Deze Sennheiser-koptelefoon kost 50.000 euro

Sennheiser Orpheus
Je weet ongetwijfeld dat een leuke Sennheiser-koptelefoon behoorlijk veel geld kan kosten, maar het merk maakt het nu wel erg bont.

De audiofielen onder ons kennen ongetwijfeld de Sennheiser Orpheus HE90. Deze koptelefoon verscheen 25 jaar geleden en kostte 16.000 dollar. Sennheiser produceerde er slechts 300, dus de kans is klein dat je ‘m ooit in het echt gezien hebt. Vandaag heeft het merk een nieuwe Orpheus onthuld en dat is een heuglijk feit, want Sennheiser heeft naar eigen zeggen tien jaar in de ontwikkeling van de koptelefoon gestoken.

Sennheiser Orpheus

De nieuwe Orpheus ziet er niet alleen goed uit, maar voldoet ook aan alle eisen die de liefhebber aan zijn koptelefoon kan stellen. Zo zijn er versterkers verwerkt in de oorschelpen, zodat de kabels niet voor ruis kunnen zorgen. Daarnaast biedt de koptelefoon een groter bereik dan het menselijk oor kan horen.

De Sennheiser Orpheus gaat volgend jaar in de verkoop en zal rond de 50.000 euro kosten. Hieronder wat extra info uit het persbericht.

Om een opvolger te creëren voor de legendarische Orpheus en tegelijkertijd een nieuw referentiekader voor de audiosector te creëren, heeft Sennheiser nieuwe en innovatieve technische oplossingen ontwikkeld. Alle bestaande akoestische toepassingen zijn tot het uiterste getest en vanzelfsprekend zijn uitsluitend de allerbeste materialen gebruikt. Bijna tien jaar lang heeft een team van productontwikkelaars, technici en ontwerpers zich volledig gericht op de productie van een waardige opvolger van de Orpheus. Dat heeft geleid tot een hoofdtelefoonsysteem dat de concurrentie het nakijken geeft. ‘We zijn bijzonder trots op dit grensverleggende product,’ zegt CEO Dr. Andreas Sennheiser. ‘De Orpheus is het resultaat van de innovatieve kwaliteiten van ons bedrijf en de enorme inspanningen van ons team tijdens hun zoektocht naar het perfecte geluid.’

Een gepatenteerd versterkerconcept voor een ongeëvenaarde geluidskwaliteit

Topview_RGBEen zo natuurlijk en gedetailleerd mogelijke geluidsweergave, dat was het ultieme doel en met de nieuwe Orpheus van Sennheiser is dit ideaal dichterbij dan ooit. ‘Geen ander geluidsweergavesysteem ter wereld is in staat om onze zintuigen zo goed te misleiden als de Orpheus. Hij creëert de perfecte illusie en geeft luisteraars het idee dat ze omgeven zijn door geluid,’ zegt Daniel Sennheiser als hij probeert de Orpheus-ervaring uit te leggen. Om dit te realiseren, maakt de Orpheus gebruik van een volledig nieuw versterkerconcept dat de superieure impulsverwerking van een buizenversterker combineert met de lage mate van vervorming van een transistorversterker.

De kern van het systeem bestaat uit acht vacuümbuizen die het binnenkomende signaal verwerken. ‘Het grote voordeel van buizenversterkers is de hoogwaardige manier waarop ze impulsen verwerken,’ zegt Axel Grell, Portfolio Manager Audiophile bij Sennheiser. ‘Het grote nadeel is echter dat ze erg gevoelig zijn voor storingen vanuit de omgeving.’ Daarom is de versterkerbehuizing gemaakt van granulair, heterogeen Carrara-marmer en zijn de buizen geïsoleerd opgehangen in de versterker zelf. Door de buizen fysiek te ontkoppelen, in combinatie met de dempende eigenschappen van marmer, wordt de invloed van mechanische trillingen tot een absoluut minimum beperkt. De buizen zelf zijn gemaakt van hoogwaardig kwartsglas, waardoor ze beschermd zijn tegen externe invloeden. Sennheiser heeft zelfs patent aangevraagd op deze technologie.

Vanuit de buizenversterker wordt het signaal doorgestuurd naar een gepatenteerde ‘ultra-high impulse’-versterkertrap die direct geïntegreerd is in de oorschelpen van de hoofdtelefoon. En de resultaten spreken voor zich: dit systeem is 200 procent efficiënter dan andere producten. ‘In de meeste elektrostatische hoofdtelefoons gaat het meeste vermogen verloren in de kabel tussen de hoofdtelefoon en de buizenversterker. Slechts een derde van het gegenereerde vermogen wordt daadwerkelijk gebruikt om geluidsgolven te creëren,’ legt Axel Grell uit. ‘Daarom hebben wij ervoor gekozen om de wisselspanning om te zetten in hoge spanningen, niet aan het begin van de kabel, maar daar waar het echt nodig is – bij de vergulde keramische elektrodes in de hoofdtelefoon zelf. Het grootste voordeel van dit ontwerp is de extreem korte afstand tussen de versterker en het diafragma, die nu minder dan één centimeter bedraagt. Hierdoor is de stroomcapaciteit veel lager en heeft het hoofdtelefoonsysteem veel minder elektriciteit nodig om de stroomrichting om te keren. Bij een spanning van slechts 5V wordt het audiosignaal volledig gebalanceerd doorgegeven aan de geïntegreerde hoogspanningsversterker waar de daadwerkelijke versterking plaatsvindt. Dit zorgt voor een extreem hoge impulsnauwkeurigheid bij een relatief laag energieverbruik. Net als de buizen van de buizenversterker hebben de MOSFET-transistoren een blokvormige curve die de harde vervorming tegengaat, die ontstaat bij versterkers met bipolaire transistoren.

