Nederlandse webwinkels staan vol met nepaanbiedingen

Auteur: , 3 Reacties
Webshop-aanbiedingen

Uit een nieuw onderzoek van de Consumentenbond blijkt dat Nederlandse webwinkels de ene na de andere nepaanbieding online zetten om hun klanten te misleiden.

Zeker in de wintermaanden (met het oog op de feestdagen) gaan webwinkels ineens stunten met prijzen die totaal niet kloppen. De prijzen van speelgoed lijken dan ineens enorme kortingen te hebben, terwijl er in werkelijkheid geen cent voordeel te halen is. Er wordt simpelweg een hogere ‘van-prijs’ weggezet.

Bol.com
Vooral Bol.com maakt zich hier schuldig aan, zo ontdekte de Consumentenbond. Maar liefst 73 procent van alle aanbiedingen op speelgoed is daar nep. Als voorbeeld pakt de bond een Playmobil kasteel, dat nu van 169 voor 129 euro te koop is op Bol.com. Een korting van 40 euro zou je denken, maar dat is niet het geval. Dit product heeft namelijk nooit 169 euro gekost, en was eind oktober zelfs tien euro goedkoper dan de nieuwe prijs van 129 euro.

Bol

De cijfers van de Consumentenbond laten zien welke Nederlandse webwinkels zich vooral schuldig maken aan deze sluwe manier om hun klanten te misleiden. Hieruit blijkt dat bijna driekwart van de aanbiedingen op Bol.com nep is, en meer dan de helft van die van Wehkamp en Fonq niet kloppen.

‘Onterecht’
Zowel woordvoerders van Bol.com als Wehkamp laten weten de beschuldigingen van de Consumentenbond onterecht te vinden. Zij stellen dat ze met de doorgehaalde prijs de adviesprijs van de leverancier aangeven. Wehkamp heeft wel aangegeven de zaken te veranderen. Vanaf 25 november wordt er ‘adviesprijs’ bij de doorgehaalde prijs gezet.



3 reacties

Jaren geleden heb ik bij een elektro speciaalzaak gewerkt. Als het “opruiming” was, kreeg alles een nieuwe prijskaart. Hogere prijs met een streep. Normale prijs eronder als actieprijs. En dat jaar in, jaar uit. Ik denk dat alle winkels deze trucjes uithalen en toen waren klanten ook al niet op hun achterhoofd gevallen. Maar zolang er mensen zijn die zelfs nog in phising mailtjes trappen, zullen deze praktijken wel doorgaan.
Dit doet iedere winkel die ik ken, en de oorspronkelijke prijs is vrijwel altijd de adviesprijs en soms is de aanbiedingsprijs echt een aanbieding ten opzichte van de concurrentie en soms niet. Ik vind het onzinnig gezeur, als consument ben je verplicht marktonderzoek te doen voor een aankoop, anders heb je geen recht van zeuren naar mijn mening. Gewoon even bij een aantal winkels kijken is genoeg om te weten of het een echte aanbieding is of niet.
Wat een onzin.
De consument wil graag voor de gek gehouden worden. De “van” prijzen zijn de advies verkoop prijzen, waar het product nergens voor verkocht wordt.
Het is dus geen nep korting, hij wordt nu alleen geaccentueerd. En de klant wil er maar al te graag intrappen. De consument wil korting

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).