Modern Warfare: 3 redenen waarom Ground War te kort schiet

Auteur: , 1 Reactie
Leuk zon trailer

Modern Warfare is een meesterwerk, maar de Ground War-modus kan niet produceren wat Battlefield al jaren doet.

De open beta van Call of Duty: Modern Warfare is in volle gang en spelers kunnen nu eindelijk testen hoe het is om met 64 spelers in één server te spelen. Tot voor kort waren relatief kleine modi als 10v10 een beetje de max voor Call of Duty, maar Ground Wars spreekt een hele nieuwe doelgroep aan. Nou ja, dat probeert het in elk geval.

Het was een meesterzet van Activision en ontwikkelaar Infinity Ward om een 32v32 modus te introduceren in Call of Duty. Sinds het begin der (shooter) tijden is er namelijk een constante concurrentiestrijd tussen die franchise en Battlefield aan de gang. Ground War moet het gevoel (en daarmee de afgehaakte spelers) van Battlefield vangen maar er missen 3 dingen die zo’n modus relevant maken. In dit artikel – geschreven door een Battlefield-boy met een groot plekje voor CoD in z’n hart – beschrijven we waarom Ground War het (in de beta-fase van de game) nét niet is.

Adrenalinetekort
Een van de belangrijkste aspecten van de Call of Duty-franchise is het razendsnelle, chaotische en soms hectische van een potje. Je rent als een dolle in het rond en schiet op alles wat beweegt. Dat werkt hartstikke goed in een kleine omgeving, maar wanneer je naar Ground War verhuist wordt het gebrek aan adrenaline pijnlijk duidelijk.

De Call of Duty-snelheid is er dan niet meer. Daarmee verliest Ground War het belangrijkste ingrediënt in de bloedstroom van de speler: adrenaline. In plaats daarvan zijn massale schietpartijen redelijk schaars en is de strategische uitdaging (en daarmee voldoening) soms zoek.

Ook het gebrek aan frontlinies, de eb en vloed van een veldslag, zijn afwezig (mede door de korte potjes) waardoor een speler eigenlijk gewoon een potje CoD speelt met toevallig een hoop mensen, maar zonder de snelheid van een gewone modus.

Call of Destruction
Een andere reden waarom CoD het met Ground War niet tot de hoogte van Battlefield weet te schoppen is het feit dat de game niet ontworpen is voor grootschalige oorlog. Daarmee bedoel ik dat er helemaal niets kapot kan in Modern Warfare. Dat is wederom niet erg in een kleinschalig vuurgevecht, maar wanneer ik met een tank tegen een golfplaten hutje aan rijdt dan wil ik dat de constructie uit elkaar spat.

Hetzelfde geldt voor alle zware wapens; als ik met een bazooka op een gast schiet die achter een muurtje staat, dan moeten hij en de muur na luttele microseconden verdwenen zijn. Dat is niet het geval in Ground War en dat haalt mij en mogelijk de gemiddelde Battlefield-speler een beetje uit de grootschalige oorlog. Het voelt niet groots en meeslepend omdat er niets veranderd in een match. Kortom, destructie haalt een essentie van grootschalige oorlog een beetje weg.

Only in Battlefield
Tot slot een aspect dat CoD gewoon niet weet te evenaren, al zou al het de bovenstaande gefixt worden. Battlefield heeft een slogan die, hoe goedkoop hij ook klinkt, ontzettend relevant is. ‘Only in Battlefield.’

En er zijn zo veel dingen die alleen kunnen gebeuren in Battlefield. Bijvoorbeeld een goedgeplaatste raket die de draagmuur van een huis omver haalt waardoor een gehele squad onder het puin belandt. Een epische strijd tussen meerdere tanks, waar jij met je pistooltje tussen ligt en daardoor plots gelovig wordt. Of wat dacht je van een sluipschutter die een helikopter neerhaalt, waarna de heli op een weg landt, een kerel met een quad plots moet uitwijken en zijn motor in een hutje vol met vijanden boort en per ongeluk een quintuple kill maakt.

Het zijn situaties die een grote veldslag karakter geven. Door het fundament van CoD, de focus op infanterie en snelle gevechten, gaan veel van deze momenten verloren. Wat daar ook een belangrijke rol speelt is dat de snelheid van gevechten in CoD ervoor zorgt dat je geen tijd hebt om stil te staan bij de chaos en destructie; het gebeurt gewoon te snel. Ook dat is zonde en ondermijnt een deel van de potentiële kracht van Ground War.

Kortom, wat mij betreft is Ground War geen geslaagde poging van Activision om de Battlefield-speler over te halen. Dat is overigens helemaal niet erg, want echte shooter-fanaten spelen gewoon allebei. En daarbij, Modern Warfare is misschien wel de beste Call of Duty sinds de originele Modern Warfare, dus er zijn genoeg andere redenen waarom de game een regelrechte aanrader is. Verwacht je daarentegen óók nog een modus die je Battlefield-dorst kan stillen, dan zul je bedrogen uitkomen.

Lees ook: CoD: Modern Warfare gaat op gehate manier geld harken?



1 reactie

Dat een tank een klein muurtje of een boom niet omver rijdt is zo 2002. Dat vind ik echt de grootste faal aan ground war tot nu toe. Niks kan kapot!!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).