In Zwitserland is er een aardverschuiving voor nodig om het treinverkeer door de bergen te ontregelen, hier verkeren de Nationale Spoorwegen in een permanente staat van paniek als er blaadjes op het spoort vallen. Ze gaan dit binnenkort echter bestrijden. Met freakin’ lasers.
De NS en Prorail beginnen dit najaar met hulp van de TU Delft een proef waarbij lasers op de trein de aangekoekte bladerprut van de rails moet branden. De bladeren zijn de NS al jaren een doorn in het oog, omdat de stalen treinwielen bij het afremmen er grip op verliezen en doorglijden, waardoor de wielen ongelijk slijten. In Engeland zou de laser al met succes zijn ingezet.
Behalve de laser wordt deze herfst nog een techniek getest. Een watersproeier bevochtigt de rails zodat blaadjes er minder snel aan hechten. “We weten dat er hoe dan ook in het seizoen extra overlast zal blijven”, zegt een Prorail-woordvoerder.
Hebben we straks alleen dat de treinen niet rijden omdat de rails met bladeren in de fik staat..
De watersproeifunctie schakelen ze dan wel beter uit als het vriest.
Binnenkort gesmolten rails? of dient daar dan weer de watersproeifunctie voor? Klinkt in iedere geval wel interessant!
Staat mij bij dat het hier tijden geleden ook al over ging… Oud idee toch? Kan geen bron vinden