Sennheiser plaatst dit nieuwe versterkerconcept in een klasse die de audiospecialist zelf omschrijft als Cool Class A. In het lage-frequentiebereik levert Cool Class A dezelfde prestaties als Class A, maar dan bij ieder volume. In het hoge- en ultrahoge-frequentiegebied schakelt de versterker automatisch over van Class A naar de gebruikelijke Class AB. Dit gebeurt echter uitsluitend bij bijzonder ongewone frequentiespectrums. ‘Cool Class A is een geweldige oplossing: het muzieksignaal wordt zonder vervorming gereproduceerd en de hoofdtelefoon blijft koel,’ zegt Axel Grell. ‘We hebben uitgebreide signaalanalyses en luisteranalyses uitgevoerd, en we hebben gedetailleerde testen gedaan om te bepalen hoeveel stroom we nodig hebben bij welke frequenties om dit buitengewone resultaat mogelijk te maken.’

Vergulde keramische elektrodes en diafragma’s met platinumcoating

De materialen die zijn gebruikt in de Orpheus, zijn zorgvuldig geselecteerd om de geluidskwaliteit optimaal te kunnen benutten. De akoestische kwaliteiten van de 6.000 afzonderlijke componenten van de Orpheus zijn uitvoerig getest voordat er werd gekozen voor de ideale combinatie. De interactie tussen alle verschillende componenten is namelijk bepalend voor de geluidskwaliteit van deze hoofdtelefoon. Om optimale prestaties van de speakerunits te kunnen garanderen, heeft Sennheiser gebruikgemaakt van vergulde keramische elektrodes en diafragma’s met een platinumcoating.

‘Tijdens de ontwikkeling van de elektrodes waren we op zoek naar een volledig stijf materiaal, om mogelijke vervormingspieken in het frequentiegebied tussen drie en vier kilohertz te voorkomen,’ vertelt Axel Grell. Op basis van deze eis kozen de productontwikkelaars van Sennheiser voor keramiek – een materiaal met een interne demping en een granulaire structuur die ervoor zorgen dat het veel resonantiebestendiger is dan, bijvoorbeeld, glas. Het produceren van deze keramische elektrodes is echter een bijzonder complex proces: keramiek kan namelijk niet goed geëtst of geboord worden. Daarom vervaardigt Sennheiser de elektrodes met behulp van een geavanceerd spuit- en maalproces. Vervolgens wordt een gouden laagje op de elektrodes aangebracht, om maximale geleiding te garanderen.

De materiaalkeuze en -verwerking zijn ook bepalend geweest voor de coating van het diafragma. Na een intensieve testfase werd gekozen voor platinumcoating die op het diafragma werd ‘gedampt’. De dikte van het volledige diafragma is exact 2,4 micrometer. Op basis van de verhouding tussen de dikte van het diafragma en de hieraan gerelateerde luchtmassa, bleek 2,4 micrometer optimaal te zijn om het diafragma gecontroleerd te laten trillen – zoals bleek uit de uitvoerige tests van de productontwikkelaars. ‘Hoe dunner, hoe beter geldt hier niet. We wilden de optimale dikte bepalen,’ zegt Axel Grell.

En natuurlijk zijn ook de kabels speciaal ontworpen en geproduceerd. De acht hoogwaardige kabels zijn gemaakt van zuurstofvrij koper en bedekt met een zilvercoating, wat zorgt voor optimale geleiding van het audiosignaal. De kabels zijn voorzien van een isolatielaag die bestaat uit materialen met verschillende structuren, waardoor de invloed van geluidsgolven tot een absoluut minimum is beperkt.

De laagste totale harmonische vervorming ter wereld

Dankzij het unieke omvormingssysteem heeft de nieuwe Orpheus een frequentiebereik van 8 Hz tot meer dan 100 kHz – wat ver buiten het menselijke gehoor ligt. En toch is dit enorme frequentiebereik belangrijk voor de geluidservaring. Het zorgt er namelijk voor dat het geluid van de hoofdtelefoon binnen het hoorbare bereik vrijwel niet vervormd is.

Orpheus_detail_shot_DAC_02_RGB_72dpiBij één kilohertz en een geluidssterkte van 100 decibel bedraagt de totale harmonische vervorming van het hoofdtelefoonsysteem slechts 0,01 procent, wat betekent dat de audiobron nauwkeuriger en gedetailleerder wordt weergegeven dan met welk ander audioproduct dan ook. Met andere woorden, de Orpheus biedt een onovertroffen natuurlijke en authentieke geluidsweergave. Zelfs de allerkleinste muzikale details komen duidelijk naar voren. ‘Zelfs bij muziekstukken die ik al jaren kende hoorde ik ineens details die me nog nooit eerder waren opgevallen,’ zegt Axel Grell over de geluidskwaliteit van de nieuwe Orpheus. ‘Dat was een unieke en behoorlijk emotionele ervaring – en ik weet zeker dat iedereen net zo onder de indruk zal zijn als ik. Muziek gaat per slot van rekening over emoties.’

Compatibel met een groot aantal analoge en digitale audiobronnen

Het hoofdtelefoonsysteem heeft zowel gebalanceerde als ongebalanceerde ingangen; de binnenkomende signalen worden gebalanceerd voordat ze verder verwerkt worden. Digitale audiobronnen kunnen aangesloten worden via S/PDIF (optisch en coaxiaal) of USB. De Orpheus is voorzien van een ESS SABRE ES9018-chip – een referentie op het gebied van D/A-converters (DAC’s) – die de digitale muziek omzet in een analoog signaal. De acht DAC’s van de Orpheus zetten audiogegevens met een resolutie van 32-bit en een samplingrate van wel 384 kHz of DSD-signalen met 2,8 MHz en 5,6 MHz om in gebalanceerde audiosignalen. Ieder stereokanaal is voorzien van vier DAC’s die parallel zijn geschakeld, voor optimale ruisonderdrukking. Dit zorgt ervoor dat het volledige frequentiespectrum van high-end audiobronnen zonder vervorming wordt weergegeven. Het circuit van de DAC’s is geoptimaliseerd voor het volledig symmetrische ontwerp van de Orpheus.

Ongeëvenaarde geluidservaring voor alle zintuigen

Detail_shot_earpad_04_RGB_72dpiDe unieke Orpheus-ervaring prikkelt alle zintuigen. Zodra de on/off-volumeknop wordt ingedrukt, komen de knoppen aan de voorkant langzaam uit de behuizing. Vervolgens komen de buizen van kwartsglas tevoorschijn uit de basis en beginnen te gloeien. Tenslotte wordt het glazen deksel automatisch opgelicht, zodat de hoofdtelefoon kan worden gepakt. ‘We wilden een sensuele ervaring creëren door middel van de allerbeste materialen,’ zegt Axel Grell.

Het marmer voor de versterkerbehuizing, is afkomstig uit Carrara in Italië. Michelangelo gebruikte dit marmer ook voor zijn beeldhouwwerken. De draaiknoppen voor de bron- en volumeregeling zijn gefreesd uit één stuk messing en bedekt met een coating van chroom. De posities van de vier schakelaars worden geregeld door een microprocessor en geactiveerd door hoogwaardige relais. Ieder element kan op afstand bediend worden en alle aanpassingen van de luisteraar worden nauwkeurig gevolgd. Bijvoorbeeld, als de inputschakelaar met de afstandsbediening wordt verzet van USB naar Balanced, beweegt de betreffende knop mee.

De combinatie van geavanceerde technologie, een schitterend ontwerp en de allerbeste materialen is natuurlijk ook terug te vinden in de hoofdtelefoon zelf. De leren oorkussens zijn gemaakt in Duitsland en staan garant voor optimaal comfort – ook na urenlang luisteren. Aan de binnenkant van de kussens zorgen hypoallergene, ademende microvezels voor extra akoestische absorptie. De keuze voor al deze hoogwaardige materialen is gebaseerd op een ingenieuze combinatie van ontwerp, comfort en functie – voor een unieke audio-ervaring die alle zintuigen prikkelt.

Nog geen reacties

  1. Ik had toch op een iets uitgebreidere post gehoopt. Iets over elektrostatische techniek voor geluidsweergave, of over de stators die met een unieke techniek zijn geproduceerd, of iets wat uitlegt waarom ze een op eerste gezicht belachelijk groot bereik hebben.

    Het antwoord op dat laatste is simpel: zodat er binnen het hoorbaar bereik er zo min mogelijk afwijkingen zijn (ruis en vervorming). Naar eigen zeggen hebben ze een ‘noise level’ van 0.01% Ter vergelijking: de beste koptelefoon hiervóór, de STAX SR-009, heeft een ‘noise level’ van 0.1% ofwel 10 keer zoveel ruis.

    Alsnog is dit een belachelijk dure creatie en kan het nooit objectief zoveel waard zijn. Alleen rijken en idioten zullen dit kopen. De STAX SR-009 is wat mij betreft al idioot duur met $4500. Daar moet dan nog geen versterker bij…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *