn account eigenlijk nooit te gebruiken. Van de jongeren met een Hyves-account Рu weet wel, het sociale platform voor kleuters en peuters Рgebruikt bijna een kwart dit nooit. 90% van de jongeren stuurt berichten via Whatsapp en bijna 94% van de jongeren die op WhatsApp zitten, heeft ̩̩n of meerdere actieve WhatsApp-groepen.

En dan nu voor de psychologen onder onze lezers! Een veel geliked, gedeeld, gepord, gerespect of geretweet bericht blijkt volgens Hi een positief effect te hebben op jongeren. Zij gaven in het onderzoek aan dat een populaire post meer zelfvertrouwen geeft (45%), creativiteit weergeeft (35%) en een boost in het aanzien bij vrienden geeft (17%). Jongens (20%) denken vaker dat een goede post hun aanzien een boost geeft onder vrienden, vergeleken met meisjes (14%).

Einde bericht! En nu weer allemaal terug naar jullie favoriete social media bezigheden…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *